Newsy

W tym roku cięcia w połączeniach komunikacji miejskiej w Warszawie, w przyszłym roku kolejna podwyżka cen biletów

2013-04-10  |  06:30
Mówi:Igor Krajnow
Funkcja:Rzecznik prasowy
Firma:ZTM Warszawa
  • MP4
  • Mimo cięć w połączeniach, w przyszłym roku znowu podrożeją bilety warszawskiej komunikacji miejskiej. Planowane na czerwiec zmiany w rozkładach jazdy mają przynieść kilkadziesiąt milionów złotych oszczędności, ale to nie ratuje budżetu ZTM. Przedwakacyjne zmiany obejmą 40 linii, z czego 10 zostanie całkowicie zlikwidowanych.

    Pomimo tego, że oferta komunikacji autobusowej w Warszawie zubożeje, mieszkańcy stolicy muszą przygotować się już na kolejne podwyżki cen biletów.

     – Kolejna podwyżka cen biletów została zaplanowana na styczeń przyszłego roku. Wynika to przede wszystkim stąd, że te pieniądze dodatkowe, które do budżetu wpłyną, pozwolą nam utrzymać komunikację na poziomie powiedzmy „jako takim” – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Igor Krajnow, rzecznik prasowy ZTM Warszawa.

    Zgodnie z planami przyjętymi w maju 2012 roku po trzecim etapie podwyżek, czyli od stycznia 2014 roku, za bilet jednorazowy normalny Warszawiacy zapłacą 4,80 zł (teraz 4,40 zł), za imienny bilet 30-dniowy 112 zł (teraz 100 zł), a za 90-dniowy 280 zł (dziś 250 zł).

    Zmiany w rozkładzie jazdy autobusów w stolicy, w wyniku których całkowicie zlikwidowane zostanie 10 linii, zostały wymuszone przez trudną sytuację ekonomiczną warszawskiej komunikacji miejskiej. W stołecznym budżecie przeznaczono na nią mniej środków, a to wymusza cięcia. Według Krajnowa, w związku z trudną sytuacją finansową w stolicy, podwyżki są niezbędne, by zapobiec jeszcze większym redukcjom połączeń.

     – Gdyby nie dodatkowe środki z podwyżki cen to niestety cięcia i ograniczenia w komunikacji mogłyby być znacznie bardziej dotkliwe dla pasażerów – wyjaśnia rzecznik ZTM.

    W czerwcu zlikwidowanych zostanie dziesięć linii autobusowych: 130, 151 175, 195, 202, 228, 302, 410, 422 oraz 510. Do tego linie 102 oraz 215 zostaną połączone odpowiednio z liniami 151 oraz 115. Na wielu liniach zostanie ograniczona częstotliwość kursowania. Część połączeń będzie obsługiwana jedynie w dni powszednie lub w godzinach szczytu.

    Poruszenie wywołuje szczególnie plan zlikwidowania łączącej centrum z Lotniskiem Chopina linii 175. ZTM przekonuje jednak, że tę samą trasę obsługuje również Szybka Kolej Miejska, a właśnie likwidowanie linii dublujących transport szynowy jest priorytetem.

     – Podjęliśmy decyzję na etapie planowania tych zmian, że nie będziemy nic zmieniać na liniach tzw. kluczowych, które się cieszą największym zainteresowaniem ze strony pasażerów, a także tych, które kursują tam, gdzie nie ma komunikacji szynowej – mówi Krajnow. – Natomiast w zamian musimy ograniczyć ofertę na liniach, które dublują komunikację szynową, czyli tramwaje, metro, kolej, a także tych liniach, które się cieszą mniejszym zainteresowaniem.

    ZTM chce wprowadzić zmiany na początku czerwca, by przetestować nowy rozkład jazdy jeszcze przed wakacjami. Oznacza to, że możliwe są pewne korekty, choć rzecnik zapewnia, że na tę chwilę decyzje są ostateczne, tym bardziej, że zostały one podjęte w oparciu o liczne badania, dyskusje i analizy ekspertów.

    Przed planowanymi zmianami w komunikacji autobusowej ZTM już rozpoczął cięcia w transporcie szynowym. W dni wolne od pracy oraz poza godzinami szczytu rzadziej jeździ metro, a od maja w weekendy przestaną kursować pociągi linii S9 z Warszawy Zachodniej do Legionowa i Wieliszewa.

    Koszt utrzymania komunikacji miejskiej w Warszawie to 2,3 mld zł rocznie. Bilety pokrywają tę kwotę tylko w jednej trzeciej.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy

    Bez zaangażowania największych firm, które ograniczają własny ślad węglowy, będzie trudno o transformację energetyczną. Jak wynika z danych Europejskiego Banku Inwestycyjnego, w ubiegłym roku 61 proc. przedsiębiorstw z UE zainwestowało w walkę ze zmianą klimatu. Choć z tymi inwestycjami wiążą się zwykle ogromne koszty, część firm traktuje je jako szansę na podniesienie swojej konkurencyjności. Wśród znaczących korzyści podnoszą też kwestię zmniejszania zależności od dostaw surowców energetycznych z innych krajów.

    Prawo

    Rolnicy z Wielkopolski i Opolszczyzny protestują przeciwko likwidacji ich miejsc pracy. Minister rolnictwa deklaruje szukanie rozwiązań

    W czwartek 24 kwietnia pracownicy towarowych gospodarstw rolnych z województw wielkopolskiego i opolskiego protestowali przed Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi w Warszawie. To już kolejny – po poznańskim – protest, który ma zwrócić uwagę na opieszałość urzędników w związku z zagospodarowaniem zwracanych do Zasobu Skarbu Państwa dzierżawionych gruntów, na których dziś prowadzona jest działalność rolnicza. Minister Czesław Siekierski przyjął delegację pracowników, która przekazała petycję z postulatami wymagającymi pilnych działań urzędniczych.

    Prawo

    W połowie maja pierwszym pakietem deregulacyjnym zajmie się Senat. Trwają prace nad drugim pakietem

    Zgodnie z zaplanowanym porządkiem obrad na posiedzeniu 14–15 maja Senat zajmie się pierwszym pakietem deregulacyjnym, przygotowanym przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Przyjęty w ubiegłym tygodniu przez Sejm dokument zawiera około 40 rozwiązań, które mają ułatwić prowadzenie biznesu. W ciągu kilku miesięcy efekty mają być odczuwalne dla przedsiębiorców. Jednocześnie trwają już prace nad kolejnymi propozycjami deregulacyjnymi.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.