Newsy

W ramach unijnego programu Horyzont 2020 do wykorzystania pozostało ponad 55 mld euro. To szansa dla polskich firm

2017-06-02  |  06:40

Mija półmetek programu Unii Europejskiej Horyzont 2020. Do tej pory na innowacje w europejskich firmach wydano niespełna 24 mld z 77 mld euro. Do Polski trafił 1 proc. tej kwoty. Firmom chcącym zainwestować w badania i rozwój zostało 3,5 roku na sięgnięcie po unijne pieniądze z tego programu. Od 2018 roku ruszy nowy, specjalny program wyłącznie dla przemysłu. 

– To jest bardzo duża szansa dla polskiej gospodarki i dla polskiego przemysłu, dlatego że do dyspozycji pozostała znacząca pula środków – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Katarzyna Walczyk-Matuszyk, zastępca dyrektora Krajowego Punktu Kontaktowego Programów Badawczych Unii Europejskiej. – Od 2018 roku rusza specjalny nowy program European Innovation Council, w ramach którego ogłaszane będą konkursy stricte dla przemysłu. Będą to projekty typu Fast Track To Innovation dla konsorcjów przemysłowych, których celem będzie komercjalizacja i wdrażanie danych rozwiązań.

Program Ramowy Unii Europejskiej Horyzont 2020 to największy w historii program finansowania badań naukowych i innowacji w Unii Europejskiej. Jego budżet w latach 2014–2020 wynosi ponad 77 mld euro. Jak mówi Katarzyna Walczyk-Matuszyk, do tej pory, po 3,5 roku od uruchomienia programu, wydano 23,5 mld euro, czyli niespełna jedną trzecią. Polska pod względem środków pozyskanych przez firmy znalazła się na 15. miejscu, przejmując 1 proc. tej kwoty.

– Naszą specjalnością są technologie informacyjne i komunikacyjne. Teleinformatyka, biomedycyna, telemedycyna – mamy także wiele firm, które w tych obszarach realizują swoje projekty – informuje Katarzyna Walczyk-Matuszyk. – Jeżeli chodzi o energetykę, to bardzo mocno trzymamy kciuki przede wszystkim za duże polskie spółki energetyczne. Spółki te od pewnego czasu wykazują większą aktywność w kontekście pozyskanych grantów. W pierwszej dziesiątce dużych firm, które pozyskały granty w Horyzoncie 2020, jest m.in. Tauron.

Po 323 konkursach polskie firmy przemysłowe w liczbie 199 uzyskały łącznie 56,8 mln euro na 262 uczestnictwa w 220 projektach. Z tej kwoty ponad połowa przypadła na małe i średnie firmy – 122 podmioty pozyskały 30,1 mln euro.

Rekordzistą wśród firm w pozyskiwaniu funduszy z Horyzontu 2020 na projekty badawcze okazała się firma FundingBox Accelerator, do której trafiło ponad 7 mln euro na 6 projektów. Firma zamierza wspierać grantami start-upy, by mogły komercjalizować swoje projekty. Kolejne miejsce zajęły Selena Labs (ponad 4 mln euro) i Synektik (3,7 mln euro) oraz Crist Offshore (2,4 mln euro).

– Zdecydowanie większą aktywność wykazują małe i średnie przedsiębiorstwa. Jest to związane z wieloma aspektami. Przede wszystkim Horyzont 2020 uznaje małe i średnie przedsiębiorstwa za beneficjentów priorytetowych. Komisja Europejska postawiła sobie za cel, aby 15 proc. budżetu z dwóch głównych filarów budżetu trafiło do tego sektora. Zatem firmy te są poszukiwane przez innych partnerów, przez konsorcja naukowe, naukowo-przemysłowe – mówi Katarzyna Walczyk-Matuszyk.

W ramach Horyzontu znalazły się konkursy przeznaczone tylko dla małych i średnich firm w ramach tzw. instrumentu MŚP, który pozwala małym i średnim przedsiębiorcom zweryfikować rynkowo, czy dana technologia się przyjmie, ma szansę się sprzedać, jak również doprowadzić technologię do momentu, kiedy będzie ona gotowa do wdrożenia.

– Program European Innovation Council wdrożony w ramach Horyzontu 2020 będzie kontynuacją instrumentu MŚP, jednak z tą różnicą, że to firma będzie decydowała o temacie projektu, który będzie realizowała – mówi zastępca dyrektora Krajowego Punktu Kontaktowego Programów Badawczych Unii Europejskiej. – Zarówno Komisja Europejska, jak i my spodziewamy się, że głównym beneficjentem programu będą przede wszystkim duże firmy oraz małe i średnie przedsiębiorstwa z całej Unii Europejskiej. Liczymy tutaj na bardzo dużą aktywność i zaangażowanie polskich podmiotów. Jest to dla nich szansa, którą powinni wykorzystać.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Nowa Komisja Europejska utrzyma „zielony” kurs. Jednak większy nacisk chce położyć na konkurencyjność gospodarki i dialog ze społeczeństwem

Proces formowania nowej Komisji Europejskiej ma się zakończyć w ciągu kilku miesięcy, jednak już w tej chwili wiadomo, że „zielony” kurs w unijnej polityce zostanie utrzymany. W nadchodzących latach polityka klimatyczna ma być jednak realizowana z dużo większym naciskiem na konkurencyjność europejskiej gospodarki, zielony przemysł i dialog społeczny ze wszystkimi zainteresowanymi stronami. – UE nie może sobie pozwolić na zaniechania i takie błędy komunikacyjne, jakie miały miejsce w ostatnich latach – podkreśla dr Paulina Sobiesiak-Penszko z Instytutu Spraw Publicznych.

Infrastruktura

Budownictwo drogowe chce lepiej wykorzystywać odpady powstające przy remontach. Branża apeluje o przepisy to umożliwiające

Odpady powstające przy remontach dróg czy budowie nowych, którymi w świetle prawa są m.in. gruz betonowy czy kruszywo kolejowe, to w praktyce tzw. materiały staroużyteczne, które z powodzeniem mogłyby zostać wykorzystane przy nowych inwestycjach. Jednak w tej chwili większość z nich ląduje po prostu na wysypiskach, ponieważ obecne przepisy niedostatecznie regulują tę kwestię. Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa i inne branżowe organizacje apelują o zmiany w tym zakresie.

Handel

Popularność e-mail marketingu rośnie wraz z internetowym handlem. Wykorzystanie w nim AI otwiera e-sklepom nowe możliwości analizy i personalizacji

E-mail marketing nie wymaga dużego budżetu, dzięki czemu jest opłacalny zarówno dla dużych, jak i małych firm, zwłaszcza jeśli dopiero wchodzą na rynek. Kampanię mailingową może przeprowadzić w zasadzie każda firma, która ma listę subskrybentów i zgody na wysyłki marketingowe. Popularność tej metody dotarcia do klientów rośnie wraz z rozwojem internetowego handlu. Obecnie rewolucjonizuje ją sztuczna inteligencja, która otworzyła e-sklepom nowe, znacznie większe możliwości analizy i personalizacji treści kierowanych do użytkowników. Dzięki temu e-mail marketing nie jest już kojarzony ze spamem.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.