Mówi: | Paweł Godek |
Funkcja: | dyrektor zarządzający obszarem strategii i M&A |
Firma: | Grupa PZU |
PZU chce mocniej inwestować w sektor zdrowia i transformację energetyki. W strategii do 2027 roku zapowiada duże zmiany w strukturze grupy
Zgodnie z nową strategią Grupa PZU chce w ciągu kolejnych trzech lat skupić się na swoim głównym biznesie, czyli ubezpieczeniach, i jego cyfrowym ekosystemie, m.in. platformie mojePZU. Wśród priorytetów inwestycyjnych wymienia sektor zdrowotny, na który do 2027 roku przeznaczy 1 mld zł. Grupa zapowiada także większe zaangażowanie w transformację energetyczną kraju. Wszystko to w nowej, uproszczonej strukturze organizacyjnej.
„Z pewnością przyszłość” to nowa strategia Grupy PZU na lata 2025–2027, zgodnie z którą za trzy lata grupa ma być bardziej zyskowna i efektywna kosztowo. Zysk ma być wyższy o prawie 2 mld zł w porównaniu do poprzedniego horyzontu strategii (wzrost z 4,3 mld zł do 6,2 mld zł).
– Najważniejszym założeniem strategii jest wartość, jaką osiągniemy dla akcjonariuszy. Zaczniemy od upraszczania i przygotowywania się do rentownego wzrostu, więc porządkujemy aktywa grupy, ale też porządkujemy model operacyjny. Robimy to po to, żeby koncentrować się na naszym core businessie, którym są ubezpieczenia, ale też ubezpieczenia zdrowotne – mówi agencji Newseria Paweł Godek, dyrektor zarządzający obszarem strategii i M&A w Grupie PZU.
Strategia koncentruje się na czterech filarach. Pierwszy z nich to prostota, w związku z czym PZU upraszcza strukturę aktywów grupy kapitałowej – 2 grudnia ubezpieczyciel podpisał z Bankiem Pekao SA list intencyjny ws. przejęcia udziałów Alior Banku. Planowana sprzedaż ma na celu konsolidację aktywów bankowych pod parasolem Banku Pekao SA. PZU dalej utrzyma kontrolę nad aktywami bankowymi, ale w innym modelu.
– Zależy nam na tym, żeby Alior Bank utrzymał swoją dynamikę rynkową, a wręcz przyspieszył, dlatego dzisiaj nie podejmujemy decyzji, dajemy czas nowemu zarządowi Alior Banku na rozpoznanie organizacji i wzmocnienie wzrostu. Myślę, że dla klientów i pracowników jest to dobra informacja – zapowiada ekspert.
Uproszczenie struktury grupy zakłada także zbudowanie nowego modelu operacyjnego, składającego się z ośmiu dywizji biznesowych. PZU szacuje, że oszczędności z tytułu uproszczenia struktury aktywów i struktury organizacyjnej sięgną 400 mln zł.
Drugi filar strategii to koncentracja na core’owym biznesie, czyli na ubezpieczeniach. Zgodnie z założeniami strategii rentowność z działalności podstawowej wzrośnie powyżej 19 proc. Efektem wszystkich działań w obszarze biznesu ubezpieczeniowego ma być 7,5 mld zł dodatkowych przychodów do 2027 roku.
– W strategii Grupy PZU zakładamy, że w obszarze ubezpieczeń przyspieszymy i wzmocnimy wzrost, jeśli chodzi o ubezpieczenia korporacyjne majątkowe. Tutaj mamy bardzo duży trend związany z zieloną transformacją i inwestycjami KPO – podkreśla Paweł Godek.
Jak wynika z przedstawionej strategii, udział PZU w rynku ubezpieczeń przedsiębiorstw wynosi ok. 37 proc., a segment ten w grupie rozwija się średniorocznie szybciej niż na całym rynku (18 proc. vs. 13 proc.). W segmencie ubezpieczeń majątkowych korporacyjnych do 2027 roku PZU chce wypracować progres powyżej 25 proc. przychodów z ubezpieczeń, m.in przez udział w największych inwestycjach, w tym w zielonej transformacji KPO.
– Natomiast to, co jest ważne i nowe w naszej grupie, to większa koncentracja na rozwoju ubezpieczeń indywidualnych ochronnych, w których PZU historycznie było raczej mniej aktywne, jeżeli nie były one sprzedawane razem czy jako indywidualna kontynuacja, czyli dla klientów tzw. Silver Economy, czy w kanale bancassurance – mówi przedstawiciel Grupy PZU.
W obszarze bancassurance (produktów powiązanych z produktami bankowymi) PZU planuje wzrost liczby ubezpieczonych klientów o ponad 50 proc., dzięki czemu udział w rynku bancassurance zwiększy się do ponad 25 proc.
– Chcemy tutaj zaktywizować nasze działania, dostosować odpowiednio kanał dystrybucji, ponieważ wierzymy, że penetracja ubezpieczeń majątkowych, ale też życiowych w polskiej gospodarce będzie rosła i chcemy rosnąć z tym trendem – mówi Paweł Godek.
Jak podkreśla, ponad 60 proc. nieruchomości Polaków nie ma dziś wystarczającego pokrycia ubezpieczeniowego w przypadku wystąpienia realnych szkód
– W ubezpieczeniach majątkowych luka ubezpieczeniowa jest istotna, o czym komunikowaliśmy podczas powodzi. Polacy nawet często nie są świadomi, że ich majątki są ubezpieczone na niższą kwotę, niż tak naprawdę są warte. Wynika to zarówno z tego, że ubezpieczenia majątkowe bardzo często są sprzedawane do kredytów, wartość kredytu spada, a w ostatnich latach doświadczyliśmy istotnego wzrostu majątku, więc ta luka jest istotna. Tu widzimy duży potencjał i naszą rolę, by klientom o tym opowiedzieć – zapewnia ekspert.
Głównym kanałem do komunikacji z klientami będzie platforma mojePZU. Strategia ubezpieczyciela zakłada, że w 2027 roku z cyfrowego modelu obsługi będzie korzystać 8 mln klientów, podczas gdy dziś jest to niecałe 5 mln. Rozbudowa platformy mojePZU wchodzi w zakres trzeciego filaru strategii PZU: rozwój. Obejmuje on nie tylko rozwój cyfrowego ekosystemu, lecz również segmentów działalności – szczególnie obszaru zdrowia, gdzie grupa planuje inwestycje o wartości 1 mld zł – oraz zasięgu terytorialnego, czyli rozwój na zagranicznych rynkach.
– Jesteśmy już liderem ubezpieczeń w krajach bałtyckich i zaczynamy budować kompetencje, jeśli chodzi o zarządzanie biznesem międzynarodowym, chociaż mamy tu jeszcze dużo do zrobienia. To, co chcemy w tym horyzoncie strategii zrobić, to przede wszystkim rozpoznawać inne rynki, uczyć się ryzyk na innych rynkach, w lżejszych modelach, bez bezpośrednich dużych inwestycji kapitałowych, w pierwszej kolejności poprzez reasekurację czynną, duże kontrakty brokerskie czy sprzedaż przez partnerów, w tym banki. Czyli jesteśmy zainteresowani, żeby być ubezpieczycielem modelu bancassurance poza Polską – wyjaśnia Paweł Godek.
Czwarty filar strategii PZU to zaangażowanie. Jak wyjaśniają przedstawiciele spółki, to m.in. popularyzacja zdrowego i aktywnego trybu życia, zaangażowanie w wydarzenia ważne społecznie, akcje edukacyjne budujące odporność społeczną i wspieranie społeczeństwa obywatelskiego oraz transformacji cyfrowej.
– To zaangażowanie to nie jest tylko czysty PR w formie ESG, ale też zaangażowanie w transformację energetyczną przede wszystkim czy w budowanie odporności naszych klientów indywidualnych i korporacyjnych – mówi Paweł Godek. – PZU zamierza aktywnie uczestniczyć w finansowaniu transformacji klimatycznej. Nie patrzymy na to tylko z punktu widzenia spółki ubezpieczeń majątkowych, ale z perspektywy całej grupy, w tym Banku Pekao SA, który jest zdecydowanie najlepiej spozycjonowany na polskim rynku, aby pełnić wiodącą rolę w finansowaniu transformacji energetycznej. Jako PZU też dokładamy do tego bardzo istotny aspekt, kluczowy w transformacji, czyli ubezpieczenia i gwarancje ubezpieczeniowe.
Czytaj także
- 2025-03-20: KE przedstawia białą księgę obronności europejskiej. Nowa strategia UE zakłada zmianę podejścia do zdolności obrony i inwestycji w ten obszar
- 2025-03-11: Ponad 1,2 tys. projektów związanych z zieloną transformacją miast. BGK podpisał już umowy na 6,4 mld zł
- 2025-02-27: Polskie produkty rolno-spożywcze za granicą drożeją. Eksporterzy tracą dotychczasowe przewagi kosztowe
- 2025-03-07: Malwina Wędzikowska: Luksusowe marki bardzo podupadły. Miliarderzy noszą się bez logo, a influencerzy przebodźcowali odbiorców towarami z górnej półki
- 2025-02-21: Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy
- 2025-02-20: Wysoka akcyza na e-papierosy to nokaut dla polskiej branży vapingowej. Eksperci ostrzegają przed upadłościami, ale i problemami z fiskusem
- 2025-02-12: Europejski Bank Centralny ma być lepiej przygotowany na przyszłe szoki inflacyjne. Walka o stabilność cen powinna być głównym celem
- 2025-02-10: Polscy europosłowie chcą rewizji zakazu sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku. Liczą na zdecydowane poparcie w europarlamencie
- 2025-02-19: Polskie mleczarstwo przygotowuje się do silniejszej konkurencji na zagranicznych rynkach. Potrzebuje wsparcia systemowego
- 2025-02-25: Polska systematycznie odchodzi od węgla. Unijny cel redukcji emisji do 2030 roku może się jednak nie udać
Transmisje online
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Ministerstwo Zdrowia wraca do pomysłu zakazu sprzedaży aromatyzowanych saszetek nikotynowych. Według ekspertów oznacza to likwidację całego rynku
Na stronach rządowych pojawiła się zapowiedź kolejnej nowelizacji ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Zakłada ona m.in. całkowity zakaz sprzedaż saszetek nikotynowych o aromatach innych niż tytoniowy. Branża nie kryje zaskoczenia nagłą propozycją Ministerstwa Zdrowia, zwłaszcza że z podobnej propozycji resort wycofał się kilka miesięcy temu. Eksperci twierdzą, że to oznacza de facto likwidację rynku woreczków nikotynowych, bo aromatyzowane produkty odpowiadają prawie za 100 proc. sprzedaży.
Infrastruktura
Odsetki to za mało. Parlament Europejski chce, by zamrożone rosyjskie aktywa stopniowo wspierały Ukrainę

W marcowej rezolucji Parlament Europejski ponownie ocenił, że Rosja musi zapłacić za ogromne szkody wyrządzone w Ukrainie. Zaapelował o konfiskatę rosyjskich aktywów państwowych zamrożonych na mocy sankcji i ich wykorzystanie do wsparcia Ukrainy. To w sumie ok. 300 mld euro, z czego ponad 200 mld znajduje się w UE. Dla porównania państwa członkowskie do tej pory wsparły Ukrainę kwotą ponad 140 mld euro.
Praca
Eksperci ochrony zdrowia apelują o większy zakres kompetencji pielęgniarek. To mogłoby zwiększyć dostępność usług medycznych

Według szacunków OECD w Unii Europejskiej brakuje 1,2 mln lekarzy, pielęgniarek i położnych. Ponad jedna czwarta pielęgniarek ma ponad 55 lat, jednocześnie spada zainteresowanie pracą w tym zawodzie i liczba absolwentów kierunków pielęgniarskich. Dlatego jednym z priorytetów polskiej prezydencji jest inicjatywa European Nursing Action, która zakłada m.in. poszerzanie kompetencji zawodowych personelu pielęgniarskiego. Profesjonalizacja zawodu mogłaby zachęcić do niego więcej młodych ludzi.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.