Mówi: | Katarzyna Byczkowska, dyrektor zarządzająca BASF Polska Jan Garbe, dyrektor zakładu produkcji katalizatorów BASF |
Tylko innowacje pozwolą sprostać nowym regulacjom emisji spalin. Dzięki produkowanym w Polsce nowoczesnym katalizatorom ekologiczne mogą być także silniki diesla
Co roku z powodu chorób wywołanych zanieczyszczeniem powietrza w UE umiera około 400 tys. osób. Normy dotyczące ograniczenia szkodliwych substancji w powietrzu ustanowione przez KE przekracza 23 z 28 krajów członkowskich. Za dużą część odpowiada transport. Nowe technologie pozwalają jednak znacznie zmniejszyć emisję szkodliwych związków do atmosfery. Dzięki produkowanym w Polsce innowacyjnym katalizatorom nawet silniki diesla mogą być ekologiczne i spełniać wyśrubowane unijne normy spalin. Dyrektor BASF Polska podkreśla, że tylko dzięki innowacjom można skutecznie odpowiedzieć na wyzwania regulacyjne i znacznie zmniejszyć szkodliwą emisję.
– Głównym trendem w branży motoryzacyjnej jest trend środowiskowy, który wiąże się z emisją dwutlenku węgla, dużo też mówi się o elektromobilności. Innowacje są w dużym stopniu odpowiedzią na regulacje, tzn. nie da się w skuteczny sposób odpowiedzieć na wymagania regulacyjne dotyczące np. redukcji emisji dwutlenku węgla bez nowych technologii. Stawiamy na innowacje, które pomagają w znacznym stopniu osiągnąć te cele – mówi agencji Newseria Biznes Katarzyna Byczkowska, dyrektor zarządzająca BASF Polska.
Z danych WHO wynika, że co roku z powodu zanieczyszczeń powietrza na świecie umiera 7 mln osób. Pył PM2,5 tylko w Unii Europejskiej przyczynia się do 470 tys. zgonów, z czego ok. 10 proc. z nich – w Polsce. Dla porównania nowotwory odpowiadają za ok. 100 tys. zgonów. Miasta odpowiadają za 75 proc. emisji dwutlenku węgla, zaś transport za 20–25 proc. światowej emisji. Dlatego branża motoryzacyjna stawia na rozwiązania, które mają zmniejszyć szkodliwy wpływ samochodów na środowisko.
Carbon Tracker przewiduje, że do 2035 roku co trzeci pojazd może być już zasilany energią elektryczną, a do 2050 roku udział pojazdów elektrycznych w rynku globalnym przekroczy 60 proc.
– Niedawno ogłosiliśmy budowę ogniw do baterii wykorzystywanych w elektromobilności. Innym trendem jest lightweight, tzn. obniżanie mas. Wiadomo, że ciężkie samochody potrzebują więcej energii, więcej spalają paliwa, więc dążymy do tego, żeby tę masę jak najbardziej obniżyć i można to zrobić poprzez zastąpienie ciężkich metalowych elementów kompozytami z tworzyw. Wpływ mają także farby i lakiery, które odbijają promienie słoneczne, powodując, że wnętrze samochodu nagrzewa się w mniejszym stopniu, co obniża zużycie energii – wymienia ekspertka. – W ograniczeniu emisji spalin i dwutlenku węgla pomagają także katalizatory – podkreśla Katarzyna Byczkowska.
BASF zakończył właśnie rozbudowę swojego zakładu produkcji katalizatorów samochodowych w Środzie Śląskiej. Niedaleko Wrocławia powstają innowacyjne rozwiązania dla branży motoryzacyjnej. To m.in. katalizatory spełniające najsurowsze normy emisji. Podgrzewany wstępnie katalizator natychmiastowo obniża emisję tlenków azotu i tlenków węgla. W ten sposób silniki diesla mogą być znacznie bardziej ekologiczne.
– Silnik diesla jest bardzo wydajny i w krótkim czasie może pozwolić nam na osiągnięcie globalnych celów ochrony środowiska. Dzięki nowym technologiom możliwa jest produkcja samochodów z silnikami diesla o wyższej wydajności. Musimy udoskonalić wszystkie nasze technologie pod kątem emisji spalin, w tym emisji cząstek stałych i tlenków azotu, by sprostać najnowszym wymogom unijnym, w tym normie Euro 7 – wskazuje Jan Garbe, dyrektor zakładu produkcji katalizatorów BASF.
Dzięki nowoczesnym katalizatorom samochody mogą spełniać coraz bardziej wyśrubowane normy emisji spalin. Wielu potentatów branży motoryzacyjnej zaopatruje się w katalizatory właśnie w zakładzie BASF w Środzie Śląskiej. Firma zwiększyła powierzchnię fabryki o 14 tys. mkw., a moce produkcyjne o dwie nowe linie. To jeden z najnowszych i najbardziej zaawansowanych technologicznie zakładów BASF na całym świecie.
– Produkujemy tu katalizatory dla przemysłu motoryzacyjnego zarówno dla pojazdów lekkich, jak i ciężkich. Zakład charakteryzuje się najwyższą możliwą wydajnością, a praca w nim jest w wysokim stopniu zautomatyzowana. Produkujemy katalizatory metalowe i ceramiczne, które znajdują zastosowanie w branży motoryzacyjnej, przy czym korzystamy z oddzielnych linii dla poszczególnych technologii. Obecnie w zakładzie znajduje się osiem linii do produkcji katalizatorów, ale cały czas się rozwijamy i uruchamiamy kolejne dwie linie – zaznacza Jan Garbe.
Czytaj także
- 2024-09-12: Bezpieczeństwo priorytetem dla branży chemicznej. Firmy na własną rękę wprowadzają systemy reagowania kryzysowego
- 2024-08-27: Polscy naukowcy opracowali preparat wstrzymujący rozwój złotej algi. Sprawdza się również w walce z sinicami
- 2024-08-20: Upały wyzwaniem w transporcie żywności. W zwykłych samochodach dostawczych może być nawet 50°C [DEPESZA]
- 2024-08-05: Igrzyska w Paryżu znacznie tańsze od poprzednich letnich imprez sportowych. Choć gości jest mniej, niż oczekiwano, korzyści mogą być znaczące
- 2024-08-01: Co jedenasta osoba na świecie głoduje, a jednocześnie gwałtownie przybywa ludzi otyłych. Dużym problemem jest marnowanie żywności
- 2024-07-30: Coraz mniej Polaków ćwiczy regularnie przez brak czasu i motywacji. To może pogłębiać problemy ze zdrowiem psychicznym
- 2024-08-01: Budownictwo powoli się zazielenia. Dziś podejmowane wysiłki przyniosą rezultaty ok. 2030 roku
- 2024-08-09: Ocieplenie się klimatu oznacza poważne zmiany leśnego ekosystemu. Sosny, świerki czy modrzewie będą stopniowo zastępowane innymi gatunkami
- 2024-08-02: Zmiany w ustawie wiatrakowej przełożą się na dodatkowe wpływy do budżetów gmin. Do 2030 roku sięgnąć mogą one 935 mln zł
- 2024-07-15: Kwestie środowiskowe stają się coraz ważniejsze dla firm. Wciąż niewiele z nich liczy jednak swój ślad węglowy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Polityka
Wejście Ukrainy do UE może zająć jeszcze długie lata. Miałoby ono duży wpływ na polskie rolnictwo i rynek pracy
Akcesja Ukrainy do UE będzie oznaczać duże zmiany dla polskiego rolnictwa i potencjalne problemy na rynku pracy. Z drugiej strony to też szansa dla polskich przedsiębiorców, którzy mogą wziąć udział w powojennej odbudowie tego kraju. Jednak polski rząd powinien wykazać w tym celu aktywniejszą postawę i poprawić relacje z Ukrainą, które w ostatnim czasie uległy pogorszeniu – ocenia Marek Budzisz, ekspert ds. Rosji i obszarów postsowieckich w Strategy and Future.
Media i PR
Nowe trendy w digital marketingu. Innowacje rewolucjonizują działania agencji i klientów
Digital marketing rośnie w siłę, a w branży widać w tej chwili kilka mocnych trendów, które mają potencjał do rewolucjonizowania sposobu działania agencji i ich klientów. Najważniejszym z nich jest coraz szersze wykorzystanie technologii – przede wszystkim sztucznej inteligencji, która wprowadza duże zmiany w komunikacji marek z konsumentami i wpływa na strategie reklamowe, a wiele agencji już korzysta z niej w codziennej pracy. – Pełne wykorzystanie potencjału AI wymaga jednak połączenia tej technologii z ekspercką wiedzą. To pozwala nam tworzyć coraz bardziej efektywne rozwiązania – wskazuje Adam Oskaldowicz, partner i prezes Performance Group.
Nauka
Miliard euro ze środków unijnych na rozwój technologii kosmicznych. Z programu Cassini skorzystało już ponad 600 europejskich firm
Rośnie potencjał branży kosmicznej, a w jego zagospodarowaniu pomaga uruchomiony trzy lata temu przez Komisję Europejską program Cassini. To inicjatywa, która ma wspierać przedsiębiorstwa z branży kosmicznej na każdym etapie rozwoju, również początkujących pomysłodawców. Na rozwój przedsiębiorczości kosmicznej trafiło już miliard euro. – Przez trzy lata wsparliśmy już ponad 600 firm, z tego kilka z Polski. Wartości tych spółek wzrosły przez ostatnie kilka lat ponad 18-krotnie – mówi Justyna Redełkiewicz z Agencji Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego (EUSPA).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.