Newsy

Udział kobiet w nowych technologiach wciąż za niski. Citi chce podwoić ich liczbę w działach IT w Polsce w ciągu trzech lat

2018-11-29  |  06:25

W Citibank Europe PLC, czyli w warszawskim centrum usług biznesowych Citi, kobiety stanowią 16 proc. z 1200 pracowników działów IT, ale organizacja chce w ciągu najbliższych 3 lat podwoić ten odsetek. Poszukuje kandydatek praktycznie w każdym obszarze – począwszy od analityków, poprzez specjalistów aż po stanowiska menadżerskie w Polsce i Europie. Według raportu „Women in Digital Age” Komisji Europejskiej tylko 13 proc. kobiet, które kończą kierunki informatyczne i technologiczne podejmuje pracę w swojej branży. To 2 pkt proc. mniej niż w 2011 roku. Udział kobiet w  sektorze cyfrowym nie zmienił się znacząco w ciągu ostatnich dekad.

– Udział kobiet w technologii jest według nas wciąż zdecydowanie za niski i chcielibyśmy, żeby w ciągu najbliższych 3 lat liczba kobiet w działach IT Citibank Europe PLC wzrosła dwukrotnie – mówi agencji Newseria Biznes Marek Cendrowicz, Szef Infrastruktury IT na Polskę w Citibank Europe PLC.

Polityka Citi zakłada wspieranie różnorodności i stawia mocny akcent na wspieranie kariery i rozwoju kobiet. Z danych niefinansowych za 2017 rok wynika, że w ubiegłym roku kobiety stanowiły 51 proc. zatrudnionych w procesach rekrutacyjnych. Wśród 7,8 tys. pracowników Citi w Polsce dokładnie 51,75 proc. stanowią kobiety, które zajmują także ponad połowę (50,89 proc.) stanowisk menadżerskich.

 Innowacyjne produkty i najwyższej jakości usługi dostarczają osoby, które mają bardzo szerokie doświadczenia, ale – co ważniejsze – pochodzą z różnych kultur, różnych środowisk i są różnej narodowości. Wierzymy, że to właśnie dzięki tej różnorodności i włączającej kulturze organizacyjnej osiągamy sukces. Dlatego angażujemy się w wiele inicjatyw, poszukujemy nowych możliwości, żeby nieustanie się wzmacniać w tym zakresie – mówi Marek Cendrowicz.

Przykładem takich inicjatyw jest program „IT for SHE”, którego zadaniem jest pomoc utalentowanym studentkom kierunków informatycznych w wejściu na rynek pracy. Składają się na niego m.in. największy w Europie obóz tematyczny dla kobiet w IT (Women in Tech Camp) oraz program mentoringowy w najlepszych firmach technologicznych. Kulminacją programu jest Women in Tech Summit – największe wydarzenie dla kobiet w technologiach w tej części świata. Citi jest jego strategicznym partnerem.

Zachęcamy kobiety, żeby wybierały kierunek studiów w obszarach STEM [Science, Technology, Engineering, Mathematics – red.] i decydowały się na pracę IT. Wspieramy je w tym, dzielimy się swoim doświadczeniem i swoim know-how, żeby mogły szybciej się rozwijać i osiągać sukces. Wewnątrz Citi mamy bardzo prężnie działającą grupę „Women in Technology” w ramach Women’s Network Poland, która organizuje szereg warsztatów i szkoleń. Poprzez Fundację Kronenberga już od kilku lat finansujemy program akcelerujący młodych przedsiębiorców w ramach Sieci Przedsiębiorczych Kobiet, więc działamy w tym zakresie bardzo szeroko – wylicza Marek Cendrowicz.

W  Polsce – jak wynika z raportu „Kobiety w IT 2018” Fundacji Carrots – 53 proc. pań zatrudnionych w IT uważa, że jest im trudniej niż mężczyźnie poradzić sobie w branży nowych technologii. Połowa z nich ocenia też, że zarabiają mniej niż mężczyźni na tych samych stanowiskach. Mimo to aż 72 proc. kobiet zatrudnionych w branży IT jest zadowolonych ze swojej pracy.

W Citi w obszarze technologii kobiety zajmują obecnie różne stanowiska – od ról menadżerskich, w których zarządzają pracą zespołów lokalnych i globalnych, po analityków i stanowiska eksperckie w zespołach technologicznych. Bank szuka kandydatek w każdym z tych obszarów.

– Technologia w centrum usług biznesowych Citi jest bardzo szeroka – pracujemy w ramach globalnych zespołów i obsługujemy 96 różnych państw na świecie. Spektrum funkcji technologicznych jest w zasadzie pełne – począwszy od development, poprzez analizę biznesową, architekturę systemów, wdrażanie i utrzymywanie systemów operacyjnych i baz danych, finanse w działach IT, poprowadzenie projektów. Działamy zarówno w modelu DevOps, jak i w klasycznych modelach. Tam, gdzie mamy taką potrzebę, budujemy wewnętrzne rozwiązania w ramach cloud, poszukujemy rozwiązań hybrid cloud – podkreśla szef infrastruktury IT na Polskę na Polskę w Citibank Europe PLC.

Jak wynika z raportu Citi Research „Women in Economy II”, w ciągu następnej dekady wpływ kobiet na globalną gospodarkę będzie co najmniej tak znaczący, jak wpływ ponadmiliardowych populacji Chin i Indii. Jak szacują analitycy Citi, sprawiedliwy system wynagrodzeń oparty o kompetencje oraz zrównanie warunków finansowych kobiet i mężczyzn może doprowadzić do co najmniej 6-proc. wzrostu PKB w krajach rozwiniętych w ciągu dekady, maksymalnie dwóch. Natomiast Raport „Diversity Matters” McKinsey pokazuje, że firmy zatrudniające zarówno kobiety, jak i mężczyzn notują o 15 proc. większe przychody. Te, w których są zespoły złożone z przedstawicieli różnych narodowości – nawet o 35 proc. wyższe. Warunkiem jest jednak odpowiednie zarządzanie różnorodnością.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Prawo

W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi

W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.

Problemy społeczne

Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.