Mówi: | Anna Kęzik, wiceprezes zarządu Fundacji PGE Jan Reklewski, dyrektor Świętokrzyskiego Parku Narodowego |
W Świętokrzyskim Parku Narodowym powstała nowa instalacja fotowoltaiczna. Pokryje prawie całe zapotrzebowanie na energię
Nowa instalacja fotowoltaiczna zasili budynki ośrodka edukacyjnego i dyrekcji Świętokrzyskiego Parku Narodowego. Pokryje w zasadzie całe zapotrzebowanie parku na energię, dzięki czemu obiekt stanie się zero-, a nawet plusenergetyczny i możliwe będzie ograniczenie emisji CO2 o ponad 18 t rocznie. Inwestycja powstała dzięki wsparciu Fundacji PGE w ramach programu Lasy Pełne Energii. To kolejne dofinansowanie dla parków narodowych w Polsce.
– Dzięki wsparciu PGE Świętokrzyski Park Narodowy zyskał instalację fotowoltaiczną o mocy ponad 27 kW, która pozwoli zmniejszyć emisję CO2 w parku o 18 t w skali roku – to tyle dwutlenku węgla, ile jest w stanie pochłonąć ponad 800 drzew w ciągu roku – mówi agencji Newseria Biznes Anna Kęzik, wiceprezes zarządu Fundacji PGE. – Fundacja PGE przekazała darowiznę na instalację fotowoltaiczną i jej rozruch.
Montaż instalacji fotowoltaicznej to jeden z etapów modernizacji budynku Ośrodka Edukacyjnego i Dyrekcji Świętokrzyskiego Parku Narodowego w Bodzentynie. Dzięki wsparciu Fundacji PGE, przekazanemu w ramach programu Lasy Pełne Energii, powstanie tu instalacja PV o mocy 27,3 kWp, która przyczyni się do poprawy efektywności energetycznej oraz wykorzystania odnawialnych źródeł energii na terenie parku.
– Jest też bardziej wymierna płaszczyzna tej inwestycji, czyli oszczędności finansowe, dzięki którym park będzie mógł więcej środków przeznaczyć na realną ochronę przyrody na swoim terenie – mówi Jan Reklewski, dyrektor Świętokrzyskiego Parku Narodowego.
Instalacja będzie w stanie wyprodukować w ciągu roku 23,55 MWh energii elektryczne, podczas gdy zapotrzebowanie parku na energię elektryczną waha się między 20 a 24 MWh. Całość inwestycji przyczyni się więc do uzyskania w przyszłości miana obiektu zeroenergetycznego lub nawet plusenergetycznego. Jak wskazuje dyrektor ŚPN, w planach są już kolejne inwestycje związane z odnawialnymi źródłami energii.
– Mamy już plany zmierzające w kierunku elektromobilności. Instalacja fotowoltaiczna ufundowana przez PGE została wykonana w systemie dostosowanym do montażu stacji ładowania pojazdów elektrycznych – mówi Jan Reklewski.
Utworzony w 1950 roku Świętokrzyski Park Narodowy zajmuje obecnie ponad 7,6 tys. ha powierzchni, a na jego terenie znajdują się m.in. najwyższe wzniesienia w Górach Świętokrzyskich – Łysica i Łysa Góra. Lasy stanowią aż 95 proc. parku, a ich ekosystem zamieszkuje 150 gatunków ptaków, 45 gatunków ssaków i 14 gatunków płazów oraz prawie 900 gatunków roślin.
Dotacja dla ŚPN to kolejna inicjatywa Grupy PGE, która od ponad 20 lat prowadzi program Lasy Pełne Energii. Jego celem jest poprawa jakości powietrza i stanu wód gruntowych oraz odbudowa drzewostanu w polskich lasach. W ramach programu pracownicy spółki wraz z rodzinami posadzili blisko 600 tys. drzew. W listopadzie ub.r. Grupa PGE nawiązała z kolei współpracę z najstarszą w Polsce organizacją proekologiczną, czyli działającą od prawie 100 lat Ligą Ochrony Przyrody. Współpraca zakłada realizację szeregu działań z zakresu ochrony środowiska oraz edukacji przyrodniczej i ekologicznej.
– Dla PGE Polskiej Grupy Energetycznej bardzo ważnym elementem jest produkcja czystej, zielonej energii. Projekt w Świętokrzyskim Parku Narodowym to już kolejna nasza inicjatywa związana z fotowoltaiką, bo współpracujemy też m.in. z Biebrzańskim Parkiem Narodowym, gdzie również realizujemy projekt budowy instalacji fotowoltaicznych. Z kolei we współpracy z Roztoczańskim Parkiem Narodowym prowadzimy projekty edukacyjne i prośrodowiskowe polegające na ochronie wód gruntowych. Wiele naszych projektów ma też związek z edukacją dzieci, aby w przyszłości były bardziej świadome w kwestiach jakości powietrza i ochrony środowiska – mówi wiceprezes Fundacji PGE.
Czytaj także
- 2023-01-31: ESG stymuluje rozwój zielonej transformacji. PGE planuje wielomiliardowe inwestycje w OZE i dystrybucję
- 2023-01-27: Do 2026 roku Grupa PGE schowa pod ziemię co najmniej 30 proc. linii średniego napięcia. Pomoże w tym specjalistyczna maszyna do układania kabli bez konieczności robienia wykopów
- 2023-01-27: Polskie miasta coraz bardziej smart, choć do światowej czołówki nam daleko. Ich mieszkańcy oczekują przede wszystkim innowacji w obszarze nieruchomości
- 2023-01-18: UE coraz bliżej wdrożenia przepisów regulujących sztuczną inteligencję. Ich brak stanowi barierę rozwoju dla innowacyjnych przedsiębiorstw
- 2023-01-11: Rośnie zainteresowanie łyżwiarskimi dyscyplinami. Coraz więcej imprez dla zawodowców i amatorów jest organizowanych w Polsce
- 2023-01-09: Przejęcie PKP Energetyka przez PGE będzie miało istotne znaczenie dla spółek kolejowych. Firma ta dystrybuuje 3 proc. energii w kraju [DEPESZA]
- 2023-01-23: 69 proc. Polaków chce częściej bywać w muzeach. Konkurs „Spotkania ze sztuką” umożliwia to najmłodszym miłośnikom sztuki
- 2023-01-02: Kolejowo-energetyczna spółka wróci pod kontrolę Skarbu Państwa. To strategiczny krok z punktu widzenia bezpieczeństwa [DEPESZA]
- 2022-12-30: Kolejne lata mogą być okresem prosperity dla transportu kolejowego. Ekspert: To najlepszy czas na inwestycje w ten sektor [DEPESZA]
- 2023-01-02: PGE otwiera nowe biuro obsługi klienta na Lubelszczyźnie. W dobie kryzysu energetycznego rośnie zapotrzebowanie na bezpośrednie spotkania z doradcą
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Inflacja nie powstrzymuje Polaków przed podróżowaniem. Szukają atrakcyjnych ofert, ale niekoniecznie najtańszych
Inflacja dotyka także branżę turystyczną – w ubiegłym roku odnotowano wzrost cen paliwa lotniczego, w wielu krajach rosły też koszty żywności i noclegów, co przełożyło się na wyższe ceny wycieczek, biletów lotniczych i rezerwacji. I choć to może wpływać na częstotliwość wyjazdów, nie oznacza to, że Polacy rezygnują z wypoczynku za granicą czy wybierają wyłącznie najtańsze oferty. – Polacy wolą wydawać pieniądze na podróże, które dają wspomnienia, niż na rzeczy, które zostają z nami na krótszy czas – mówi Deniz Rymkiewicz, rzecznik prasowy eSky.pl.
Transport
Rekordowy rok portów w Szczecinie i Świnoujściu. Inwestycje w offshore i gazoport umocnią ich pozycję na Bałtyku

Budowa terminala kontenerowego, który będzie w stanie przyjmować największe statki, jakie mogą wpływać na Bałtyk, rozbudowa gazoportu i projekty związane z sektorem offshore – to najważniejsze, realizowanie obecnie inwestycje w Porcie Szczecin–Świnoujście. Już w tej chwili jest to najszybciej rozwijający się zespół portowy na południowym Bałtyku. Realizowane inwestycje mają ten rozwój dodatkowo przyspieszyć, choć władze portu wskazują, że prognozy na nadchodzący rok są obarczone wieloma niewiadomymi. – W ciągu ostatnich dwóch–trzech lat mieliśmy już dwa „czarne łabędzie” i miejmy nadzieję, że one nie latają stadami – wskazuje Daniel Stachiewicz, wiceprezes zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
Handel
Rynek tłuszczów roślinnych zmienił się diametralnie po inwazji Rosji na Ukrainę. Poszły za tym znaczące podwyżki cen

Po ataku Rosji na Ukrainę zakłócone zostały globalne dostawy olejów roślinnych, głównie słonecznikowego i rzepakowego, których oba te kraje były znaczącymi dostawcami. W efekcie ceny olejów roślinnych błyskawicznie poszły w górę i wzrosło zapotrzebowanie na ich zastępniki, w tym tani olej palmowy, którego największymi producentami są Malezja i Indonezja. Jak podkreśla WWF Polska, dla bezpieczeństwa żywnościowego i zrównoważonego rozwoju istotne jest korzystanie z produktów certyfikowanych i zapewnienie jak najkrótszych łańcuchów dostaw.
Współpraca

Obsługa konferencji prasowych
Zapraszamy do współpracy przy organizacji konferencji prasowych. Nasz doświadczony i kompetentny zespół sprosta każdej realizacji. Dysponujemy nowoczesnym, multimedialnym centrum konferencyjnym i biznesowym w samym sercu Warszawy. Zapraszamy do kontaktu w sprawie oferty.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.