Mówi: | Gilles Clavie |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Orbis |
Rekordowy rok dla hoteli Orbis. Rosną ceny i frekwencja
Dobre warunki gospodarcze w Europie Wschodniej przełożyły się na dynamiczne wzrosty hotelowej grupy Orbis, która odnotowała rekordowe wyniki finansowe za ubiegły rok. W należących do niej hotelach wzrosły zarówno średnie ceny, jak i frekwencja, a 2016 rok zakończył się szeregiem udanych inwestycji i wprowadzeniem na rynek nowej marki hotelowej. Orbis rozpoczął również działalność w kolejnym, europejskim kraju. Spółka zapowiada, że nadchodzi dla niej okres przyspieszenia.
– Miniony rok był dla nas bardzo dobry, nie tylko ze względów finansowych, ale również pod kątem otwierania nowych hoteli, zaangażowania pracowników i zarządzania aktywami. Wszystkie cele, które założyliśmy na początku, zostały zrealizowane – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Gilles Clavie, prezes zarządu hotelowej grupy Orbis.
Dobrą passę potwierdzają wyniki finansowe za ubiegły rok. Hotelowa grupa odnotowała wzrost przychodów o 9,5 proc. rok do roku (do poziomu 1,38 mld zł) oraz bardzo wysoki wzrost EBITDA (o 18,3 proc.), który sięgnął 390 mln zł. Skonsolidowany zysk netto ukształtował się na poziomie 207 mln zł.
Frekwencja w hotelach należących do grupy Orbis zwiększyła się w ubiegłym roku o 2,4 pkt proc. (do 72,4 proc.). Średnia cena za pokój wzrosła do 233,7 zł (o 7,4 proc.). Natomiast wskaźnik RevPAR (przychody na jeden dostępny pokój, najważniejszy wskaźnik dla operatorów hotelowych) urósł o 11,2 proc. w ujęciu rocznym. Ten wzrost był widoczny we wszystkich państwach Europy Wschodniej, w których Orbis prowadzi działalność.
– To w przeważającej mierze zasługa wyższych cen, ponieważ za 60 proc. tego wzrostu odpowiadają właśnie ceny. Jednocześnie mieliśmy rekordowo wysoką frekwencję – mówi Gilles Clavie.
Hotelowa spółka podkreśla, że w ubiegłym roku sprzyjały jej korzystne warunki gospodarcze w całym regionie, które w połączeniu z nową polityką dystrybucyjną przełożyły się na zwiększoną dynamikę. Ponadto Orbis wprowadził w 2016 roku nową kulturę organizacyjną, uprościł procesy związane z obsługą gości i w hotelach poszczególnych marek wprowadził programy zorientowane na obsługę klientów (Mercure Touch, Novotel Life Genius, ibis New Service Culture oraz Sofitel Value Based Leadership).
Poprzez rozbudowę bazy hotelowej spółka wzmocniła też swoją obecność na polskim rynku. W 2016 roku otworzyła dwa własne hotele: krakowski Mercure Stare Miasto i ibis Stare Miasto w Gdańsku, z których oba mają zielone certyfikaty dla budynków energooszczędnych. Sieć powiększyła się również o hotele w modelu asset light: otwarto siedem nowych obiektów funkcjonujących na zasadach franczyzy, które oferują łącznie prawie 700 nowych pokoi hotelowych.
– Liczba nowych projektów jest duża. Mamy 31 zawartych umów na nowe hotele w naszej sieci. W tej puli znajdują się hotele w dwóch nowych krajach: Estonii oraz Bośni i Hercegowinie. Z pewnością pojawią się kolejne, to jeden z naszych celów na ten rok – mówi Gilles Clavie.
Spółka na początku lutego poinformowała, że rozpoczyna działalność w kolejnym kraju, dodajac hotel w rejonie Sarajewa, w Bośni i Hercegowinie. Obecnie trwa budowa obiektu, którego oddanie planowane jest na wrzesień tego roku. Hotel MGallery by Sofitel Tarcin Forest Resort & Spa będzie funkcjonował na zasadach franczyzy i zaoferuje 55 pokoi oraz 9 willi z prywatnymi ogrodami.
W ubiegłym roku spółka podpisała również 13 umów dotyczących kolejnych otwarć hoteli, zabezpieczając w ten sposób rozwój sieci na najbliższe miesiące. Do 2020 roku w krajach regionu Europy Wschodniej do hotelowej grupy Orbis ma dołączyć wiele nowych obiektów pod markami Novotel, ibis i ibis Styles.
– W portfelu mamy obecnie hotele dziewięciu marek należących do Accor. Z pewnością jego poszerzenie pomogłoby nam w rozwoju, ale musimy dogłębnie analizować możliwości powiększania naszej sieci. Nową marką, która z pewnością pojawi się na rynku, będzie Jo&Joe, w której pokładamy duże nadzieje – mówi Gilles Clavie.
Nowa marka hotelowa w segmencie ekonomicznym Jo&Joe zadebiutowała na rynku pod koniec ubiegłego roku. Do 2020 roku ma powstać 50 obiektów pod tym szyldem, w takich miastach jak Paryż, Bordeaux, Warszawa, Budapeszt, Rio i Sao Paulo. Grupą docelową Jo&Joe jest pokolenie millenialsów, a obiekty sygnowane tą marką będą łączyć w sobie cechy prywatnego aparthotelu, hostelu i hotelu.
Orbis podkreśla, że dąży do optymalizacji portfela swoich hoteli i skupia się na wysoko rentownych inwestycjach. Dlatego w 2016 roku spółka wykupiła na własność dwa dzierżawione dotychczas hotele, a z początkiem tego roku zakończyła kolejną transakcję wykupu pięciu dzierżawionych obiektów. Dzięki tym dwóm transakcjom, których kwota sięgnęła 400 mln zł, Orbis umocnił swoją pozycję w Budapeszcie i zyskał w węgierskiej stolicy 1,6 tys. pokoi hotelowych.
Prezes grupy informuje, że tylko w tym roku na inwestycje związane z utrzymaniem hoteli i dostosowaniem usług do oczekiwań klientów przeznaczonych zostanie około 60 mln zł.
– Kolejne inwestycje będą dotyczyć renowacji i rebrandingu. Przykładem może być ciekawy projekt utworzenia kompleksu Novotel/ibis w Poznaniu. Duży projekt realizujemy również w Budapeszcie, gdzie wykupiliśmy w tym roku pięć hoteli i zaczynamy zmieniać ich ofertę. Nie możemy też wykluczyć, że na rynku pojawią się nowe możliwości. Jeżeli będą one pasowały do naszej strategii, będziemy się w nie angażować – zapowiada Gilles Clavie.
Spółka spodziewa się, że i w tym roku restrukturyzacja, nowa strategia wdrożona trzy lata temu i szereg nowych projektów przyniosą korzyść w postaci dodatnich wyników finansowych. Jednym z głównych celów Orbisu na ten rok jest umacnianie swojej pozycji rynkowej w regionie Europy Wschodniej.
– W 2017 roku chcemy przede wszystkim realizować projekty podjęte w ostatnich miesiącach. Mamy w tym zakresie komfortową sytuację, wszystkie podjęte inicjatywy są stopniowo wdrażane. Spodziewamy się stabilnego wzrostu gospodarczego i korzystnych warunków ekonomicznych we wszystkich krajach, w których jesteśmy obecni. To wszystko, czyli nasze plany rozwoju, wdrażane działania i otoczenie rynkowe, daje dobre perspektywy na przyszłość – mówi Gilles Clavie.
Grupa hotelowa Orbis to największa sieć hoteli w Polsce i w Europie Centralnej. Hotele działają pod markami Sofitel, Pullman, MGallery, Novotel, Mercure, ibis, ibis Styles i ibis budget w 16 krajach Europy Wschodniej. Strategicznym inwestorem Orbisu jest francuska grupa Accor.
Czytaj także
- 2025-04-03: Krakowska fabryka Philip Morris przestawia się na produkcję wkładów tytoniowych do nowych podgrzewaczy. Amerykański koncern ogłosił zakończenie inwestycji o wartości blisko 1 mld zł
- 2025-04-10: Pierwsze efekty prac deregulacyjnych możliwe już jesienią. Ten proces uwolni w firmach środki na inwestycje
- 2025-04-08: Eliza Gwiazda: Polskie hotele to już nie są te sprzed 10-15 lat. Nie ma takiej zachcianki, której pięciogwiazdkowe obiekty by nie spełniły
- 2025-04-01: Europejczycy popierają większe zaangażowanie UE w obronność. Prawie 90 proc. oczekuje ściślejszej współpracy państw członkowskich
- 2025-03-21: Zakup używanego samochodu może być stresujący. Mimo profesjonalizacji rynku wciąż zdarzają się oszustwa
- 2025-03-04: Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy
- 2025-02-28: Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych
- 2025-03-18: Model przewagi gospodarczej polskich firm oparty na taniej sile roboczej się wyczerpuje. Pora na konkurowanie marką i innowacją
- 2025-03-12: Dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry przyciąga do Polski inwestorów. Kluczowymi partnerami stają się firmy z Wielkiej Brytanii
- 2025-03-27: Zakończenie wojny w Ukrainie poprawiłoby klimat inwestycyjny w Polsce. Inwestorzy cenią stabilność i bezpieczeństwo
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Pierwsze efekty prac deregulacyjnych możliwe już jesienią. Ten proces uwolni w firmach środki na inwestycje
Prace nad pakietami deregulacyjnymi trwają. Biznes liczy na ich sprawne przeprocesowanie, ale i tak nie spodziewa się, żeby pierwsze efekty były widoczne przed jesienią. Dziś przedsiębiorcy 40 proc. swojego czasu spędzają na wypełnianiu różnego typu wymagań, a dodatkowo wstrzymują się z inwestycjami ze względu na niestabilność prawa. Zdaniem przedsiębiorców deregulacja to krok w dobrym kierunku, który pozwoli na przesunięcie zamrożonych w bankach pieniędzy na inwestycje i zwiększy konkurencyjność polskich firm.
Ochrona środowiska
Nowa wersja programu Czyste Powietrze zwiększa wymagania wobec wykonawców instalacji. Nie wszystkie firmy są w stanie im sprostać

Aktualizacja programu Czyste Powietrze, która wystartowała 31 marca br., przyniosła m.in. uszczelnienie zasad finansowania oraz zwiększenie monitoringu wykonawców. – Obecna edycja programu jest najbardziej wymagająca ze wszystkich, jakie do tej pory realizowaliśmy – mówi Paweł Bednarek, prezes zarządu Columbus ONE. Wiele firm nie było w stanie się odpowiednio przygotować do zmian i teraz wstrzymały pozyskiwanie nowych klientów. Grupa Columbus ma ambicję, by konsolidować ten bardzo rozdrobniony rynek.
Handel
Na platformach sprzedażowych mogą się znajdować szkodliwe produkty. Dotyczy to całego rynku online

Badanie odzieży i bielizny zakupionych na dwóch azjatyckich platformach wykazało obecność w części z nich niebezpiecznych związków w niepokojących stężeniach – wynika z Raportu Federacji Konsumentów. Podobne produkty mogą się jednak również znajdować na polskich czy międzynarodowych platformach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.