Mówi: | Elżbieta Polak |
Funkcja: | Marszałek Województwa Lubuskiego |
Marszałkowie chcą unijnych pieniędzy na turystykę z budżetu 2014-2020
Województwo lubuskie stawia na rewitalizację i odnowę obiektów. Dzięki inwestycjom w zabytki rozwija się cały sektor turystyczny. Większość inwestycji udało się zrealizować przy wsparciu unijnych pieniędzy. Problem w tym, że w nowej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej na lata 2014-2020, w ramach polityki spójności, nie są planowane wydatki na turystykę.
– Według nas to jest błąd, ponieważ turystyka jest dziedziną, która również napędza gospodarkę – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Elżbieta Polak, marszałek województwa lubuskiego.
Dlatego marszałkowie województw na ostatnim Konwencie wyrazili wspólne stanowisko, w którym zwracają uwagę na ten fakt. Błędne, ich zdaniem, byłoby dziś wstrzymanie nakładów na rewitalizację i odnowę obiektów.
– Obok energetyki, odnawialnych źródeł energii, badań, rozwoju i projektów innowacyjnych – kultura, dziedzictwo kulturowe oraz rewitalizacja zabytkowych obiektów to też są ważne zadania, nie tylko w zakresie polityki regionalnej konkretnych regionów – zwraca uwagę marszałek województwa lubuskiego, które w tym półroczu przewodniczy Konwentowi Marszałków Województw RP.
Marszałkowie mają nadzieję, że rząd weźmie pod uwagę jego głos w czasie negocjacji z Komisją Europejską. Wsparcie Brukseli ma kolosalne znaczenie dla lokalnych budżetów. Tym bardziej, że z własnych budżetów samorządy nie mogą przeznaczyć na ten cel podobnych sum.
– Oczywiście, z własnego budżetu przeznaczamy środki, przede wszystkim na wkłady własne. Bardzo dużo pieniędzy przeznaczyliśmy na teatry, np. w Gorzowie Wielkopolskim i Zielonej Górze, oraz na nowoczesne, interaktywne muzea. Fundusz zabytkowy na rewitalizację obiektów wynosi około 1 mln zł i od niedawna z roku na rok rośnie – mówi Elżbieta Polak.
Województwo lubuskie, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego otrzymało 440 milionów euro, dzięki czemu, na różnym etapie realizacji znajduje się, w tej chwili około 800 projektów. Największe środki pozyskują mikro-, mali i średni przedsiębiorcy. Inwestycje podnoszą atrakcyjność i konkurencyjność województwa poprzez rozbudowę m.in. infrastruktury drogowej, kolejowej i lotniczej.
Władze Lubuskiego upatrują w rewitalizacji zabytkowych obiektów szansy na rozwój województwa. Do tej pory udało się przeprowadzić kilka, istotnych projektów.
– Jeden z nich nawet dostał tytuł jednego z 7 Cudów Funduszy Europejskich, nadawany przez ministra rozwoju regionalnego – zauważa marszałek województwa, Elżbieta Polak. – Jest to Bulwar Nadwarciański, znakomity projekt, który całkowicie zmienił ten obszar Gorzowa Wielkopolskiego.
Podobnym przykładem jest Sława, miasto położone w powiecie wschowskim, na Pojezierzu Leszczyńskim, którą odwiedza ponad 25 tysięcy turystów rocznie.
– Piękny obszar, bardzo turystyczny, obszar chroniony, jezioro żeglowne, które uzyskało też konkretne obiekty zrewitalizowane dzięki Regionalnemu Programowi Operacyjnemu – mówi Elżbieta Polak.
Samorządowcy korzystają również ze wsparcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich.
– Z tego programu bardzo duże środki finansowe przeznacza się na remonty i rewitalizację kościołów. Wcześniej takich środków nie było. W tym okresie programowowania, w ramach PROW mogliśmy wykonać rewitalizację w 40 kościołach. To jest po kilkaset milionów złotych na mury, elewacje, dachy, więc tam, gdzie potrzebne są największe nakłady kosztowe – wyjaśnia marszałek.
Ale obiektów, które w kolejce czekają na podobny remont, jest co najmniej kilkadziesiąt.
– Szlak Cysterski, dużo dworów, zamków w zapomnianych miejscowościach po pegeerowskich – wylicza Elżbieta Polak.
Czytaj także
- 2025-05-26: W lipcu ma być gotowy projekt wspólnej polityki rolnej po 2027 roku. Rolnicy obawiają się niekorzystnych zmian w finansowaniu
- 2025-05-19: Poparcie dla UE rekordowo wysokie, mimo wzrostu populizmu. Społeczeństwo oczekuje większego zaangażowania w kwestie bezpieczeństwa
- 2025-05-20: Rosyjskie surowce przestaną płynąć do UE. Spóźniony, ale ambitny i istotny plan ma być wdrożony do 2027 roku
- 2025-05-09: PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności
- 2025-05-07: Prace nad unijnym budżetem po 2027 roku nabierają tempa. Projekt ma być gotowy w lipcu
- 2025-06-02: Wciąż dużo do poprawy w zakresie zwalczania nadużyć finansowych w UE. Chodzi m.in. o korupcję urzędników
- 2025-05-22: Negocjacje między UE i USA w sprawie ceł trwają. Przełom możliwy podczas czerwcowej wizyty Trumpa w Europie
- 2025-05-30: UE dąży do większej samodzielności w dostępie do surowców krytycznych. Częściowo pozyska je z recyklingu baterii
- 2025-05-06: Przed Europą wiele lat zwiększonych wydatków na zbrojenia. To obciąży krajowe budżety
- 2025-04-08: Projekt unijnego budżetu po 2027 roku będzie przedstawiony w lipcu. Polska może odegrać istotną rolę w pracach nad nim
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.