Newsy

Tylko innowacje pozwolą sprostać nowym regulacjom emisji spalin. Dzięki produkowanym w Polsce nowoczesnym katalizatorom ekologiczne mogą być także silniki diesla

2019-06-18  |  06:15
Mówi:Katarzyna Byczkowska, dyrektor zarządzająca BASF Polska
Jan Garbe, dyrektor zakładu produkcji katalizatorów BASF

Co roku z powodu chorób wywołanych zanieczyszczeniem powietrza w UE umiera około 400 tys. osób. Normy dotyczące ograniczenia szkodliwych substancji w powietrzu ustanowione przez KE przekracza 23 z 28 krajów członkowskich. Za dużą część odpowiada transport. Nowe technologie pozwalają jednak znacznie zmniejszyć emisję szkodliwych związków do atmosfery. Dzięki produkowanym w Polsce innowacyjnym katalizatorom nawet silniki diesla mogą być ekologiczne i spełniać wyśrubowane unijne normy spalin. Dyrektor BASF Polska podkreśla, że tylko dzięki innowacjom można skutecznie odpowiedzieć na wyzwania regulacyjne i znacznie zmniejszyć szkodliwą emisję.

Głównym trendem w branży motoryzacyjnej jest trend środowiskowy, który wiąże się z emisją dwutlenku węgla, dużo też mówi się o elektromobilności. Innowacje są w dużym stopniu odpowiedzią na regulacje, tzn. nie da się w skuteczny sposób odpowiedzieć na wymagania regulacyjne dotyczące np. redukcji emisji dwutlenku węgla bez nowych technologii. Stawiamy na innowacje, które pomagają w znacznym stopniu osiągnąć te cele – mówi agencji Newseria Biznes Katarzyna Byczkowska, dyrektor zarządzająca BASF Polska.

Z danych WHO wynika, że co roku z powodu zanieczyszczeń powietrza na świecie umiera 7 mln osób. Pył PM2,5 tylko w Unii Europejskiej przyczynia się do 470 tys. zgonów, z czego ok. 10 proc. z nich – w Polsce. Dla porównania nowotwory odpowiadają za ok. 100 tys. zgonów. Miasta odpowiadają za 75 proc. emisji dwutlenku węgla, zaś transport za 20–25 proc. światowej emisji. Dlatego branża motoryzacyjna stawia na rozwiązania, które mają zmniejszyć szkodliwy wpływ samochodów na środowisko.

Carbon Tracker przewiduje, że do 2035 roku co trzeci pojazd może być już zasilany energią elektryczną, a do 2050 roku udział pojazdów elektrycznych w rynku globalnym przekroczy 60 proc.

– Niedawno ogłosiliśmy budowę ogniw do baterii wykorzystywanych w elektromobilności. Innym trendem jest lightweight, tzn. obniżanie mas. Wiadomo, że ciężkie samochody potrzebują więcej energii, więcej spalają paliwa, więc dążymy do tego, żeby tę masę jak najbardziej obniżyć i można to zrobić poprzez zastąpienie ciężkich metalowych elementów kompozytami z tworzyw. Wpływ mają także farby i lakiery, które odbijają promienie słoneczne, powodując, że wnętrze samochodu nagrzewa się w mniejszym stopniu, co obniża zużycie energii – wymienia ekspertka. – W ograniczeniu emisji spalin i dwutlenku węgla pomagają także katalizatory – podkreśla Katarzyna Byczkowska.

BASF zakończył właśnie rozbudowę swojego zakładu produkcji katalizatorów samochodowych w Środzie Śląskiej. Niedaleko Wrocławia powstają innowacyjne rozwiązania dla branży motoryzacyjnej. To m.in. katalizatory spełniające najsurowsze normy emisji. Podgrzewany wstępnie katalizator natychmiastowo obniża emisję tlenków azotu i tlenków węgla. W ten sposób silniki diesla mogą być znacznie bardziej ekologiczne.

– Silnik diesla jest bardzo wydajny i w krótkim czasie może pozwolić nam na osiągnięcie globalnych celów ochrony środowiska. Dzięki nowym technologiom możliwa jest produkcja samochodów z silnikami diesla o wyższej wydajności. Musimy udoskonalić wszystkie nasze technologie pod kątem emisji spalin, w tym emisji cząstek stałych i tlenków azotu, by sprostać najnowszym wymogom unijnym, w tym normie Euro 7 – wskazuje Jan Garbe, dyrektor zakładu produkcji katalizatorów BASF.

Dzięki nowoczesnym katalizatorom samochody mogą spełniać coraz bardziej wyśrubowane normy emisji spalin. Wielu potentatów branży motoryzacyjnej zaopatruje się w katalizatory właśnie w zakładzie BASF w Środzie Śląskiej. Firma zwiększyła powierzchnię fabryki o 14 tys. mkw., a moce produkcyjne o dwie nowe linie. To jeden z najnowszych i najbardziej zaawansowanych technologicznie zakładów BASF na całym świecie.

– Produkujemy tu katalizatory dla przemysłu motoryzacyjnego zarówno dla pojazdów lekkich, jak i ciężkich. Zakład charakteryzuje się najwyższą możliwą wydajnością, a praca w nim jest w wysokim stopniu zautomatyzowana. Produkujemy katalizatory metalowe i ceramiczne, które znajdują zastosowanie w branży motoryzacyjnej, przy czym korzystamy z oddzielnych linii dla poszczególnych technologii. Obecnie w zakładzie znajduje się osiem linii do produkcji katalizatorów, ale cały czas się rozwijamy i uruchamiamy kolejne dwie linie – zaznacza Jan Garbe.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Kalendarium

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Ochrona środowiska

Browary Kompanii Piwowarskiej przestawiają się na zieloną energię elektryczną. Ich produkcja w kraju będzie w 100 proc. zasilana przez odnawialne źródła

1/3 udziałów w polskim rynku piwa ma Kompania Piwowarska. Firma sukcesywnie zwiększa wykorzystanie energii z odnawialnych źródeł. W 2021 roku jej browary będą już w 100 proc. zasilane zieloną energią elektryczną. Ma się do tego przyczynić zawarta właśnie umowa z innogy, na mocy której browary KP będą zaopatrywane w energię elektryczną z farm wiatrowych. Pozwoli to m.in. ograniczyć emisję dwutlenku węgla o 66 proc. i zabezpieczy firmę przed wzrostem cen energii. Dziesięcioletni kontrakt to jedna z niewielu dotąd na polskim rynku umów zawieranych bezpośrednio pomiędzy wytwórcą energii z OZE a jej odbiorcą końcowym.

Patronaty Newserii

Gala Złote Spinacze 2019

Handel

Tempo wzrostu gospodarki hamuje. Kryzys w Niemczech jeszcze nie spowalnia eksportu, ale wstrzymuje inwestycje firm

W III kwartale 2019 roku PKB Polski zwiększyło się o 3,9 proc. w ujęciu rocznym. To wprawdzie najwolniejsze tempo od IV kwartału 2016 roku, ale i tak dobry wynik. Według Rafała Beneckiego, głównego ekonomisty ING Banku Śląskiego, istotne jest to, że problemy niemieckiego przemysłu przekładają się na polską gospodarkę wolniej i łagodniej niż zazwyczaj. Jednak mimo wzrostu dochodów konsumentów dynamika ich wydatków spada, a firmy coraz ostrożniej planują inwestycje.

Problemy społeczne

Firmy coraz częściej dbają o pozytywne doświadczenia kandydatów podczas rekrutacji. To przekłada się na lojalność wobec marki

Aby przyciągnąć pracowników, nie wystarczy tworzyć miejsc pracy, ale trzeba zadbać o doświadczenia kandydatów i traktować ich jak klientów – przekonuje Maja Gojtowska, autorka książki „Candidate experience. Jeszcze kandydat czy już klient?”. Budowa pozytywnego candidate experience może stanowić o przewadze konkurencyjnej firmy. Brak komunikacji z rekruterem czy niepodawanie istotnych dla kandydata informacji w ogłoszeniu o pracę może zniechęcić do marki. Tymczasem firma, która dba o pracowników podczas rekrutacji, sama tworzy ambasadorów marki.

Handel

Chiński rynek szansą dla polskich producentów drobiu. Rodzimi drobiarze za granicą wygrywają jakością i ceną

Wszystko wskazuje na to, że w tym roku eksport drobiu z Polski, który od kilkunastu lat nieprzerwanie rośnie, po raz pierwszy będzie większy niż dostawy mięsa drobiowego na rynek krajowy – mówi Jarosław Kowalewski z Superdrob. Zwiększony popyt globalny, głównie z powodu rosnącego spożycia w Chinach, tworzy dobrą koniunkturę na kilka kolejnych lat. Polscy producenci wygrywają konkurencję nie tylko ceną, lecz także jakością.