Newsy

W 2015 r. nieznacznie wrosną ceny ubezpieczeń w bankach. Sprzedaż będzie jednak rosła

2014-08-19  |  06:35
Mówi:Alexander Leszek Konopka
Funkcja:prezes zarządu
Firma:Gras Savoye Polska Sp. z o.o.
  • MP4
  • Efektem wchodzącej w przyszłym roku w życie Rekomendacji U może być nieznaczny wzrost cen produktów ubezpieczeniowych sprzedawanych w bankach. Eksperci podkreślają, że propozycje KNF dają klientom więcej możliwości wyboru tych produktów. Przez wprowadzenie obowiązku dokładnego informowania klientów o korzyściach i kosztach dokument może przyczynić się do wzrostu świadomości konsumentów, a tym samym do wzrostu sprzedaży tych produktów.

    Rekomendacja U jest dobrym kompromisem, który wpłynie na wzrost świadomości ubezpieczeniowej – uważa Alexander Leszek Konopka, prezes zarządu Gras Savoye Polska, brokera ubezpieczeniowego. – Do tej pory często sami klienci nie wiedzieli, że są ubezpieczeni. Postrzegali oni ubezpieczenie tylko jako dodatek do produktu bankowego, który wiąże się z opłatą. Teraz będą wiedzieli, że mają korzyści z dodatku do produktu finansowego, jakim jest kredyt czy karta.

    Na początku przygotowań do wydania tej rekomendacji KNF zaproponowała bardzo restrykcyjne rozwiązania. Ostatecznie obie strony zgodziły się co do rodzaju zmian, zresztą same banki i ubezpieczyciele już od dawna widzieli potrzebę zmian i chcieli nawet sami je wprowadzić.

    Eksperci podkreślają, że pierwotne założenia były bardziej restrykcyjne i nakładały na instytucje finansowe tak duże obowiązki i ograniczenia, że istniało ryzyko znaczącego zahamowania tego kanału sprzedaży ubezpieczeń. W branży, szczególnie na początku negocjacji z KNF, jednym z mocniejszych argumentów było właśnie to, że zbyt wysokie koszty dystrybucji ubezpieczeń sprawią, że wiele z nich wycofa się ze sprzedaży, bo stanie się ona nieopłacalna.

    Pojawiły się takie głosy, że rzeczywiście koszt dystrybucji nie będzie zbyt duży. Nie obawiam się o to, bo banki zawsze będą szukać dodatkowych źródeł przychodu i wzbogacenia swojej oferty. Banki i ubezpieczyciele poniosą dodatkowe koszty, które podniosą jakość produktu, ale nie obawiałbym się o cenę tych produktów , pozostanie ona na podobnym poziomie – mówi Konopka.

    Prognozuje, że jeśli nastąpi wzrost kosztów po stronie tych instytucji, to będzie to minimalny wzrost.

    To nie będą na pewno wzrosty kilkudziesięcioprocentowe. Jeżeli wzrosną jakiekolwiek opłaty z tego tytułu czy ceny ubezpieczeń, to będą to nieznaczące kwoty – mówi prezes Gras Savoye Polska.

    Wraz z wejściem w życie Rekomendacji U (KNF oczekuje, że stanie się to do końca marca 2015) klienci będą mieli więcej do powiedzenia na przykład przy wyborze ubezpieczyciela. A ze względu na obowiązek dokładnego informowania ich przez banki o korzyściach i ryzykach wynikających z zakupu określonych produktów sprzedaż może się nawet zwiększyć.

    Klienci będą więcej wiedzieć na temat ubezpieczeń i będą mieć większy wybór produktów ubezpieczeniowych w banku. W perspektywie długoterminowej zmiana odbije się pozytywnie zarówno na sprzedaży, jak i na wizerunku produktów finansowych i ubezpieczeniowych – podkreśla Alexander Leszek Konopka.

    Dodatkowo produkty będą mogły być bardziej dopasowane do potrzeb klientów.

    Poprawi się jakość, bo zostały nałożone nowe obowiązki na banki i ubezpieczycieli. Muszą oni kontrolować całości procesu sprzedaży tych produktów przez bank. Ma to oprawić ich jakość i świadomość klientów, którzy będą kupować ubezpieczenia w tym kanale – uważa Konopka.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania

    Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.

    Przemysł

    Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]

    Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.

    Prawo

    Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów

    Coraz popularniejsze na rynku saszetki z nikotyną do tej pory funkcjonują poza systemem fiskalnym i zdrowotnym. Nie są objęte akcyzą ani zakazem sprzedaży osobom niepełnoletnim. Dlatego też sami producenci od dawna apelują do rządu o objęcie ich regulacjami, w tym podatkiem akcyzowym, żeby uporządkować rosnący rynek i zabezpieczyć wpływy budżetowe państwa. Ministerstwo Zdrowia do projektu ustawy porządkującej rynek e-papierosów bez zapowiedzi dodało regulację dotyczącą saszetek nikotynowych, która jednak w praktyce mogła zlikwidować tę kategorię wyrobów na rynku. Przedsiębiorcy nie kryją rozczarowania sposobem, w jaki wprowadzane są zmiany w przepisach regulujących rynek.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.