Mówi: | Paweł Orłowski |
Funkcja: | Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego |
Kosztowne plany KE. Unijne dotacje nie pokryją VAT samorządom i OPP
Samorządy i organizacje pożytku publicznego (OPP) realizujący projekty unijne muszą liczyć się z nowymi obciążeniami. Podatek VAT, inaczej niż dziś, może nie być zaliczany do kosztów kwalifikowanych, czyli tych, które dotacją pokrywa UE. Oznacza to, że beneficjent unijnych środków musiałby VAT zapłacić z własnej kieszeni. – Są takie propozycje Komisji Europejskiej – przyznaje Paweł Orłowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego.
Obecnie samorządom korzystającym z dotacji, Unia Europejska zwraca koszty zakupionych produktów lub usług. Lista wydatków, które kwalifikują się do takiego odliczenia przypisana jest do każdego dofinansowania. Wydatki te były dotychczas odliczane wraz z podatkiem VAT. Nowe zasady miałyby zacząć obowiązywać wraz z wejściem w życie perspektywy budżetowej Unii Europejskiej na lata 2014 – 2020.
– Dyskutujemy z Komisją Europejską o tym, czy VAT będzie kwalifikowalny w kolejnej perspektywie – mówi Agencji Informacyjnej Newseria wiceminister Paweł Orłowski.
Dodaje, że Polska, jako jeden z nielicznych krajów ma dziś możliwość kwalifikowania wydatków z VAT-em. Kolejna perspektywa budżetowa Unii Europejskiej na lata 2014-2020 może już to wykluczyć.
Przedstawiciel resortu rozwoju regionalnego zdradza jednak, że strona polska dąży do tego, by podatek VAT był kosztem kwalifikowanym w następnym budżecie.
Gdyby nowe zasady weszły w życie, samorządy i organizacje pożytku publicznego realizujące inwestycje w ramach funduszy unijnych, nie mogłyby starać się już o zwrot podatku.
Czytaj także
- 2025-06-06: Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać
- 2025-05-15: Z UE na pomoc Ukrainie trafiło 148 mld euro. Potrzebne jest dalsze wsparcie, także w kontekście wypracowania sprawiedliwego pokoju
- 2025-06-02: Wciąż dużo do poprawy w zakresie zwalczania nadużyć finansowych w UE. Chodzi m.in. o korupcję urzędników
- 2025-05-06: Przed Europą wiele lat zwiększonych wydatków na zbrojenia. To obciąży krajowe budżety
- 2025-03-26: Państwom członkowskim będzie łatwiej zwiększać inwestycję w obronność. KE proponuje nowe zasady finansowania
- 2025-03-14: Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen
- 2025-03-17: Na wojnie handlowej straci nie tylko Unia Europejska, ale przede wszystkim USA. Cła odwetowe na eksport USA wynoszą już 190 mld dol.
- 2025-03-18: Europa będzie się zbroić. Musi być gotowa na atak Rosji na kraj NATO w ciągu kilku najbliższych lat
- 2025-03-21: Ukraińska kultura cierpi na wstrzymaniu pomocy z USA. Wiele projektów potrzebuje wsparcia UE
- 2025-03-03: Unia Europejska spóźniona w wyścigu AI. Eksperci apelują o szybsze inwestycje i zaprzestanie regulacji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.