Mówi: | Maciej Lignowski |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście |
SKM w Trójmieście: umowa na remont pociągów w przyszłym miesiącu
W ciągu 14 miesięcy SKM w Trójmieście zamierza zmodernizować 21 z posiadanych 43 pojazdów. W pociągach zostanie wymienione całe wnętrze i systemy sterowania. Modernizacja jednego pojazdu będzie kosztowała ponad 5 mln zł.
Przetarg na modernizację 21 składów SKM w Trójmieście wygrała spółka Tabor Szynowy Opole wraz ze Skoda Polska. Decyzja o wynikach czeka jeszcze na kontrolę przez Urząd Zamówień Publicznych.
- Mamy nadzieję, że na przełomie kwietnia i maja dojdzie do podpisania umowy i wtedy tabor trafi do modernizacji. W ciągu 14 miesięcy 21 sztuk z naszych pojazdów zostanie gruntownie zmodernizowanych i przebudowanych - mówi Maciej Lignowski, prezes zarządu PKP SKM w Trójmieście.
Gruntownie, bo ze starego wyposażenia zostanie jedynie zewnętrzna powłoka, czyli metalowa skorupa i podstawa, na której pociąg został wybudowany.
- Całe wnętrze będzie nowe. Przestrzeń pasażerska zostanie wybudowana od nowa, nowe systemy sterowania pojazdem, nowe czoło pojazdu, nowa kabiny maszynisty. To wszystko sprawi, że pojazd uzyska lepszą dynamikę jazdy, będzie cichszy, będzie mógł się poruszać z większą prędkością - ok. 120 km/h - wymienia Maciej Lignowski.
Każdy pociąg będzie wyposażony w m.in. system monitorujący, informację wizualną i audio dla pasażerów oraz ułatwienia dla niepełnosprawnych.
Na decyzję o modernizacji taboru, zamiast jego wymiany, wpływ miały przede wszystkim względy ekonomiczne.
- Zakup nowego pojazdu to jest wydatek ok. 15 mln zł. Modernizacja, według oferty firmy TS Opole to jest 5,1 mln zł. W związku z tym możemy zmodernizować 3 pojazdy w cenie jednego nowego - podkreśla prezes SKM.
Projekt zostanie sfinansowany z pieniędzy unijnych. Środki na wkład własny spółka uzyska ze sprzedaży obligacji. W piątek przedstawiciele PKP SKM w Trójmieście i Banku Gospodarstwa Krajowego podpisali umowę programu emisji długo- i krótkoterminowych obligacji na kwotę 55 mln zł. Do ich spłaty dołożyć będą musieli się również pasażerowie. Jak zapewnia prezes spółki można spodziewać się podwyżki cen biletów, jednak niewielkich i na pewno nie w tym roku.
- Podwyżki będą, bo trzeba pozyskać pieniądze na spłatę tych obligacji. Natomiast nie będą to podwyżki kilkunastoprocentowe. To będą podwyżki zapewniające nam pokrycie inflacji lub wzrostu jakichś podatków - dodaje Maciej Lignowski.
Modernizacja taboru to tylko część większego projektu inwestycyjnego, w ramach którego stopniowo odnawiane są kolejne stacje kolejki łączącej Gdańsk, Sopot i Gdynię. Projekt zakłada również wydłużenie linii o jedną stację Gdańsk-Środmieście oraz wdrożenie nowego systemu sterowania linii. Łączna wartość inwestycji to 350 mln zł.
Czytaj także
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-05-23: Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
- 2025-04-10: Cyfryzacja kolei będzie przyspieszać. To jeden z głównych obszarów inwestycji w branży
- 2024-09-27: Do 2050 roku lotnictwo ma być zeroemisyjne. Do osiągnięcia tego celu konieczna jest wymiana floty i przejście na ekologiczne paliwa
- 2024-07-16: Polska kolej potrzebuje zarówno nowych inwestycji, jak i realizacji prac utrzymaniowych istniejących linii. Temu do tej pory poświęcano za mało uwagi
- 2024-05-29: Prezes PGE: Energetyka węglowa nie jest w stanie funkcjonować zgodnie z zasadami rynkowymi. Konieczne jest wydzielenie tego segmentu ze spółki
- 2024-06-03: Przewoźnicy kolejowi chcą obniżki stawek dostępu do infrastruktury kolejowej. Pozwoliłoby to im konkurować z towarowym przewozem drogowym
- 2024-04-30: Powstaje nowy plan rozbudowy Lotniska Chopina. Bez tego za rok czy dwa byłoby całkowicie zapchane
- 2024-05-22: Tylko 20 proc. oświetlenia w gminach jest po modernizacji. Motywacją do inwestycji są znaczące oszczędności energii
- 2024-04-08: PGE przygotowuje się na duże inwestycje. Kluczowe są projekty z obszaru morskiej energetyki wiatrowej oraz sieci dystrybucyjnej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.