Mówi: | Michal Řezníček, prezes zarządu, Direct pojišťovna Rafał Hiszpański, country manager, Direct pojišťovna w Polsce |
Czeski ubezpieczyciel wchodzi na polski rynek. Oferował będzie na początek ubezpieczenia komunikacyjne
W 2024 roku liczba aktywnych polis OC w Polsce przekroczyła 29,7 mln, a ubezpieczeni zgłosili ponad 1 mln szkód – wynika z danych Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Dane KNF wskazują, że składka przypisana brutto z ubezpieczeń komunikacyjnych trafiła w ubiegłym roku do 17 zakładów ubezpieczeń. Na tym rynku pojawił się właśnie kolejny gracz – Direct pojišťovna, czeska firma ubezpieczeniowa przejęła całość portfela ubezpieczeń od wefox insurance AG i rozpoczyna działalność w Polsce.
– Polski rynek ubezpieczeniowy jest bardzo konkurencyjny, ale też przechodził ostatnio konsolidację, więc graczy jest de facto mniej niż wcześniej. Wchodzimy jako Grupa Direct po raz pierwszy na polski rynek, natomiast przejęliśmy portfel wefoxa, więc z punktu widzenia liczby graczy tak naprawdę nic się nie zmienia, jest tylko nowy gracz z Czech – wskazuje w rozmowie z agencją Newseria Rafał Hiszpański, country manager Direct pojišťovna w Polsce.
Z danych KNF wynika, że na koniec 2024 roku w Polsce działało 27 zakładów ubezpieczeń (poza segmentem ubezpieczeń na życie). Jeszcze w 2020 roku było ich ponad 50. W ubiegłym roku ubezpieczyciele wypracowali rekordowe 10 mld zł zysku netto. Jeszcze w 2022 roku było to nieco ponad 6 mld zł. Na ubezpieczenia Polacy przeznaczyli 85,7 mld zł – to o 8,9 proc. więcej niż w 2023 roku.
Wzrosty na rynku przyciągają nowych graczy. W Polsce rozpoczęła właśnie działalność czeska firma ubezpieczeniowa Direct ubezpieczenia (polski oddział Direct pojišťovna).
– Zdecydowaliśmy się wejść na rynek polski, ponieważ dostrzegamy w nim duży potencjał rozwoju. Wchodzimy z pokorą – gotowi uczyć się, zrozumieć potrzeby naszych klientów i dopiero wtedy przedstawić im atrakcyjną ofertę. Mamy nadzieję, że odniesiemy na nim sukces – mówi Michal Řezníček, prezes zarządu Direct pojišťovna.
Direct ubezpieczenia początkowo skupi się na ubezpieczeniach komunikacyjnych. Spółka podpisała umowę, na mocy której przejmie portfel ubezpieczeń polskiego oddziału wefox Insurance AG, zapewniając ciągłość ochrony ubezpieczeniowej i procesu likwidacji szkód dla ubezpieczających.
– Zaczynamy od ubezpieczeń komunikacyjnych. Ponieważ przejęliśmy ofertę wefox, mamy dobry punkt wyjścia, nie zaczynamy od zera. Jako pierwsze oferujemy komunikacyjne ubezpieczenia OC, Autocasco oraz ubezpieczenia dodatkowe. Kolejno planujemy wprowadzić ubezpieczenia mieszkań. W przyszłości dołączymy do oferty ubezpieczenia podróży i zwierząt domowych – zapowiada prezes Direct pojišťovna.
Polska Izba Ubezpieczeń podaje, że wartość składek z ubezpieczeń komunikacyjnych zebranych przez ubezpieczycieli w Polsce w 2024 roku wyniosła 31,4 mld zł. Oznacza to wzrost w stosunku do roku poprzedniego o 3,1 mld zł, czyli o ponad 11 proc. Dane UFG wskazują, że w tym okresie ubezpieczyciele wypłacili rekordową kwotę z polis OC i AC – ponad 19 mld zł, w tym niemal 11 mld zł z obowiązkowego ubezpieczenia OC. Szkód zgłoszonych z OC było w 2024 roku ponad 1 mln. Średnia składka obowiązkowych polis komunikacyjnych (szeroko rozumianych – zawierająca ciągniki siodłowe, samochody osobowe, motocykle i przyczepki) w 2024 roku wyniosła 538 zł, co oznacza wzrost o 26 zł, czyli 5,1 proc. w stosunku do roku ubiegłego.
Direct pojišťovna zamierza rozpocząć działalność na polskim rynku jako oddział czeskiej spółki. Dystrybucja polis ma się odbywać głównie za pośrednictwem agentów.
– „Direct” w nazwie nie oznacza sprzedaży online, choć oczywiście taką będziemy również prowadzić w przyszłości i prowadzimy w Czechach. Naszym podstawowym kanałem dystrybucji są i będą agenci ubezpieczeniowi, a później w zakresie ubezpieczeń korporacyjnych – również brokerzy ubezpieczeniowi – wyjaśnia Rafał Hiszpański.
Direct pojišťovna specjalizuje się w ubezpieczeniach komunikacyjnych, majątkowych i podróżnych, kładzie nacisk na prostotę obsługi i przejrzystość warunków, eliminując zbędne formalności. Dzięki nowoczesnym technologiom oraz przyjaznej polityce obsługi klienta zdobyła uznanie na czeskim rynku ubezpieczeniowym. W ciągu 10 lat działalności Direct pojišťovna urosła ośmiokrotnie, a z jej usług korzysta ponad pół miliona klientów w Czechach.
– Direct pojišťovna to przede wszystkim bezpośrednie podejście do klientów, do partnerów, do agentów i brokerów – tłumaczy country manager Direct pojišťovna w Polsce.
Direct pojišťovna jest częścią działającej w Europie Środkowo-Wschodniej grupy Direct, w skład której wchodzą także takie firmy jak Fidoo i Direct Auto. Obroty całej grupy Direct wynoszą ponad 1,3 mld zł.
Czytaj także
- 2025-07-25: Nestlé w Polsce podsumowuje wpływ na krajową gospodarkę. Firma wygenerowała 0,6 proc. polskiego PKB [DEPESZA]
- 2025-07-18: Endometrioza przez lata pozostawała lekceważonym problemem. Mimo że cierpi na nią 14 mln kobiet w Europie
- 2025-07-25: Kraje dotknięte powodzią z 2024 roku z dodatkowym wsparciem finansowym. Europosłowie wzywają do budowy w UE lepszego systemu reagowania na kryzysy
- 2025-07-24: E. Kopacz: Róbmy wszystko, by dzieci przyjeżdżające do Polski wchodziły w cykl kalendarza szczepień. Wiele zależy od świadomości matek
- 2025-07-22: Duże możliwości korzystania z funduszy europejskich przez polskie firmy. Szczególnie w obszarze obronności
- 2025-07-24: Mikro-, małe i średnie firmy liczą na lepszy dostęp do finansowania. To coraz istotniejszy klient dla sektora bankowego
- 2025-07-15: Branża piwowarska dodaje do polskiej gospodarki ponad 20,5 mld zł rocznie. Spadki sprzedaży i produkcji piwa uderzają również w inne sektory
- 2025-07-21: Dane statystyczne pomogą przyspieszyć rozwój turystyki. Posłużą również do promocji turystycznej Polski
- 2025-07-23: Polacy chcą jak najszybciej przechodzić na emeryturę i nie chcą na niej pracować. Potrzebne zachęty do dłuższej aktywności zawodowej
- 2025-07-04: Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Kraje dotknięte powodzią z 2024 roku z dodatkowym wsparciem finansowym. Europosłowie wzywają do budowy w UE lepszego systemu reagowania na kryzysy
W lipcu Parlament Europejski przyjął wniosek o uruchomienie 280,7 mln euro z Funduszu Solidarności UE na wsparcie sześciu krajów dotkniętych niszczycielskimi powodziami w 2024 roku. Polska otrzyma z tego 76 mln euro, a środki mają zostać przeznaczone na naprawę infrastruktury czy miejsc dziedzictwa kulturowego. Nastroje polskich europosłów związane z funduszem są podzielone m.in. w kwestii tempa unijnej interwencji oraz związanej z nią biurokracji. Ich zdaniem w UE potrzebny jest lepszy system reagowania na sytuacje kryzysowe.
Handel
Nestlé w Polsce podsumowuje wpływ na krajową gospodarkę. Firma wygenerowała 0,6 proc. polskiego PKB [DEPESZA]

Działalność Nestlé w Polsce wsparła utrzymanie 45,2 tys. miejsc pracy i wygenerowała 20,1 mld zł wartości dodanej dla krajowej gospodarki. Firma przyczyniła się do zasilenia budżetu państwa kwotą 1,7 mld zł – wynika z „Raportu Wpływu Nestlé” w Polsce przygotowanego przez PwC na podstawie danych za 2023 rok.
Polityka
M. Kobosko: Surowce dziś rządzą światem i zdecydują o tym, kto wygra w XXI wieku. Zasoby Grenlandii w centrum zainteresowania

Duńska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej rozpoczęła się 1 lipca pod hasłem „Silna Europa w zmieniającym się świecie”. Według zapowiedzi ma się ona skupiać m.in. na bezpieczeństwie militarnym i zielonej transformacji. Dla obu tych aspektów istotna jest kwestia niezależności w dostępie do surowców krytycznych. W tym kontekście coraz więcej mówi się o Grenlandii, autonomicznym terytorium zależnym Danii, bogatym w surowce naturalne i pierwiastki ziem rzadkich. Z tego właśnie powodu wyspa znalazła się w polu zainteresowania Donalda Trumpa.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.