Mówi: | Ewa Synowiec |
Funkcja: | Dyrektor |
Firma: | Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce |
Komisja Europejska chce srogo ukarać Polskę za niewdrożone dyrektywy
Za niewdrożenie dyrektyw dotyczących opłat lotniskowych i energii elektrycznej chce Polskę ukarać Komisja Europejska. Dzienne kary, o jakie wnioskuje, to kilkadziesiąt tysięcy euro za każdą z dyrektyw. Sprawę rozstrzygnie ostatecznie Europejski Trybunał Sprawiedliwości. Polska zajmuje jedno z ostatnich miejsc spośród 27 pod względem dostosowywania prawa. – Najbardziej cierpią takie sektory jak transport, ochrona środowiska, sektor finansowy – mówi Ewa Synowiec, dyrektor przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce.
Dyrektywa energetyczna jest elementem III pakietu energetycznego i wymusza konkurencję na rynku energii. Przepisy dotyczące portów lotniczych gwarantują przejrzysty i niedyskryminujący sposób ustalania opłat lotniskowych, co ma bezpośrednie przełożenie na ceny biletów.
Komisja Europejska wnioskuje o karę dla Polski w wysokości 75 tys. euro za niewdrożenie unijnej dyrektywy dotyczącej opłat lotniskowych oraz 84 tys. 378 euro za niepełne wdrożenie dyrektywy dotyczącej energii elektrycznej. W obu przypadkach termin upłynął w marcu ubiegłego roku.
Eksperci przestrzegają, że ewentualna kara może dopiero zapoczątkować serię kłopotów. W kolejce czekają kolejne niewdrożone jeszcze dyrektywy – wynika z Internal Market Scoreboard, czyli unijnego rankingu, który ocenia, jak kraje członkowskie transponują dyrektywy.
– Polska nie należy do krajów, które są w czołówce – wyjaśnia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Ewa Synowiec, dyrektor przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce. – Wymaga się, aby deficyt nietransponowanych dyrektyw wynosił 1 proc. Polska niestety w tych rankingach ma więcej [1,5 proc. – przyp. red]. Myślę, że jest tu jeszcze duży potencjał, żeby poprawić tę sytuację.
Zgodnie z rankingiem, w przypadku Polski prowadzone są 42 procedury dotyczące nie wdrożenia lub błędów przy transportowaniu unijnych dyrektyw.
Najwięcej tracą na tym firmy działające w takich sektorach jak transport, ochrona środowiska i sektor finansowy. Zdaniem Ewy Synowiec problemem, nie tylko w Polsce, jest długa i skomplikowana droga legislacyjna.
– Tempo transpozycji zależy od tradycji legislacyjnej w poszczególnych państwach. Być może są pewne opóźnienia nie na odcinku rządowym, ale w parlamencie, który zazwyczaj wnosi poprawki do proponowanych ustaw, które transponują dyrektywy – twierdzi dyrektor przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce.
Jak wynika z wyliczeń KE, Unia Europejska mogłaby zyskać dodatkowe 4 proc. PKB, gdyby wszystkie kraje członkowskie na czas wdrażały dyrektywy. Zdaniem Ewy Synowiec to jedno z najtańszych i najszybszych narzędzi pozwalających pobudzić gospodarkę. Większość z nich ma ułatwić funkcjonowanie na wspólnym rynku, czyli ujednolicić przepływ towarów i usług.
– To nie polega na pompowaniu ogromnych pieniędzy w gospodarkę, tylko na wykonywaniu zadania legislacyjnego, które później i tak jest niezbędne. Więc to wielka rezerwa w tych trudnych czasach, która mogłaby przynieść dodatkowy wzrost – mówi Synowiec.
Komisja Europejska regularnie monituje postępy poszczególnych krajów we wdrażaniu unijnych dyrektyw.
– Najpierw są ostrzeżenia, że nie transponowaliśmy dyrektywy na czas albo transponowaliśmy ją niepoprawnie, bo inne kraje, inni użytkownicy jednolitego rynku się skarżą, że to kreuje jakieś bariery w relacjach gospodarczych z Polską – przypomina przedstawicielka KE. – Gdy takie polubowne ostrzeżenia nie pomogą, to wtedy Komisja Europejska rozpoczyna procedurę o naruszenie, a gdy to nie pomoże, kieruje sprawę do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.
Czytaj także
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-05-26: Dyrektywa o przejrzystości płac zmniejszy lukę płacową między kobietami a mężczyznami. Obniży za to skłonność pracodawców do podwyżek
- 2025-05-13: Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-19: Poparcie dla UE rekordowo wysokie, mimo wzrostu populizmu. Społeczeństwo oczekuje większego zaangażowania w kwestie bezpieczeństwa
- 2025-06-03: Zaufanie do UE deklaruje 58 proc. Polaków. Większość Europejczyków postrzega ją jako stabilne miejsce na tle niespokojnego świata
- 2025-05-20: Rosyjskie surowce przestaną płynąć do UE. Spóźniony, ale ambitny i istotny plan ma być wdrożony do 2027 roku
- 2025-05-09: PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności
- 2025-06-02: Wciąż dużo do poprawy w zakresie zwalczania nadużyć finansowych w UE. Chodzi m.in. o korupcję urzędników
- 2025-05-22: Negocjacje między UE i USA w sprawie ceł trwają. Przełom możliwy podczas czerwcowej wizyty Trumpa w Europie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.