Uprzejmie informujemy, że zmianie uległy kategorie w serwisie Newseria Innowacje. Jeśli jesteście Państwo zainteresowani otrzymywaniem powiadomień z tych kategorii, prosimy o dokonanie zmian po zalogowaniu się do swoich profili. 

Newsy

Udział kobiet w nowych technologiach wciąż za niski. Citi chce podwoić ich liczbę w działach IT w Polsce w ciągu trzech lat

2018-11-29  |  06:25

W Citibank Europe PLC, czyli w warszawskim centrum usług biznesowych Citi, kobiety stanowią 16 proc. z 1200 pracowników działów IT, ale organizacja chce w ciągu najbliższych 3 lat podwoić ten odsetek. Poszukuje kandydatek praktycznie w każdym obszarze – począwszy od analityków, poprzez specjalistów aż po stanowiska menadżerskie w Polsce i Europie. Według raportu „Women in Digital Age” Komisji Europejskiej tylko 13 proc. kobiet, które kończą kierunki informatyczne i technologiczne podejmuje pracę w swojej branży. To 2 pkt proc. mniej niż w 2011 roku. Udział kobiet w  sektorze cyfrowym nie zmienił się znacząco w ciągu ostatnich dekad.

– Udział kobiet w technologii jest według nas wciąż zdecydowanie za niski i chcielibyśmy, żeby w ciągu najbliższych 3 lat liczba kobiet w działach IT Citibank Europe PLC wzrosła dwukrotnie – mówi agencji Newseria Biznes Marek Cendrowicz, Szef Infrastruktury IT na Polskę w Citibank Europe PLC.

Polityka Citi zakłada wspieranie różnorodności i stawia mocny akcent na wspieranie kariery i rozwoju kobiet. Z danych niefinansowych za 2017 rok wynika, że w ubiegłym roku kobiety stanowiły 51 proc. zatrudnionych w procesach rekrutacyjnych. Wśród 7,8 tys. pracowników Citi w Polsce dokładnie 51,75 proc. stanowią kobiety, które zajmują także ponad połowę (50,89 proc.) stanowisk menadżerskich.

 Innowacyjne produkty i najwyższej jakości usługi dostarczają osoby, które mają bardzo szerokie doświadczenia, ale – co ważniejsze – pochodzą z różnych kultur, różnych środowisk i są różnej narodowości. Wierzymy, że to właśnie dzięki tej różnorodności i włączającej kulturze organizacyjnej osiągamy sukces. Dlatego angażujemy się w wiele inicjatyw, poszukujemy nowych możliwości, żeby nieustanie się wzmacniać w tym zakresie – mówi Marek Cendrowicz.

Przykładem takich inicjatyw jest program „IT for SHE”, którego zadaniem jest pomoc utalentowanym studentkom kierunków informatycznych w wejściu na rynek pracy. Składają się na niego m.in. największy w Europie obóz tematyczny dla kobiet w IT (Women in Tech Camp) oraz program mentoringowy w najlepszych firmach technologicznych. Kulminacją programu jest Women in Tech Summit – największe wydarzenie dla kobiet w technologiach w tej części świata. Citi jest jego strategicznym partnerem.

Zachęcamy kobiety, żeby wybierały kierunek studiów w obszarach STEM [Science, Technology, Engineering, Mathematics – red.] i decydowały się na pracę IT. Wspieramy je w tym, dzielimy się swoim doświadczeniem i swoim know-how, żeby mogły szybciej się rozwijać i osiągać sukces. Wewnątrz Citi mamy bardzo prężnie działającą grupę „Women in Technology” w ramach Women’s Network Poland, która organizuje szereg warsztatów i szkoleń. Poprzez Fundację Kronenberga już od kilku lat finansujemy program akcelerujący młodych przedsiębiorców w ramach Sieci Przedsiębiorczych Kobiet, więc działamy w tym zakresie bardzo szeroko – wylicza Marek Cendrowicz.

W  Polsce – jak wynika z raportu „Kobiety w IT 2018” Fundacji Carrots – 53 proc. pań zatrudnionych w IT uważa, że jest im trudniej niż mężczyźnie poradzić sobie w branży nowych technologii. Połowa z nich ocenia też, że zarabiają mniej niż mężczyźni na tych samych stanowiskach. Mimo to aż 72 proc. kobiet zatrudnionych w branży IT jest zadowolonych ze swojej pracy.

W Citi w obszarze technologii kobiety zajmują obecnie różne stanowiska – od ról menadżerskich, w których zarządzają pracą zespołów lokalnych i globalnych, po analityków i stanowiska eksperckie w zespołach technologicznych. Bank szuka kandydatek w każdym z tych obszarów.

– Technologia w centrum usług biznesowych Citi jest bardzo szeroka – pracujemy w ramach globalnych zespołów i obsługujemy 96 różnych państw na świecie. Spektrum funkcji technologicznych jest w zasadzie pełne – począwszy od development, poprzez analizę biznesową, architekturę systemów, wdrażanie i utrzymywanie systemów operacyjnych i baz danych, finanse w działach IT, poprowadzenie projektów. Działamy zarówno w modelu DevOps, jak i w klasycznych modelach. Tam, gdzie mamy taką potrzebę, budujemy wewnętrzne rozwiązania w ramach cloud, poszukujemy rozwiązań hybrid cloud – podkreśla szef infrastruktury IT na Polskę na Polskę w Citibank Europe PLC.

Jak wynika z raportu Citi Research „Women in Economy II”, w ciągu następnej dekady wpływ kobiet na globalną gospodarkę będzie co najmniej tak znaczący, jak wpływ ponadmiliardowych populacji Chin i Indii. Jak szacują analitycy Citi, sprawiedliwy system wynagrodzeń oparty o kompetencje oraz zrównanie warunków finansowych kobiet i mężczyzn może doprowadzić do co najmniej 6-proc. wzrostu PKB w krajach rozwiniętych w ciągu dekady, maksymalnie dwóch. Natomiast Raport „Diversity Matters” McKinsey pokazuje, że firmy zatrudniające zarówno kobiety, jak i mężczyzn notują o 15 proc. większe przychody. Te, w których są zespoły złożone z przedstawicieli różnych narodowości – nawet o 35 proc. wyższe. Warunkiem jest jednak odpowiednie zarządzanie różnorodnością.

Czytaj także

Kalendarium

Transport

W Polsce przybywa wielbicieli zabytkowych aut. Mercedes w czołówce

Motoryzacyjne klasyki mogą być nie tylko hobby, lecz także bardzo zyskowną lokatą kapitału. Wzrost wartości rynkowej takiego pojazdu idzie w parze z mniejszą wrażliwością takiej inwestycji na wahania koniunktury, przez co jest ona relatywnie bezpieczna. Zakup zabytkowego auta o charakterze kolekcjonerskim to niemały wydatek, zaczynający się od 80–100 tys., ale mimo to w Polsce z roku na rok przybywa pasjonatów zabytkowych samochodów. Właściciele starych mercedesów spotkali się w ubiegły weekend na targach MotoClassic Wrocław.  

Patronaty Newserii

XXIX Forum Ekonomiczne - Krynica
MSPO - Targi Obronne Zbrojeniowe 2019 - Kielce

Handel

Sadownicy chcą wieloletnich umów z zakładami przetwórstwa i gwarancji ceny skupu owoców. Obecne często nie rekompensują nawet kosztów produkcji

Producenci owoców, planując inwestycje, nie mają gwarancji, że ich działalność będzie rentowna. To przez dominującą pozycję zakładów przetwórczych, które narzucają ceny w skupie. Dlatego branża postuluje wprowadzenie wieloletnich umów kontraktacyjnych, które z góry określałyby ilość, jakość i cenę dostarczanego surowca. Prezes Związku Sadowników RP podkreśla, że to rozwiązanie byłoby korzystne nie tylko dla plantatorów, lecz także dla przemysłu przetwórczego i samych konsumentów, bo spowodowałoby stabilizację rynku i cen owoców.

IFA 2019 Berlin

Prawo

Prowadzenie biznesu w Polsce wciąż skomplikowane. Pod względem uciążliwości procedur jesteśmy na 10. miejscu w Europie i 21. na świecie

Polska wciąż uważana jest przez przedsiębiorców za trudne miejsce do prowadzenia biznesu. Pod względem zawiłości procedur i kosztów zajmujemy 21. miejsce wśród 76 państw świata – wynika z raportu TMF Group. W Europie trafiliśmy na 10. pozycję w rankingu 30 państw. Trudniej prowadzić biznes jest m.in. w Niemczech, Grecji, we Francji czy na Słowacji, za to łatwiejsze życie przedsiębiorcy mają m.in. w Holandii, Danii, Rosji, Bułgarii czy na Węgrzech.

Złote Spinacze 2019

Problemy społeczne

Tylko niewielka grupa Głuchych jest aktywna zawodowo. To nie tylko kwestia bariery komunikacyjnej, lecz także obaw pracodawców

Nawet 80 proc. Głuchych i słabosłyszących w Polsce nie ma pracy. Z jednej strony to problemy komunikacyjne sprawiają, że trudno im uczestniczyć w rekrutacjach. Z drugiej strony wciąż widoczny jest lęk pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami. Pomóc może program Dostępność Plus, który ma likwidować wszelkie bariery. Docelowo może doprowadzić do integracji całego społeczeństwa, bez względu na czasowe lub trwałe niepełnosprawności.