Newsy

Ze względu na zagrożenie terrorystyczne w Europie Zachodniej turyści wybierają Polskę. Krajowy rynek hotelowy rośnie w siłę

2017-06-13  |  06:40
Mówi:Suzi Yoder
Funkcja:wiceprezes ds. operacji międzynarodowych
Firma:Best Western Hotels & Resorts
  • MP4
  • Polski rynek hotelowy ma za sobą kilka lat hossy i wciąż bardzo dobre perspektywy. Jest na nim miejsce na nowe projekty, co w połączeniu z podażą gruntów i nisko oprocentowanymi kredytami przyciąga zainteresowanie zagranicznych inwestorów i dużych sieci hotelowych. Ze względu na niewielkie zagrożenie terrorystyczne Polska jest również coraz chętniej wybierana przez zagraniczny biznes i turystów. Dlatego z krajowym rynkiem duże nadzieje wiąże także sieć Best Western.

    Polski rynek hotelowy jest szczególnie interesujący. Organizacja ubiegłorocznego szczytu NATO czy wydarzenia kulturalne we Wrocławiu, który był Europejską Stolicą Kultury, spowodowały, że to miejsce zaistniało w świadomości turystów na całym świecie. W Europie Zachodniej prawie nie ma już możliwości dalszego rozwoju rynku hotelowego, podczas gdy tu, w Warszawie, otworzy się w przyszłym roku nowe centrum konferencyjne, które przyciągnie do Polski biznesmenów i turystów – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Suzi Yoder, wiceprezes ds. operacji międzynarodowych w sieci hoteli Best Western Hotels & Resorts.

    Polski rynek hotelowy notuje wzrosty nieprzerwanie od kilku lat – wynika z raportu („A Land of Opportunity. Poland Hotel Market Snapshot”) firmy doradczej Christie&Co., która działa w segmencie nieruchomości komercyjnych. W latach 2006–2015 liczba turystów korzystających z usług hoteli wzrosła w Polsce o 86 proc., natomiast krajowa baza noclegowa zwiększyła się o 80 proc. W efekcie z końcem 2015 roku na polskim rynku działało 2 316 hoteli, z których większość to obiekty trzygwiazdkowe. Mimo że w ostatnich latach branża hotelowa notowała wzrosty, Polska wciąż pozostaje w tyle za większością państw Europy Zachodniej.

    Polski rynek nie jest jeszcze tak dojrzały jak rynki zachodnioeuropejskie – potwierdza Suzi Yoder.

    Jak wynika z ubiegłorocznej analizy Cushman & Wakefield, znajduje się on jednak w fazie stabilnego wzrostu. Rośnie liczba przyjazdów: zarówno w celach turystycznych, jak i biznesowych. Na koniec 2015 roku liczba noclegów w hotelach w całej Polsce sięgnęła łącznie 32,6 mln. Najbardziej atrakcyjna pozostaje Warszawa, gdzie w 140 obiektach hotelowych znajduje się około 15 tys. pokoi. Wśród najbardziej perspektywicznych lokalizacji są także lokalne rynki w  Krakowie, Trójmieście i Wrocławiu. Dużo miejsca na nowe projekty jest zwłaszcza w średnim segmencie budżetowym.

    – Kredyty są nisko oprocentowane, a grunty dostępne, więc można się spodziewać w dalszym ciągu dużego zainteresowania zagranicznych inwestorów – mówi Suzi Yoder. – Dodatkowo w kontekście zagrożenia terrorystycznego Polska jest postrzegana jako bezpieczny kraj. W ostatnich latach miasta takie jak Kraków, Katowice, a nawet Warszawa zaczęły być postrzegane jako atrakcyjne miejsca zarówno do wypoczynku, jak i dla biznesu. Wiele dużych firm jest już tu obecnych, więc sektor biznesowy od dawna jest bardzo ważny, ale nowością są przyjazdy turystów podyktowane bezpieczeństwem.

    Również globalna firma doradcza Cushman & Wakefield zauważyła, że w związku z atakami terrorystycznymi w całej Europie turyści coraz częściej biorą pod uwagę kwestie bezpieczeństwa przy wyborze celu podróży. To samo dotyczy podróży służbowych i biznesowych. Co istotne, większość zagranicznych turystów bardzo pozytywnie ocenia swój pobyt w Polsce i ma w planach kolejny przyjazd. „Badanie satysfakcji turystów krajowych i zagranicznych 2016”, przeprowadzone na zlecenie Polskiej Organizacji Turystycznej, pokazało że 86 proc. z nich deklaruje zadowolenie z pobytu w Polsce.

    Best Western, trzecia na świecie pod względem wielkości grupa hotelowa, ma na najbliższe lata ambitne plany dotyczące również polskiego rynku. W centrum Katowic otwiera właśnie nowy obiekt liczący 46 pokoi. Wyróżnia go własny browar w podziemiu, dzięki czemu hotel będzie sprzedawał własnej produkcji piwo.

    W czerwcu otwieramy hotel z 64 pokojami w Zakopanem. W drugiej połowie następnego roku otworzymy w tym mieście kolejny obiekt, tym razem z 50 pokojami. Natomiast w 2018 roku planujemy otworzyć 64-pokojowy hotel klasy premium we Wrocławiu. Dekadę temu, kiedy otwieraliśmy w Polsce nasze biuro, mieliśmy 7 hoteli. Pod koniec tego roku dobijemy do 30 – mówi Suzi Yoder.

    Na całym świecie grupa Best Western ma już zaplanowane do realizacji około 500 inwestycji. Prawie połowa z nich będzie realizowana w Ameryce Północnej. Spółka jest też bardzo aktywna w Chinach i innych krajach Azji oraz w Australii.

    – W Europie ta ekspansja jest nieco wolniejsza, ale mamy dużą grupę hoteli w Szwecji, które pod koniec tego roku dołączą do marki Best Western. Dzięki temu przybędzie nam na tamtejszym rynku 60 obiektów. Rozmawiamy z grupami hotelowymi we Włoszech i w Niemczech – mamy nadzieję także tam pozyskać hotele. Dwa kolejne, ważne dla nas obszary to Bliski Wschód, gdzie mamy w planach otwarcie 13 nowych hoteli, oraz Ameryka Łacińska, gdzie planujemy 20 otwarć. To są obiekty, przy których mamy już podpisane umowy i zaakceptowane plany inwestycyjne – mówi Suzi Yoder.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania

    Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.

    Przemysł

    Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]

    Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.

    Prawo

    Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów

    Coraz popularniejsze na rynku saszetki z nikotyną do tej pory funkcjonują poza systemem fiskalnym i zdrowotnym. Nie są objęte akcyzą ani zakazem sprzedaży osobom niepełnoletnim. Dlatego też sami producenci od dawna apelują do rządu o objęcie ich regulacjami, w tym podatkiem akcyzowym, żeby uporządkować rosnący rynek i zabezpieczyć wpływy budżetowe państwa. Ministerstwo Zdrowia do projektu ustawy porządkującej rynek e-papierosów bez zapowiedzi dodało regulację dotyczącą saszetek nikotynowych, która jednak w praktyce mogła zlikwidować tę kategorię wyrobów na rynku. Przedsiębiorcy nie kryją rozczarowania sposobem, w jaki wprowadzane są zmiany w przepisach regulujących rynek.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.