Newsy

Coraz więcej małych i średnich firm inwestuje w opiekę medyczną dla pracowników. Takie benefity obniżają koszty zwolnień lekarskich

2017-02-23  |  06:57

Statystyczny pracownik przebywa na zwolnieniu chorobowym kilkanaście dni w roku. Koszty z tym związane, ponoszone zarówno przez ZUS, jak i samych pracodawców, są liczone w miliardach złotych. Inwestycja w opiekę zdrowotną wysokiej jakości jest więc dla pracodawców korzystna z dwóch powodów. Po pierwsze, jak wynika z badań Medicover, efektywna, dopasowana do potrzeb pracowników opieka pozwala obniżyć koszty związane ze zwolnieniami lekarskimi pracowników. Po drugie, są to najbardziej cenione benefity pozapłacowe, więc firma ma szansę przyciągnąć najlepszych pracowników. Dziś takim rozwiązaniem są zainteresowane już nie tylko duże korporacje.

Z danych ZUS wynika, że w 2015 roku Polacy spędzili na zwolnieniu lekarskim łącznie 266 milionów dni. Oznacza to, że statystycznie każdy pracownik przebywał na chorobowym średnio 16 dni w roku. Koszty z tego tytułu sięgają kilkunastu miliardów złotych rocznie. Ponosi je zarówno ZUS, jak i sami pracodawcy.

Zdaniem Artura Białkowskiego, wiceprezesa Medicover, części kosztów firma może uniknąć dzięki dodatkowym pakietom opieki zdrowotnej. Zapewnienie pracownikom dostępu do profilaktyki i opieki medycznej jest nie tylko popularną formą pozapłacowego benefitu, lecz także pozwala zmniejszyć skalę absencji chorobowych i związanych z nimi kosztów, które ponosi przedsiębiorstwo.

– Dobra, skoordynowana opieka medyczna powoduje, że nawet jeżeli pracownik się rozchoruje, to ma zapewniony szybki dostęp do specjalistów, dzięki czemu unika powikłań i szybciej wraca do zdrowia – mówi agencji Newseria Biznes Artur Białkowski.

Z raportu „Praca. Zdrowie. Ekonomia”, opublikowanego przez Medicover, wynika, że koszt choroby pracownika ponoszony przez firmę jest zależny od takich czynników jak częstotliwość i rodzaj dolegliwości, ryzyko powikłań, dostęp do diagnostyki i możliwość szybkiego skorzystania z konsultacji lekarskiej. Badanie pokazało, że w firmach, w których pracownicy byli objęci opieką medyczną Medicover, oszczędności na kosztach choroby wyniosły średnio 623 zł rocznie w przeliczeniu na pojedynczego pracownika.

– To kwota, którą średnio pracodawca oszczędza na kosztach prezenteizmu (nieefektywnej obecności w pracy) i absencji chorobowej każdego z pracowników. W przypadku małych firm oszczędności są jeszcze większe. Przykładowo, jeżeli przedsiębiorstwo zatrudnia osiem osób, a połowa z nich idzie na zwolnienie, to w praktyce oznacza to, że firma nie jest w stanie normalnie funkcjonować. Kwestia krótszej absencji, szybszego powrotu do zdrowia, utrzymania w lepszym zdrowiu i w lepszej kondycji pracowników jest niezmiernie istotna dla mniejszych przedsiębiorstw – zauważa Artur Białkowski.

Prezenteizm, czyli spadek produktywności w czasie choroby, przekłada się na obniżenie wydajności firmy. Ponadto, pracownicy zapadający na infekcje górnych dróg oddechowych, przychodząc do pracy pomimo choroby, zarażają się nawzajem. Z danych Centralnego Instytutu Ochrony Pracy wynika, że w ciągu ostatniego roku 25 proc. Polaków zaraziło się infekcją od pracowników, którzy pomimo choroby przychodzili do pracy.

Wiceprezes Medicover zauważa, że z roku na rok rośnie liczba firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, które zapewniają swoim pracownikom benefity w postaci opieki medycznej. W segmencie MŚP nieobecność pracowników, na przykład w okresie zwiększonej zachorowalności, jest zagrożeniem dla funkcjonowania firmy.

– Obserwujemy wzrost zainteresowania małych i średnich przedsiębiorstw opieką medyczną dla pracowników. Zgłasza się do nas coraz więcej takich firm. W wielu przypadkach osoby, które wcześniej pracowały w dużej firmie, a następnie założyły własny biznes, chcą, żeby opieka medyczna była standardem również w ich biznesie. To możliwe o tyle, że planem medycznym można objąć już mikroprzedsiębiorstwo zatrudniające dwie osoby. Koszt takiej opieki medycznej wraz z medycyną pracy dostępny jest już od 45 zł miesięcznie – mówi Białkowski.

Z badań wynika, że plan opieki medycznej jest nie tylko najpopularniejszym, lecz także najbardziej pożądanym przez pracowników benefitem pozapłacowym. Z badania przeprowadzonego w 2015 roku przez grupę Pracuj.pl wynika, że co czwarty spośród 900 tys. ankietowanych pracowników był objęty przez firmę prywatną opieką medyczną. Z kolei w raporcie „Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2015 roku”, opracowanym przez Sedlak & Sedlak, blisko połowa (48 proc.) przedsiębiorstw zadeklarowała finansowanie pracownikom opieki zdrowotnej w ramach dodatkowego pakietu. Takie świadczenie okazało się również najbardziej pożądanym benefitem dla 51 proc. pracowników. Zdecydowana większość zadeklarowała, że byłaby skłonna dołożyć pewną kwotę z własnych zarobków, żeby rozszerzyć zakres specjalistycznej opieki medycznej. 

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

BCC Gala Liderów

Jedynka Newserii

Handel

Są już pierwsze propozycje deregulacji przepisów dla biznesu. Ten proces może pobudzić inwestycje i zwiększyć konkurencyjność Polski

– Deregulacja prawa gospodarczego ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia konkurencyjności polskich firm i przyciągania inwestycji – ocenia prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Andrzej Dycha. W tym tygodniu zespół ds. tej deregulacji, który powstał w odpowiedzi na apel premiera Donalda Tuska, przedstawił już pierwsze propozycje zmian, w tym m.in. ograniczenie kontroli firm, uproszczenie przepisów podatkowych i ułatwienia w zatrudnianiu cudzoziemców. Prezes PAIH wskazuje, że jednym z punktów tej listy powinno być również wzmocnienie roli izb gospodarczych, które mogą odgrywać większą rolę w dialogu między biznesem a rządem.

Polityka

Trzy lata wojny w Ukrainie. UE i kraje członkowskie przeznaczyły na wsparcie ponad 134 mld euro

Instytucje UE deklarują w dalszym ciągu mocne poparcie dla Ukrainy. Łącznie w ciągu trzech lat od rozpoczęcia rosyjskiej agresji Unia i jej państwa członkowskie przeznaczyły na wsparcie walczącej Ukrainy i jej obywateli 134 mld euro, w tym ponad 67 mld euro pomocy finansowej i 50 mld wojskowej. Skala potrzeb nadal jest jednak ogromna. Tym bardziej że dalsze wsparcie ze strony amerykańskiego sojusznika stoi pod znakiem zapytania.

Transport

Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.