Mówi: | Monika Białkowska |
Funkcja: | dyrektor biura |
Firma: | Warszawska Organizacja Turystyczna |
Warszawa najpopularniejszym obok Krakowa miastem wśród turystów. Stolica dominuje w kategorii turystyki biznesowej
Pod względem liczby turystów Warszawa jest obok Krakowa najpopularniejszym polskimi miastem. Według szacunków instytutu IPSOS w 2014 roku stolicę odwiedziło około 8 mln osób, z czego niemal 3 mln to turyści zagraniczni. W strukturze przyjazdów dominują wizyty o charakterze biznesowym. Warszawska Organizacja Turystyczna stara się jednak dotrzeć także do masowego odbiorcy zainteresowanego atrakcjami, które oferuje stolica. Przykładem takich działań jest projekt Warsaw City Break, który ma zachęcać do krótkoterminowych wizyt w mieście.
– Najsilniejszą destynacją turystyczną, którą mamy w Polsce, jest oczywiście Kraków, wynika to oczywiście z historii tego miejsca. Kraków był zawsze piękny, Warszawa wypiękniała niedawno – mówi agencji informacyjnej Newseria Monika Białkowska, dyrektor biura Warszawskiej Organizacji Turystycznej.
Według badania przeprowadzonego przez Małopolską Organizację Turystyczną liczba turystów, którzy odwiedzili w 2014 roku Kraków, wyniosła 9,9 mln osób. Na drugim miejscu pod względem natężenia ruchu turystycznego w Polsce plasuje się Warszawa. Stolicę według szacunków instytutu IPSOS odwiedziło w 2014 roku około 8 mln osób.
– Właściwie każdy znajdzie tu jakąś ofertę dla siebie. Warszawa jest stolicą, więc dużo łatwiej jej przyciągnąć turystów zagranicznych, bo jest bardzo często pierwszym wyborem dla kogoś, kto chce odwiedzić Polskę. To nam pomaga w promocji zagranicznej – tłumaczy Monika Białkowska.
Przedstawicielka WOT dodaje, że Warszawa obok Krakowa jest najbardziej rozpoznawalnym miastem przez zagranicznych turystów. Poziom znajomości polskiej stolicy na arenie międzynarodowej jest wyższy niż Gdańska, Poznania czy Wrocławia.
W celu przyciągnięcia większej liczby odwiedzających w przyszłym roku kontynuowany będzie projekt Warsaw City Break. Akcja ma na celu zachęcenie obcokrajowców do krótkoterminowych, np. weekendowych, przyjazdów do Warszawy w celach turystycznych. Oprócz tego Warszawska Organizacja Turystyczna przeprowadziła w ostatnim roku dwie akcje promujące polską stolicę na rynkach brytyjskim oraz szwedzkim.
– Plan promocji staramy się dopracować na dwa lata ze Stołecznym Biurem Turystyki, z którym dzielimy się zadaniami. Tu oczywiście mówimy o wizytach studyjnych, dziennikarskich, touroperatorskich, o wyjazdach na kluczowe targi na poszczególnych rynkach. Tych działań rzeczywiście jako Warszawa mamy sporo – informuje dyrektor biura WOT.
Rozmówczyni wskazuje na zróżnicowany charakter turystów przyjeżdżających do Warszawy. Najwięcej pieniędzy wydają tzw. turyści konferencyjni, którzy oprócz obowiązków służbowych, korzystają także z atrakcji turystycznych, które zapewnia miasto. Podczas swojego pobytu zostawiają w stolicy średnio po 700 złotych. Zdecydowanie mniej wydają turyści krajowi. Ich pobyt w Warszawie z reguły jest także znacznie krótszy.
– Pozycja Warszawy w kategorii eventowej jest najsilniejsza w Polsce. Obserwujemy ogromne zainteresowanie Warszawą zarówno na poziomie rynku korporacyjnego, jak i na poziomie wyjazdów stowarzyszeniowych. Natomiast staramy się promować Warszawę również jako destynację masową – tłumaczy.
Wśród najważniejszych wydarzeń, jakie w 2016 roku odbędą się w Warszawie, Monika Białkowska wymienia m.in. lipcowy szczyt NATO, Światowy Zjazd Kobiet, Diecezjalne Dni Młodzieży czy konferencję WADA Światowej Agencji Antydopingowej.
Czytaj także
- 2025-04-29: Mazowsze turystycznie radzi sobie lepiej niż przed pandemią. Odwiedzających przyciąga już nie tylko Warszawa
- 2025-04-18: Mazowsze ze specjalną ofertą na Wielkanoc i majówkę. Rośnie zainteresowanie podróżami po regionie
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
- 2024-11-14: Odwożenie dzieci do szkoły samochodem nie bez wpływu na jakość powietrza. Wielu rodziców tylko po to uruchamia auto
- 2024-10-01: Miasta stawiają na cyfryzację i inteligentne rozwiązania. To zwiększa ich atrakcyjność dla mieszkańców i inwestorów
- 2024-10-23: Tylko połowa poszkodowanych pasażerów walczy o odszkodowanie za opóźniony lot. To nieodebrane kilka miliardów euro
- 2024-10-29: Ruch na lotniskach regionalnych niezagrożony. Centralne lotnisko ma być nie konkurencją, ale uzupełnieniem oferty lotniczej
- 2024-09-16: Duoport Lotniczy w Białymstoku ma być szansą na rozwój ściany wschodniej. Inicjatorzy rozmawiają z potencjalnymi inwestorami zagranicznymi
- 2024-10-09: Cyfrowi kontrolerzy lotów nie zastąpią na razie całkowicie ludzi. Zaawansowane technologie będą jednak wspierać zarządzanie ruchem lotniczym
- 2024-10-01: Pozytywne doświadczenia w podróży mogą poprawić kondycję fizyczną i psychiczną. Naukowcy zbadali to za pomocą teorii fizyki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.