Newsy

Wcześniejsze ustalenie kapitału początkowego może przyspieszyć otrzymanie emerytury. Dotyczy to prawie 2 mln uprawnionych Polaków

2018-06-15  |  06:15

Z ubiegłorocznych danych NIK wynika, że jeszcze 2 mln Polaków nie ma ustalonego kapitału początkowego. Nie należy zwlekać ze złożeniem wniosku i niezbędnych dokumentów. Wiele firm, które działały przed 1999 r., już nie istnieje, dlatego już teraz należy odszukać dokumentację potwierdzającą staż pracy i wysokość zarobków. Dzięki temu emerytura będzie wyższa, a uzyskanie świadczenia szybsze.

– Ustalenie kapitału początkowego jest bardzo ważne, ponieważ wpływa na wysokość przyszłej emerytury. Osoby, które urodziły się po 1948 roku i pracowały w Polsce przed 1999 rokiem, powinny ten kapitał ustalić. Przede wszystkim nie należy czekać z tym do osiągnięcia wieku emerytalnego. Jeśli zrobią to teraz, w znaczny sposób przyspieszy to i ułatwi późniejsze uzyskanie emerytury – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Tomasz Szabliński z Departamentu Rent Zagranicznych w Centrali ZUS.

Prawo do ustalenia kapitału początkowego mają osoby, które rozpoczęły pracę przed 1999 rokiem. Wystarczy złożyć wniosek o ustalenie kapitału początkowego.

– Na stronie internetowej www.zus.pl jest specjalny formularz wniosku o ustalenie kapitału początkowego o symbolu EKP. Należy pobrać i wypełnić ten formularz oraz dołączyć dokumenty potwierdzające zatrudnienie i osiągane wynagrodzenie w Polsce przed 1999 rokiem – wyjaśnia Szabliński.

Do wyliczenia kapitału początkowego, a następnie emerytury potrzebne są m.in. świadectwa pracy lub zaświadczenia od pracodawców, inne dowody o okresach składkowych i nieskładkowych przed 1999 r., dokumenty o zarobkach, zaświadczenia o zatrudnieniu i wynagrodzeniu wystawiane przez pracodawców na formularzu ZUS Rp-7.

Utrudnione zadanie w odnalezieniu tych dokumentów mogą mieć  osoby, które wyjechały z kraju.

– Już  teraz powinny wystąpić do swoich byłych pracodawców o wydanie zaświadczeń o zatrudnieniu i wynagrodzeniu,. Mogą wysłać list do pracodawcy o  wydanie formularza ZUS Rp-7 – mówi ekspert ZUS.

O ustalenie kapitału początkowego warto zadbać już dziś. W ten sposób można zapobiec kłopotom z uzyskaniem wszystkich potrzebnych dokumentów. Zakłady pracy są likwidowane, przekształcane. Dokumenty mogą być niekompletne lub trzeba ich poszukać.

– Osoby, których zakłady pracy zlikwidowano, mogą próbować odnaleźć dokumentację płacową i osobową w archiwach przechowujących dokumentację zlikwidowanych zakładów pracy. Na stronie internetowej ZUS jest wyszukiwarka archiwów zlikwidowanych zakładów pracy. Można odszukać, w którym archiwum przechowywane są dokumenty. Można listownie wystąpić o wydanie kopii dokumentów i przesłać je do ZUS – podkreśla Tomasz Szabliński.

Możliwość odnalezienia wszystkich potrzebnych dokumentów bez konieczności wizyt w dawnym zakładzie pracy to ważna informacja zwłaszcza dla osób mieszkających poza granicami Polski. Dla nich taka wizyta wiązałaby się ze znacznymi wydatkami.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Ochrona środowiska

Z powodu braku przejrzystego prawa branża recyklingu odkłada inwestycje. Firmy apelują o szybkie wdrożenie przepisów

Branża recyklingu stoi przed wyzwaniami związanymi z wdrożeniem systemu kaucyjnego, systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta i rozporządzenia PPWR. Brakuje jednak odpowiednich przepisów dostosowujących polskie prawo i realia do unijnych regulacji. W efekcie utrzymującej się niepewności prawnej między 2018 a 2023 rokiem co trzeci zakład recyklingu zamknął działalność. Wiele firm odkłada inwestycje, czekając na uregulowanie rynku. Podobna niepewność dotyczy też producentów opakowań. 

Transport

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych wkrótce będzie możliwe. To odpowiedź na postulaty przedsiębiorców

Kończą się prace nad przepisami, które mają usprawnić prace badawcze nad pojazdami zautomatyzowanymi. Ma to być odpowiedź na postulaty przedsiębiorców, którzy wskazywali na potrzebę pilnej zmiany przepisów w zakresie testowania pojazdów autonomicznych. Obecne regulacje nie sprzyjają postępowi technologicznemu i rozwoju autonomiczności pojazdów, o czym świadczy bardzo niewielka liczba wydanych uprawnień do ich prowadzenia.

Firma

Przedsiębiorcom coraz bardziej doskwiera niestabilność i skomplikowanie przepisów podatkowych. Problemem są też niejasne ich interpretacje

Polscy przedsiębiorcy często negatywnie oceniają jakość przepisów podatkowych – wynika z raportu „Przedsiębiorcy pod lupą fiskusa 2025” przygotowanego przez firmę doradztwa podatkowego MDDP we współpracy z Konfederacją Lewiatan. Ich niepokój budzą niejednolite interpretacje przepisów i niepewność prawa podatkowego, które cały czas jest modyfikowane. Wśród kluczowych zmian w obszarze podatków, które będą dotyczyć praktycznie wszystkich przedsiębiorców, są m.in. wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur czy zmiany w podatku od nieruchomości.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.