Newsy

Ubezpieczyciele zmieniają strategię sprzedaży. Nowym kierunkiem personalizacja ofert i cyfrowe kanały kontaktu z klientem

2019-01-10  |  06:30

Cyfryzacja i nowe technologie coraz śmielej wkraczają w sektor ubezpieczeniowy, który dzięki nim może lepiej odpowiadać na zmieniające się oczekiwania klientów. Trendy, takie jak wykorzystanie sztucznej inteligencji, telematyki czy uczenia maszynowego, pozwalają ubezpieczycielom podnosić jakość obsługi, dokładniej szacować ryzyko, a w efekcie tworzyć spersonalizowaną ofertę, dostosowaną do indywidualnego klienta. Personalizacja i możliwość kontaktu poprzez cyfrowe i mobilne kanały to dziś najważniejsze potrzeby, na które muszą odpowiadać ubezpieczyciele.

– Personalizacja zaczyna się od zdefiniowania i zrozumienia indywidualnych potrzeb różnych grup klientów. Klienci oczekują sprawnej obsługi i oferty opartej na wielu kanałach sprzedaży, myśląc zarówno o cyfrowych, jak i tradycyjnych formach kontaktu. Doceniają możliwość poruszania się pomiędzy cyfrowymi i tradycyjnymi, osobistymi kanałami kontaktu – i tego oczekują od nowoczesnych ubezpieczycieli – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Jarosław Bucoń, chief customer officer w Sollers Consulting. 

Rosnące oczekiwania klientów to dziś jeden z głównych czynników, który napędza zmiany w sektorze ubezpieczeniowym. Wymuszają to wszechobecne technologie, dostęp do internetu i coraz szybszy tryb życia. Na rynek wchodzą nowe pokolenia, a inne branże – czego dobrym przykładem jest bankowość – pokazują konsumentom, że cyfryzacja i personalizacja usług są możliwe, szybko dostosowując się do ich potrzeb. Dlatego firmy ubezpieczeniowe zadają sobie pytanie, jak mogą zmienić ofertę, żeby podnieść konkurencyjność swoich usług.

– Branża obecnie doświadcza zmiany paradygmatu. Odchodzimy od koncentrowania się na produktach, na rzecz większego nacisku na klienta i interakcję z nim. I to oznacza prawdziwe ukierunkowanie na klienta – mówi Jarosław Bucoń.

Cyfryzacja i wdrażanie nowych technologii pozwalają ubezpieczycielom rozwijać ofertę, upraszczać wewnętrzne procesy i przede wszystkim podnosić jakość obsługi klienta, na przykład dzięki wykorzystaniu wirtualnych asystentów i chatbotów. Zaawansowana analiza danych, telematyka i uczenie maszynowe umożliwiają z kolei dokładniejsze szacowanie ryzyka i tworzenie spersonalizowanej, ukierunkowanej na konkretnego klienta oferty.

O potencjale oraz wyzwaniach związanych z cyfryzacją sektora ubezpieczeń będą rozmawiać uczestnicy konferencji „Innovation in Insurance”, organizowanej przez Sollers Consulting już po raz siódmy. Tegoroczna edycja odbędzie się 14 stycznia 2019 roku w warszawskim Centrum Nauki Kopernik i wezmą w niej udział przedstawiciele wiodących firm ubezpieczeniowych z całej Europy. Będą dyskutować o tym, gdzie zmierza branża, jak powinny wyglądać nowoczesne produkty ubezpieczeniowe oraz co powinni zrobić ubezpieczyciele, aby sprostać oczekiwaniom klientów.

– Podczas poprzednich sześciu edycji konferencji uczestnicy mogli się zapoznać z wszechstronnym przeglądem branży ubezpieczeniowej i trendów kształtujących ten rynek. W tym roku ponownie przyjrzymy się temu, gdzie branża znajduje się obecnie i w jakim kierunku zmierza. Dokonamy dogłębnej analizy potencjału rozwoju w niestabilnym świecie oraz nowego rodzaju zagrożeń, które pojawiają się każdego dnia. Omówiony zostanie również wpływ technologii na transformację branży oraz metody, którymi firmy ubezpieczeniowe realizują swoje ambicje oferowania wielu kanałów sprzedaży i skoncentrowania się na potrzebach klientów – mówi Jarosław Bucoń.

Czytaj także

CES 2019

Ochrona środowiska

Prawie 60 proc. domów jednorodzinnych w Polsce jest w złym stanie technicznym. To wpływa na zdrowie mieszkańców

58 proc. budynków w Polsce ma powyżej 40 lat, jest w złym stanie technicznym i negatywnie wpływa zarówno na zdrowie mieszkańców, jak i jakość powietrza – wynika z ostatniego „Barometru zdrowych domów”. Eksperci podkreślają, że niezbędne są preferencyjne narzędzia finansowe i programy wsparcia, bo Polacy najczęściej nie dysponują odpowiednim kapitałem, który mogliby przeznaczyć na termomodernizację. Jednym z takich narzędzi, które ma przyczynić się do ograniczenia niskiej emisji i smogu w Polsce, ma być wprowadzona w tym roku ulga termomodernizacyjna, dzięki której będzie można odliczyć od podatku wydatki poniesione na docieplenie domu jednorodzinnego do 53 tys. zł. 

Prawo

Inwestowanie w badania i rozwój w Polsce coraz bardziej opłacalne. Dzięki nowej uldze podatkowej firmy sporo zaoszczędzą

Dzięki nowej uldze podatkowej, tzw. innovation box, inwestowanie w badania i rozwój jest w Polsce coraz bardziej opłacalne. W połączeniu z już obowiązującą ulgą na B+R ma ona zachęcić firmy do zwiększania nakładów na działalność badawczo-rozwojową. Zwłaszcza że zaproponowana przez rząd preferencyjna 5-proc. stawka podatku jest jedną z najniższych w Europie, a ustawodawca zadbał o szeroki katalog kwalifikowanych praw własności intelektualnej. Polska wprowadziła takie rozwiązanie w swoim systemie podatkowym jako czternasty kraj w Europie. 

Transport

Wymiana gospodarcza Polski z Iranem ma duży potencjał. Zagrożeniem są sankcje i trudności z dystrybucją towaru

Rośnie wymiana handlowa Polski z Iranem. Tylko w 2017 roku Polska wyeksportowała do tego kraju towary za ponad 121 mln euro, a wartość importu sięgnęła 83 mln euro. W ciągu kilku lat wymiana handlowa wzrosła kilkukrotnie, ale jej potencjał jest znacznie większy. Chociaż sankcje nałożone na Iran utrudniają handel, mniejsze firmy coraz chętniej wchodzą na tamtejszy rynek. Wyzwaniem jest dla nich zorganizowanie dostaw na tamtejszy rynek. Na tym wykłada się wiele firm.

Media i PR

Ubiegły rok pod znakiem kryzysów wizerunkowych. Nie ominęły instytucji państwowych i mediów

Z kryzysami wizerunkowymi mierzą się już nie tylko marki, lecz również media, także społecznościowe, instytucje państwowe, a nawet organizacje pożytku publicznego. Bohaterem jednej z najgłośniejszych afer w ubiegłym roku, z której musiał się tłumaczyć Mark Zuckerberg, był Facebook, ale nie brakuje też przykładów z polskiego podwórka.  Wizerunkowym wpadkom musiały stawić czoła m.in. linie lotnicze LOT, marka Reserved i organizator Szlachetnej Paczki. Zdaniem ekspertów w tym roku kryzysy mogą dotknąć także influencerów i polityków, a ich źródłem mogą być m.in. fake newsy i kwestie społeczno-kulturowe.