Mówi: | Krystyna Papiernik |
Funkcja: | prezes Śląskiej Izby Turystyki, wykładowca Wyższej Szkoły Bankowej |
3,3 mln Polaków zamierza w te wakacje wykupić polisę turystyczną. Najczęściej ubezpieczamy podróże zagraniczne
Z roku na rok coraz więcej Polaków kupuje ubezpieczenie turystyczne. W tym roku z 4,5 mln osób wybierających się w podróż zagraniczną 3,3 mln wykupi taką polisę – wynika z badania Mondial Assistance. Eksperci podkreślają, że istotne jest dostosowanie ubezpieczenia do rodzaju planowanego wypoczynku. Jak wskazuje analiza Gothaer TU, 90 proc. polis dotyczy wyjazdów rekreacyjnych, a tylko 3 proc. sportów ekstremalnych.
– Świadomość klientów na temat ubezpieczeń turystycznych jest coraz większa. W zależności od tego, gdzie wyjeżdżamy i na jaki wypoczynek, musimy pomyśleć o innej polisie ubezpieczeniowej. Jeżeli wyjeżdżamy z biurem podróży, to mamy instytucję, która myśli o polisie za nas. Jeżeli natomiast wyjeżdżamy indywidualnie, musimy sami zatroszczyć się o to, żeby polisa spełniała wszystkie nasze oczekiwania – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Krystyna Papiernik, prezes Śląskiej Izby Turystyki, wykładowca Wyższej Szkoły Bankowej.
Ubezpieczyciele starają się dostosować polisę do naszych potrzeb w zależności od rodzaju aktywności, jaki podejmujemy. Jeżeli jedziemy na urlop i wybieramy bierny wypoczynek, to potrzebujemy innego rodzaju ubezpieczenia niż przy aktywnym spędzaniu czasu.
Analiza Gothaer TU wskazuje, że 80 proc. kupowanych polis dotyczy wyjazdów zagranicznych. 90 proc. klientów ubezpiecza wyjazdy rekreacyjne. 7 proc. polis obejmuje uprawianie sportów wodnych, a 3 proc. – sportów wysokiego ryzyka.
– Polisa ubezpieczeniowa jest jak garnitur szyty na miarę. Dzisiaj możemy właściwie ubezpieczyć wszystko i każde ryzyko związane z naszym wyjazdem – mówi Krystyna Papiernik.
Jak pokazało badanie przeprowadzone przez Mondial Assistance, ponad jedna czwarta osób, które nie planują zakupu polisy, tłumaczy się tym, że ma inne, stosowne zabezpieczenie (inna polisę lub kartę EKUZ). Zdaniem Krystyny Papiernik karta, którą można otrzymać w Narodowym Funduszu Zdrowia, nie zawsze jest wystarczająca. Po pierwsze, nie pokrywa ona kosztów wszystkich zdarzeń i nie wszędzie obowiązuje. Dzięki EKUZ można korzystać z opieki medycznej w krajach Unii Europejskiej oraz w państwach członkowskich EFTA (Islandia, Liechtenstein, Norwegia, Szwajcaria).
– Jeżeli spędzamy wakacje na małej wyspie, gdzie nie ma publicznej służby zdrowia, tylko jest prywatna klinika, to z kartą EKUZ za wszystkie procedury medyczne będziemy musieli zapłacić i dopiero później starać się o zwrot kosztów z Narodowego Funduszu Zdrowia. Pamiętajmy, że jest to proces bardzo długi, a szansa na odzyskanie pieniędzy niewielka – mówi wykładowca Wyższej Szkoły Bankowej.
Co ważne, każdy kraj ma swoje zasady i kryteria udzielania świadczeń medycznych. Usługi, które w Polsce są podstawowe, w innym kraju mogą być częściowo lub w całości płatne. Karta nie pokrywa np. kosztów transportu chorego do kraju.
Jeśli decydujemy się na zakup polisy ubezpieczeniowej, to nie jest istotne miejsce dokonania transakcji. Możemy ją wykupić bezpośrednio u ubezpieczyciela, w agencji ubezpieczeniowej lub w biurze podróży.
– Cena polisy uzależniona jest przede wszystkim od sumy ubezpieczenia oraz od tego, na jaką kwotę się ubezpieczamy. Drugim bardzo ważnym czynnikiem jest wiek osoby ubezpieczonej. Osoba młoda będzie miała polisę tańszą, natomiast im starsza osoba, tym polisa będzie droższa, dlatego że prawdopodobieństwo zachorowania jest większe. Co ważne, jeżeli chorujemy na choroby przewlekłe, polisa również będzie o wiele droższa – tłumaczy Krystyna Papiernik.
Jak podkreśla, nawet mając najdroższą i najlepszą polisę ubezpieczeniową, trzeba się liczyć z pewnymi wyłączeniami. Ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania, jeśli w momencie wypadku klient był pod wpływem alkoholu bądź środków odurzających. Udział w bójce lub prowadzenie pojazdu bez odpowiednich uprawnień również są okolicznościami wykluczającymi.
Czytaj także
- 2024-12-13: PZU chce mocniej inwestować w sektor zdrowia i transformację energetyki. W strategii do 2027 roku zapowiada duże zmiany w strukturze grupy
- 2024-10-22: Coraz więcej inwestycji na Mazurach. Skokowy przyrost zabudowy niszczy jednak krajobraz regionu
- 2024-11-07: Ekstremalne zjawiska pogodowe w Polsce to kilka miliardów strat rocznie. To duże wyzwanie dla branży ubezpieczeniowej
- 2024-11-12: Ekstremalne zjawiska pogodowe będą coraz częstsze. To może pociągnąć za sobą problemy z dostępnością ubezpieczeń
- 2024-10-03: Zapowiadane oskładkowanie wszystkich umów-zleceń i o dzieło to wyzwanie dla ZUS. Zakład będzie potrzebował 3–6 miesięcy na przygotowanie się do zmian
- 2024-09-16: Piotr Zelt: Od października zaczynam wykłady w Warszawskiej Szkole Filmowej. Czasami trafiają się takie grupy, że zastanawiam się, po co oni chcą ten zawód uprawiać
- 2024-09-18: Anna Głogowska: W samym środku lata wyjechałam na wakacje do Egiptu. Temperatura powietrza sięgała 43, a wody 38 stopni
- 2024-09-10: Daria Ładocha: Wyjeżdżając na wakacje, trzeba się liczyć z tym, że jest drogo. Już same bilety lotnicze są paragonami grozy
- 2024-09-24: Józef Gąsienica-Gładczan: Lepiej jest jechać na koniec świata i jest dużo taniej niż w Polsce. Można się pobawić w krajach Trzeciego Świata z pięknymi plażami za ułamek ceny
- 2024-08-12: Cezary Pazura: Jedziemy z żoną na Sri Lankę, gdzie mamy program naszpikowany emocjami. Będziemy się poruszać pociągami, helikopterami i jeździć na słoniach
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Są już pierwsze propozycje deregulacji przepisów dla biznesu. Ten proces może pobudzić inwestycje i zwiększyć konkurencyjność Polski
– Deregulacja prawa gospodarczego ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia konkurencyjności polskich firm i przyciągania inwestycji – ocenia prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Andrzej Dycha. W tym tygodniu zespół ds. tej deregulacji, który powstał w odpowiedzi na apel premiera Donalda Tuska, przedstawił już pierwsze propozycje zmian, w tym m.in. ograniczenie kontroli firm, uproszczenie przepisów podatkowych i ułatwienia w zatrudnianiu cudzoziemców. Prezes PAIH wskazuje, że jednym z punktów tej listy powinno być również wzmocnienie roli izb gospodarczych, które mogą odgrywać większą rolę w dialogu między biznesem a rządem.
Polityka
Trzy lata wojny w Ukrainie. UE i kraje członkowskie przeznaczyły na wsparcie ponad 134 mld euro

Instytucje UE deklarują w dalszym ciągu mocne poparcie dla Ukrainy. Łącznie w ciągu trzech lat od rozpoczęcia rosyjskiej agresji Unia i jej państwa członkowskie przeznaczyły na wsparcie walczącej Ukrainy i jej obywateli 134 mld euro, w tym ponad 67 mld euro pomocy finansowej i 50 mld wojskowej. Skala potrzeb nadal jest jednak ogromna. Tym bardziej że dalsze wsparcie ze strony amerykańskiego sojusznika stoi pod znakiem zapytania.
Transport
Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.