Mówi: | Maciej Ziarek |
Funkcja: | analityk zagrożeń |
Firma: | Kaspersky Lab Polska |
W Polsce hakerzy uderzają głównie w uniwersytety, jednostki administracyjne i centra danych
Cyberataki stają się jednym z najpoważniejszych zagrożeń gospodarczych na świecie. W ubiegłym roku zaledwie 4 proc. firm z branży IT nie doświadczyło tego rodzaju zagrożenia. Celem hakerów są wszystkie branże, również te najbardziej wrażliwe, jak bankowość. W Polsce na celowniku hakerów są głównie uniwersytety, jednostki administracyjne oraz centra danych.
Jak pokazują badania cyberszpiegowskiej kampanii Crouching Yeti, przeprowadzone przez analityków firmy Kaspersky Lab, od końca 2010 roku zaatakowanych zostało 2,8 tys. użytkowników.
– Codziennie atakowane są nowe ofiary – podkreśla Maciej Ziarek, analityk zagrożeń w Kaspersky Lab Polska. – Około 2,8 tys. użytkowników zostało zainfekowanych właśnie w wyniku działalności tej kampanii, co przekłada się na ponad 100 różnych firm i instytucji. Są to instytucje i firmy z wielu dziedzin.
Pierwsza nazwa nadana tej kampanii to Energetic Bear, ze względu na cel ataków, czyli przedsiębiorstwa z branży energetycznej. Analizy Kaspersky Lab wskazują, że jest to jednak kampania łączona z kilkoma zaawansowanymi i długotrwałymi kampaniami, a ich ofiarami są również inne sektory – najwięcej ataków wykryto w sektorach maszynowym, produkcyjnym farmaceutycznym, budowlanym, edukacyjnym i IT.
Zaatakowane firmy są zlokalizowane głównie w Stanach Zjednoczonych, Hiszpanii i Japonii, wiele z nich znajduje się również w Niemczech, Francji, we Włoszech, Turcji, Irlandii, Polsce oraz Chinach. W Polsce hakerzy uderzyli głównie w uniwersytety, jednostki administracyjne oraz centra danych.
Zdaniem Kaspersky Lab Polska, najgroźniejszym skutkiem kampanii jest ujawnienie poufnych informacji, takich jak tajemnice handlowe oraz know-how. Podczas ataku hakerzy starają się przede wszystkim zdobyć te dane z zainfekowanych komputerów. Kopiują m.in. pliki PDF, dokumenty tekstowe, dokumenty z arkusza kalkulacyjnego.
– Najsłabszym ogniwem jest człowiek. Konkretne osoby są wybierane przez twórców tej kampanii na pewno z jakiegoś powodu, być może tym powodem jest właśnie dostęp do danych – mówi Ziarek. Podkreśla jednak, że ze względu na szerokie spektrum zaatakowanych firm trudno znaleźć między nimi ogniwo wspólne.
Cyberatak przestaje być potężnym zagrożeniem, gdy zostaje wykryty. Zainteresowani wiedzą wtedy, że trzeba się bronić i dostają stosowne narzędzia.
– W pierwszej kolejności instalują odpowiednie oprogramowanie zabezpieczające, starają się też sprawdzać inne komputery, które do tej pory nie były skanowane, czy one nie zostały też zainfekowane. Na pewno to nie jest przypadek, że jedynie 2,8 tys. osób zostało zainfekowanych konkretnym szkodnikiem, a nie większa liczba użytkowników – ocenia analityk zagrożeń w Kaspersky Lab Polska.
Zdaniem analityków Crouching Yeti nie jest wysoce zaawansowaną kampanią. Atakujący nie stosowali metod, które wykorzystywałyby nieznane jeszcze luki w zabezpieczeniach, tylko powszechnie stosowane techniki ataków.
Czytaj także
- 2025-05-15: Prof. L. Balcerowicz: Polska obok Turcji ma największy udział własności państwowej. Potrzebujemy odpolitycznienia gospodarki
- 2025-05-05: Konkurs NCBR i Orlenu ma wesprzeć najciekawsze rozwiązania dla przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. Na ich rozwój trafi blisko 200 mln zł
- 2025-05-09: Wokół utylizacji odpadów medycznych narosło wiele mitów. Nowoczesne instalacje pozwalają wykorzystać ten proces do produkcji ciepła i energii
- 2025-04-07: Duże zmiany w globalnym handlu. Polska może stracić nawet 0,43 proc. PKB
- 2025-03-10: Sylwia Bomba: Przez 10 lat odchudzałam się bezskutecznie. Potrafiłam codziennie biegać 15 km albo w ogóle nie jeść
- 2025-04-24: Ataki cybernetyczne na kolej stają się coraz częstsze. Hakerzy zwykle chcą doprowadzić do paraliżu
- 2025-03-05: Nawet 35 proc. Polaków może się zmagać z insulinoopornością. Sygnałami alarmowymi są nagły wzrost wagi ciała, senność i napady głodu
- 2025-05-02: Ekoprojektowanie staje się powszechnym trendem. Prawodawstwo unijne kładzie na to duży nacisk
- 2025-05-20: Nowe technologie pomagają szybciej i dokładniej sortować odpady. Wciąż nie wszystkie da się jednak przetworzyć
- 2025-04-24: Rynki materiałów biodegradowalnych i biopochodnych będą rosły w szybkim tempie. W Polsce dopiero raczkują
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
Od momentu przystąpienia do UE polska gospodarka urosła dwukrotnie – skumulowany wzrost PKB wyniósł 99 proc., a połowa wzrostu wynikała z członkostwa w UE. Duża w tym zasługa Europejskiego Banku Inwestycyjnego, który od 2004 roku przekazał w Polsce 100 mld euro w finansowanie projektów związanych m.in. z efektywnością energetyczną, OZE czy zrównoważonym rozwojem miast. EBI zwiększa też inwestycje w obronność i bezpieczeństwo – w 2024 roku bank zainwestował 300 mln euro w pierwszy polski program satelitarny.
Polityka
Duży udział własności państwowej negatywnie wyróżnia Polskę na tle Europy. Większość Polaków za ograniczeniem wpływu polityków na gospodarkę

Polska negatywnie wyróżnia się na tle krajów UE i OECD pod względem własności państwowej. Państwo kontroluje nie tylko duże, kluczowe dla gospodarki przedsiębiorstwa, lecz również graczy w mniej znaczących sektorach, jak słodycze czy armatura. Zdaniem przedstawicieli FOR „zatruwa” to zarówno gospodarkę, jak i politykę. W badaniach organizacji Polacy wypowiedzieli się proprywatyzacyjnie, choć w przypadku pytań o prywatyzacje dużych firm już nie byli tak zdecydowani.
Transport
Polska jednym z największych rynków aut używanych na świecie. Dwie trzecie kierowców planuje zakup z drugiej ręki

66 proc. konsumentów, którzy w ciągu najbliższych trzech lat chcą zmienić samochód, deklaruje zakup z drugiej ręki – wynika z badania autoDNA. W Polsce na jedno auto nowe, z salonu, przypada pięć używanych. Chociaż rynek wtórny się stopniowo profesjonalizuje, wciąż liczne są nieprawidłowości i próby oszukania kupującego. 81 proc. kupujących deklaruje, że weryfikuje stan auta przed zakupem, ale często jest to bardzo pobieżny proces.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.