Mówi: | Radosław Woźniak |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Europejski Fundusz Leasingowy |
Tylko co czwarta mikro-, mała i średnia firma wie, czym jest społeczna odpowiedzialność biznesu. Większość jednak podejmuje działania prospołeczne
Małe i średnie polskie firmy mają problem ze zrozumieniem terminu CSR – tylko co czwarta wie, czym jest społeczna odpowiedzialność biznesu. Często jednak podejmują działania CSR-owe, nawet nie zdając sobie z tego sprawy – wynika z raportu EFL „CSR w MŚP. Pod lupą”. Choć 71 proc. mikro-, małych i średnich firm nie zna definicji CSR, to po zapoznaniu się z nią aż 67 proc. deklaruje aktywność w tym obszarze. Wciąż jednak ponad 90 proc. nie ma żadnej strategii w tym obszarze, a 59 proc. podmiotów z sektora MŚP realizujących działania CSR nie ma również wyznaczonego żadnego budżetu na ten cel.
– Definicja CSR-u to prowadzenie działalności biznesowej w sposób odpowiedzialny, ze zrozumieniem konsekwencji podejmowanych działań dla społeczeństwa i środowiska, w którym funkcjonujemy, oraz dla naszych klientów, pracowników – mówi Radosław Woźniak, prezes zarządu Europejskiego Funduszu Leasingowego.
Społeczna odpowiedzialność biznesu (ang. corporate social responsibility, CSR) zakłada, że firma realizuje swoje cele biznesowe z poszanowaniem środowiska i bierze odpowiedzialność za wpływ, jaki wywiera na swoje otoczenie (pracowników, klientów, dostawców i lokalne społeczności). Poza aspektem etycznym CSR buduje pozytywny wizerunek firmy, bo społecznie zaangażowany biznes cieszy się większym zaufaniem klientów, partnerów i inwestorów.
W Polsce coraz więcej firm wpisuje CSR na stałe do swojej strategii. Jednak jak wynika z najnowszego raportu EFL „CSR w MŚP. Pod lupą” – biznes wciąż ma w tym obszarze wiele do zrobienia. 7 na 10 przedsiębiorstw nie potrafi podać definicji CSR i tylko 24 proc. zadeklarowało znajomość tego terminu. Blisko połowa (49 proc.) badanych firm nie ma z nim żadnych skojarzeń. Wśród tych, które znają termin CSR, najczęściej podawane skojarzenia dotyczą etyki, moralności i odpowiedzialności (11,4 proc.), troski o pracowników (6,6 proc.), o środowisko naturalne (3,6 proc.) oraz o lokalną społeczność (3,8 proc.). Raport pokazuje też, że z definicją CSR-u najbardziej obeznane są branże: produkcyjna (32 proc.) i transportowa (26 proc.), a w najmniejszym stopniu – branża budowlana (17 proc.).
Co więcej – im większa firma, tym większa wiedza na temat obszaru społecznej odpowiedzialności biznesu. Definicję CSR zna tylko 17 proc. mikrofirm, podczas gdy wśród średnich ten odsetek wynosi już 30 proc.
– Z tego raportu wynika przede wszystkim, że CSR jako zdefiniowane zjawisko jest niezrozumiany i trudno postrzegany przez małe i średnie przedsiębiorstwa. Natomiast w momencie, kiedy zadajemy szczegółowe pytania o to, jakie konkretne działania prowadzą nasi respondenci w obszarze ochrony środowiska czy rozwoju pracowników – wówczas okazuje się, że aż 67 proc. firm prowadzi działania CSR-owe, choć nawet nie zdają sobie z tego sprawy – mówi Radosław Woźniak.
Raport EFL pokazuje, że choć 71 proc. mikro-, małych i średnich firm nie zna definicji terminu CSR, to po zapoznaniu się z nią aż 67 proc. przedsiębiorców MŚP deklaruje prowadzenie aktywności w tym obszarze. Najaktywniejsi są przedstawiciele branży HoReCa (83 proc.), z kolei najrzadziej działania CSR realizują firmy handlowe (55 proc.).
– CSR kojarzy się z korporacjami i firmami międzynarodowymi, z dużymi przedsiębiorstwami, które dysponują zasobami, wielkimi budżetami i stać na tego typu działania. Natomiast w rzeczywistości widać wyraźnie, że działania dotyczące rozwoju pracowników, budowania trwałych i poprawnych relacji ze swoimi partnerami biznesowymi, ochrony środowiska rozumianej jako używanie alternatywnych źródeł energii czy segregowanie odpadów nie są zarezerwowane wyłącznie dla wielkich firm, CSR jest w zasięgu praktycznie każdego przedsiębiorstwa – mówi Radosław Woźniak.
Badanie Europejskiego Funduszu Leasingowego pokazuj jednak, że jak na razie tylko 7 proc. mikro-, małych i średnich firm – które realizują działania CSR – ma strategię w tym obszarze. Uwzględniając elementy społecznej odpowiedzialności biznesu w ogólnej strategii firmy czy planach okresowych – można przyjąć, że blisko co piąta (22 proc.) ma w tym zakresie jakikolwiek plan, formalizujący i strukturyzujący działania CSR. Ponad połowa (59 proc.) podmiotów z sektora MŚP realizujących działania CSR nie ma również wyznaczonego żadnego budżetu na ten cel.
Pozytywny jest natomiast fakt, że w 7 na 10 firm firm z sektora MŚP inicjatorem działań z zakresu CSR jest zarząd lub top management. To sprzyja skuteczności takich działań i zapewnia im finansowanie. Z drugiej strony – może jednak niekorzystnie wpływać na utożsamienie się pracowników z aktywnościami podejmowanymi przez firmę w tym obszarze. Co ciekawe, źródłem inicjatywy CSR najrzadziej są działy HR oraz PR/marketing (8 proc.).
Raport „CSR w MŚP. Pod lupą” pokazuje również, że tylko 11 proc. firm ma wyznaczony budżet na ten cel, a kolejne 7 proc. ma pulę środków na działalność CSR-ową w ramach budżetu marketingowego. Co dziesiąta firma przeznacza na nią do 10 tys. zł rocznie, co trzecia – do 100 tys. zł. Ponad 1 mln zł rocznie na działalność CSR przeznacza tylko 3 proc. podmiotów z sektora MŚP.
– Korporacyjna odpowiedzialność biznesu jest istotnym elementem strategii również dla Grupy Crédit Agricole. Jako jej członek w oczywisty sposób prowadzimy w Polsce działania z tego obszaru. Współpracujemy głównie z małymi i średnimi firmami, których w Polsce jest prawie 3 mln i zatrudniają prawie 50 proc. wszystkich pracowników w gospodarce. Jako EFL uważamy, że jesteśmy zobowiązani do tego, aby naszą wiedzę i doświadczenie z obszaru CSR przekazywać naszym klientom i partnerom – tak, żeby oni również mogli działać w tym obszarze – mówi Radosław Woźniak, prezes zarządu Europejskiego Funduszu Leasingowego.
Czytaj także
- 2024-08-08: Polki dość późno zaczynają myśleć o swojej niezależności finansowej na emeryturze. Nie mają konkretnie zdefiniowanych celów związanych z oszczędzaniem
- 2024-08-28: Po e-papierosy sięgnęła już ponad połowa polskich nastolatków. Szara strefa znacząco napędza sprzedaż nieletnim [AUDIO]
- 2024-08-06: Nowa Komisja Europejska utrzyma „zielony” kurs. Jednak większy nacisk chce położyć na konkurencyjność gospodarki i dialog ze społeczeństwem
- 2024-07-26: Polskie firmy z szansą na zdobycie azjatyckich rynków. Mogą otrzymać wsparcie na promocję podczas Expo 2025 w Osace
- 2024-07-29: Sektor gier silnie reprezentowany na warszawskim parkiecie. GPW liczy na kolejne debiuty firm gamingowych
- 2024-07-31: Małe i średnie firmy czeka szereg wyzwań związanych ze zrównoważonym rozwojem. Banki chcą im w tym pomagać
- 2024-07-17: Sektor MŚP wyczekuje cofnięcia Polskiego Ładu. W 2025 roku mały biznes może liczyć na więcej korzystnych zmian
- 2024-07-23: Firmy mogą się już ubiegać o fundusze z nowej perspektywy. Opcji finansowania jest wiele, ale nie wszystkie przedsiębiorstwa o tym wiedzą
- 2024-07-18: Większość małych i średnich firm przez całą swoją działalność nie zmienia banku. Wysoko oceniają dostępność do usług bankowych
- 2024-07-09: Poprawa dostępu do finansowania może napędzić innowacje w firmach. Banki będą miały do odegrania ważną rolę w transformacji cyfrowej i energetycznej gospodarki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Bez dobrowolnego wydłużenia aktywności zawodowej Polakom trudno będzie liczyć na wyższe emerytury. Obecni 30-latkowie dostaną jedną czwartą ostatniej pensji
Ustawowego podniesienia wieku emerytalnego w Polsce nie będzie – zapowiadają politycy rządzącej koalicji. To według ekspertów oznacza jednak, że trzeba inaczej zachęcać kobiety po 60. i mężczyzn po 65. roku życia do pozostawania na rynku pracy. – Wydłużenie aktywności zawodowej jest pewnym sposobem na podniesienie emerytur, ale tego się nie da zrobić siłowo, raczej trzeba szukać rozwiązań, żeby ludzie chcieli dalej pracować – podkreśla Agnieszka Łukawska, ekspertka w Instytucie Emerytalnym. Już dziś pracujący seniorzy mogą liczyć na szereg zachęt, m.in. zwolnienie z podatku, ale ekspertka zwraca uwagę dodatkowo na potrzebne zaplecze szkoleniowe, a także odpowiednią opiekę zdrowotną.
Transport
Branża logistyki coraz bardziej zautomatyzowana. Rozładunkiem towaru zajmują się autonomiczne wózki, a inwentaryzacją roboty stukrotnie szybsze niż człowiek
Do 2028 roku globalny rynek automatyzacji w logistyce wzrośnie o ponad 50 proc. – przewidują analitycy Markets and Markets. Wpłyną na to czynniki związane ze wzrostem kosztów pracowniczych, dążenie klientów do osiągania optymalnego zarządzania ich towarem, a także czynniki pozarynkowe, takie jak cele środowiskowe. Już dziś za rozładunek towaru odpowiadają coraz częściej inteligentne, autonomiczne wózki, a inwentaryzację można powierzyć robotom stukrotnie szybszym niż człowiek.
Firma
Tylko 2 proc. właścicieli zwierząt płaci za opiekę nad zwierzętami podczas ich nieobecności. Spodziewany szybki wzrost zapotrzebowania na takie usługi
Według badań CBOS średnio co drugi Polak mieszka pod wspólnym dachem z jakimś zwierzęciem domowym – najczęściej psem lub kotem. Rynek produktów i usług dla domowych pupili sukcesywnie się powiększa. Według rynkowych prognoz za kilka lat globalnie może być już wart blisko pół biliona dolarów. Szczególnie szybko ma się rozwijać segment opieki nad zwierzętami, który coraz częściej będzie wykorzystywać nowe technologie.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.