Mówi: | Ireneusz Wiśniewski |
Funkcja: | dyrektor zarządzający |
Firma: | F5 Poland |
W Polsce z chmury korzysta tylko 11 proc. firm. Wydatki na ten cel rosną jednak o ponad 20 proc. rocznie
Rynek chmury rośnie w błyskawicznym tempie – w ubiegłym roku wart był już 250 mld dol. W Polsce z rozwiązań chmurowych korzysta obecnie raptem 11 proc. przedsiębiorstw, ale wydatki na ten cel rosną w tempie 20 proc. rok do roku. Największe zapotrzebowanie dotyczy usług software-as-a-service, czyli oprogramowanie jako usługa, które rosną w tempie 30 proc. rocznie. Ten model umożliwia przedsiębiorstwom m.in. zoptymalizowanie wydatków na IT i odciążenie programistów, którzy mogą skupić się na dostarczaniu firmie wartości biznesowej. Kierując się rynkowym zapotrzebowaniem, F5 rozszerzyło właśnie swoje portfolio o ofertę SaaS – F5 Cloud Services.
– Rynek rozwiązań chmurowych znacznie się rozrasta. Fenomen cloud computingu polega na tym, że każda firma IT może udostępniać swoje rozwiązania na dowolnym urządzeniu podłączonym do sieci. Dlatego dane mogą być przechowywane poza firmami. Znacznie obniża to koszty korzystania z najnowszych technologii, których oczekuje od biznesu mobilno-internetowy konsument. Dlatego gospodarka światowa stawia na rozwiązania chmurowe –mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Ireneusz Wiśniewski, dyrektor zarządzający F5 Poland.
Wartość rynku chmury na świecie w 2018 roku przekroczyła 250 mld dol., natomiast w Polsce 300 mln dol. Według prognoz przytaczanych przez F5 w ciągu nadchodzących 4 lat wartość rynku chmurowego ma się podwoić. W 2018 roku wydatki na ten cel w Polsce były o 21 proc. wyższe w ujęciu rocznym, natomiast globalny wzrost sięga 32 proc. Co istotne, polski rynek chmurowy ma wciąż ogromny potencjał rozwoju, ponieważ – jak wynika z danych Eurostatu za 2018 rok – jedynie około 11 proc. przedsiębiorstw w Polsce korzysta z cloud computingu.
– Już w 2016 roku wielkość wydatków na usługi w tym obszarze przerosła wydatki na infrastrukturę IT. Świat biznesu przechodzi do rozwiązań wirtualnych. Z tegorocznych globalnych badań F5 Networks wynika, że w kolejnych latach będą zyskiwać takie rozwiązania w chmurze, jak infrastructure-as-a-service, platform-as-a-service i software-as-a-service, kosztem prywatnej chmury i centrów danych – mówi Ireneusz Wiśniewski.
Jak podkreśla, rynek wykazuje, że obecnie największe zapotrzebowanie jest na infrastrukturę chmury publicznej oraz SaaS – te segmenty notują wzrosty na poziomie 30 proc. rocznie. Klienci coraz częściej szukają łatwych w użytkowaniu i zaawansowanych usług aplikacyjnych do ochrony i dostarczania aplikacji bazujących właśnie na modelu SaaS. Jest to m.in. związane z gwałtowną transformacją cyfrową biznesu. Kierując się rynkowym zapotrzebowaniem, F5 rozszerzyło właśnie swoje portfolio o ofertę SaaS.
– Uruchamiając F5 Cloud Services odpowiadamy na zapotrzebowanie firm dotyczące oprogramowania w formie usług. Już niemal 90 proc. przebadanych przez nas przedsiębiorstw ma architekturę multicloud, czyli dobiera chmurę do potrzeb aplikacji. Oznacza to, że znacząco rośnie potrzeba podnoszenia wydajności programowania aplikacji. Proces tworzenia i udostępniania czy wdrażania aplikacji jest kluczowy dla przedsiębiorstw, bo stąd płyną innowacje. Zwiększa się też potrzeba ochrony aplikacji, które stanowią o być albo nie być organizacji – mówi dyrektor zarządzający F5 Poland.
Model SaaS nie tylko umożliwia korzystanie z usług najwyższej jakości przy dużo niższych kosztach, lecz także oznacza np. brak konieczności zatrudniania kolejnych specjalistów. Rozwiązanie jest dostępne w modelu „płać, gdy używasz”. Klienci otrzymują więc przewidywalną wycenę, a usługi są elastyczne i można je dopasować, gdy zmienią się wymagania firmy. Korzystając z nich, przedsiębiorstwo wspiera swoich programistów w budowaniu innowacji. Ci nie muszą sami zarządzać infrastrukturą, dzięki czemu zyskują czas i mogą się skupić na swoich zadaniach, czyli dostarczać wartości biznesowe.
– Korzyści wynikające dla przedsiębiorstw z F5 Cloud Services to przede wszystkim możliwość korzystania z technologii światowego lidera w formie usługi. Firmy – zamiast wdrażać kolejny produkt i angażować kolejnych specjalistów, których na rynku brakuje – mogą się podłączyć do platformy i uruchomić nasze usługi. One mają pełne wsparcie ekspertów F5. Także przewidywalność kosztów naszego software-as-a-service jest ogromną zaletą. Model „płacisz, gdy używasz” gwarantuje celowość wydatków i znacznie je obniża – podkreśla Ireneusz Wisniewski.
Jak dodaje, kolejną korzyścią jest skalowalność. Usługi F5 Cloud Services automatycznie dostosowują się do aktualnie wymaganego przez biznes obciążenia.
– Dostarczamy też nowoczesną podstawową ochronę aplikacji. Biorąc pod uwagę to, że większość przedsiębiorstw i organizacji ma niski poziom zabezpieczeń, oferujemy najwyższą jakość. Konfiguracja usług w formie SaaS oszczędza czas firm, zajmuje tylko kilka minut i nie wymaga wysokich kwalifikacji programistycznych – wymienia Ireneusz Wiśniewski.
Czytaj także
- 2025-06-30: Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]
- 2025-06-30: Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje
- 2025-06-18: Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji
- 2025-06-12: Uchodźcy z Ukrainy pomogli wygenerować 2,7 proc. PKB Polski w 2024 roku. Napływ nowych pracowników znacznie zmienił polski rynek pracy
- 2025-06-13: Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym
- 2025-06-17: Zdaniem 80 proc. Polaków ceny nieruchomości są wysokie lub bardzo wysokie. Mimo to i tak wolimy posiadać na własność, niż wynajmować
- 2025-06-11: ZUS zatwierdził standardy dofinansowania posiłków dla pracowników. To nowy rozdział w firmowych benefitach
- 2025-05-30: Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój
- 2025-06-24: Gospodarowanie odpadami nieodłącznym elementem strategii firm. Brak jasnych przepisów utrudnia ich działania
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Z badania Eurobarometru wynika, że nieco ponad połowa Europejczyków (53 proc.) popiera dalsze rozszerzenie UE o nowe kraje. Dania, która 1 lipca obejmuje po Polsce przewodnictwo w Radzie UE, zapowiada, że będzie to jeden z jej priorytetów na najbliższe półrocze, nazywając rozszerzenie „geopolityczną koniecznością” kluczową dla stabilizacji Europy.
Transport
Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego. 2,4 mld euro trafi na sektor transportu po 2026 roku

Dobiegają końca konsultacje społeczne Planu Społeczno-Klimatycznego, tzw. KPO2, który ma być podstawą do wypłaty środków z nowego instrumentu finansowego Unii Europejskiej – Społecznego Funduszu Klimatycznego. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej zapowiada, że mają one trafić m.in. na walkę z tzw. ubóstwem transportowym, łagodzenie skutków wprowadzenia ETS2 i unowocześnienie kolei, które stanowi ogromne wyzwanie.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.