Mówi: | Witold Wróblewski |
Funkcja: | prezydent Elbląga |
Elbląg stawia na inwestycje infrastrukturalne. Kluczowym projektem jest rozwój portu
Władze Elbląga zapowiadają rozwój portu. Dalsze inwestycje są w dużej mierze uzależnione od powstania kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, co ma nastąpić w najbliższych latach. Nowa perspektywa unijna dla Elbląga to również duże inwestycje infrastrukturalne oraz wzmacnianie szkolnictwa zawodowego, tak by odpowiadać na potrzeby lokalnych firm.
– Koncentrujemy się głównie na tym, żeby wykorzystać jak najwięcej środków z Unii Europejskiej. To są m.in. inwestycje poprawiające jakość życia mieszkańców, czyli drogowe. Między innymi dokończenie rozbudowy linii tramwajowej na ul. 12 lutego, która połączy najkrótszą nitką północ z południem miasta. Chcielibyśmy połączyć Zatorze z resztą miasta wiaduktem, tak żeby zminimalizować korki tworzące się przed przejazdem kolejowym – wymienia w rozmowie z agencją Newseria prezydent Elbląga Witold Wróblewski.
W planach miasto ma również inwestycje związane z rozbudową Elbląskiego Parku Technologicznego. Chodzi zarówno o przedsięwzięcia przemysłowe, jak i badawczo-rozwojowe. Jak podkreśla prezydent, to szansa dla rozwoju firm z sektora MŚP i rozszerzenia ich współpracy z uczelniami wyższymi.
– Chcemy również rozwijać port. Mamy na liście indykatywnej kilka przedsięwzięć związanych z rozwojem tego portu. Zapowiedzi, które się pojawiają, pozwalają mieć nadzieję, że w tej kadencji powinny się rozpocząć działania związane z rozwojem kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, łącząc bezpośrednio port z Bałtykiem – mówi Witold Wróblewski.
O budowie kanału żeglugowego mówi się od dawna. W listopadzie 2015 roku minister gospodarki morskiej Marek Gróbarczyk podkreślał, że wznowienie prac nad koncepcją nowej drogi wodnej i sama budowa kanału będą jednym z najważniejszych zadań nowego resortu. Zwolennicy tego rozwiązania podkreślają, że dzięki tej inwestycji port w Elblągu mógłby w pełni wykorzystywać swój potencjał, wspierać działalność portów trójmiejskich i być niezależny od innych państw. Dziś droga do portu wiedzie bowiem przez wody terytorialne Rosji. Poza tym pozytywnie wpłynie to na rozwój gmin usytuowanych po zachodniej i południowej stronie Zalewu Wiślanego. Da też możliwość uzupełnienia sieci połączeń śródlądowych.
Inwestycję na ostatnim posiedzeniu 27 stycznia poparła także Rada Oddziału Pomorskiego KIG. Zdaniem jej przedstawicieli drugim kluczowym przedsięwzięciem będzie budowa w porcie punktu odpraw fitosanitarnych.
– Poza infrastrukturą istotne będą także inwestycje w ramach programu operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój. Chcemy rozwinąć szkolnictwo zawodowe w Elblągu zgodnie z potrzebami rynku pracy. Wielu przedsiębiorców w tej chwili narzeka na brak wykwalifikowanej kadry, a my chce to zmienić – mówi Wróblewski.
Jak wynika z danych GUS, bezrobocie w Elblągu na koniec grudnia 2015 roku wyniosło 12,9 proc., w całym powiecie elbląskim – 23 proc.
Jako subregion Elbląg w nowej perspektywie otrzyma środki z tzw. Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Do wykorzystania dla miasta i sąsiadujących gmin będzie 36 mln euro. Na realizację regionalnego programu operacyjnego Warmia i Mazury do 2020 roku trafi ponad 1,7 mld euro.
Czytaj także
- 2025-06-05: Już pięciolatki interesują się pieniędzmi. Wakacje to dobry moment na edukację finansową
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-05-23: Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
- 2025-06-03: Maciej Pertkiewicz: Kasia Dowbor na planie programu interesowała się remontami i była dociekliwa. Niczego nie udawała tylko na potrzeby zdjęć
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-15: Z UE na pomoc Ukrainie trafiło 148 mld euro. Potrzebne jest dalsze wsparcie, także w kontekście wypracowania sprawiedliwego pokoju
- 2025-05-16: Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii
- 2025-05-05: Konkurs NCBR i Orlenu ma wesprzeć najciekawsze rozwiązania dla przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. Na ich rozwój trafi blisko 200 mln zł
- 2025-06-03: Wiedza Polaków o gospodarce i finansach niewystarczająca. To może się przekładać na błędne decyzje inwestycyjne
- 2025-05-09: Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.