Mówi: | Marek Noetzel |
Funkcja: | partner, dyrektor działu powierzchni handlowych |
Firma: | Cushman & Wakefield |
W tym roku na świecie powstaną 1 134 nowe centra handlowe. Najwięcej w Brazylii, Indiach, Chinach i Rosji
Ponad 38 mln mkw. powierzchni handlowej w 1 134 nowych centrach handlowych może powstać w tym roku na całym świecie – wynika z raportu firmy Cushman & Wakefield. Najwięcej nowo budowanej powierzchni przypada na Azję i państwa rozwijające się: Brazylię, Indie, Rosję i Chiny. Rozwojowi rynku sprzyja globalne ożywienie w gospodarce i wzrost wydatków konsumenckich.
– Najwięcej nowoczesnej powierzchni handlowej powstaje w takich państwach, jak: Brazylia, Chiny, Indie i Rosja – powiedział agencji informacyjnej Newseria Biznes Marek Noetzel, partner, dyrektor działu powierzchni handlowych w firmie Cushman & Wakefield. – To właśnie te kraje będą dostarczały najwięcej nowoczesnej powierzchni handlowej w najbliższym czasie.
Azja jest najważniejszym regionem wzrostu dla sieci handlowych. W ciągu najbliższych trzech lat nowa podaż na rynkach azjatyckich ma wynieść ponad 53,3 mln mkw. powierzchni najmu brutto, a więc prawie pięciokrotnie więcej niż w Stanach Zjednoczonych. To w Chinach wydatki konsumenckie będą rosnąć najszybciej. W 2014 r. o 4,5 proc., a w 2015 r. o 5,1 proc. Sektor handlowy rozwija się bardzo dynamicznie również w Indiach, Indonezji i Wietnamie.
Jednak wzrost konsumpcji nie ograniczy się do Azji. Wydatki gospodarstw domowych zwiększą się w znaczny sposób także w strefie euro i w Stanach Zjednoczonych. Choć ten ostatni kraj ma najwięcej powierzchni handlowej na świecie w przeliczeniu na mieszkańca, to powstają tam kolejne projekty o powierzchni ponad 100 tys. mkw.
– Stany Zjednoczone czy kraje Europy Środkowej i Centralnej również obserwują stały napływ nowoczesnej powierzchni handlowej na rynek – dodaje ekspert.
Według raportu firmy doradczej Cushman & Wakefield w badanych krajach w latach 2012-2013 oddano do użytku ponad 1650 nowych centrów handlowych o powierzchni 63,9 mln mkw. powierzchni najmu brutto. Większość nowej podaży, która stanowi 7 proc. wszystkich istniejących zasobów, przypadała na takie kraje, jak: Stany Zjednoczone, Rosja, Brazylia, Meksyk, Indie i Chiny. Ponad 1000 centrów wybudowano w Ameryce Północnej i Południowej. W 2014 r. planowane jest powstanie 38,3 mln mkw. powierzchni najmu brutto w 1134 nowych centrach handlowych.
Polska nie powinna być w ogonie
Eksperci Cushman & Wakefield oceniają, że rozwój rynku nie ominie również Polski.
– W Warszawie nie obserwowaliśmy otwarcia dużej galerii handlowej od dobrych kilku lat, więc jestem przekonany, że najbliższa przyszłość udowodni nam, że jest tam jeszcze miejsce na kilka ciekawych realizacji. Podobnie zresztą w Szczecinie i Trójmieście. Na Śląsku też jeszcze możemy być świadkami nowych inwestycji, więc nie podpisałbym się pod twierdzeniem, że rynek nowoczesnych powierzchni handlowych w Polsce jest nasycony – podkreśla Marek Noetzel.
Nowoczesne centra handlowe będą powstawać nie tylko w centrach dużych miast, lecz także w mniejszych miejscowościach czy na przedmieściach. Temu sprzyja np. rozwój infrastruktury drogowej.
– Jeżeli wybudujemy w Warszawie obwodnice, to warto by otworzyć się na szybko rozbudowujące się przedmieścia Warszawy. Myślę, że inwestycje w infrastrukturę są kołem zamachowym dla nieruchomości handlowych, które dzięki temu mogą się rozwijać również na obrzeżach miast. Nie można powiedzieć, że z samego faktu bycia w centrum miasta dana lokalizacja jest lepsza, na to ma wpływ wiele innych czynników – mówi Marek Noetzel.
Nowo powstające obiekty muszą być nowoczesne, estetyczne, z poszanowaniem tkanki miejskiej, a jednocześnie wychodzące naprzeciw potrzebom konsumentów przy zachowaniu finansowej efektywności. Ekspert podkreśla, że powstawaniu centrów handlowych będzie towarzyszyć również modernizacja istniejących od kilku lat obiektów.
– Galerie istniejące od 5, 10 czy 15 lat wymagają odświeżenia, nowego pomysłu na komercjalizację i marketing, dzięki czemu mogą stać się konkurencyjne wobec nowo powstających obiektów. Nowym centrom dzisiaj jest dużo trudniej zaistnieć na rynku, bo konkurencja z obiektami istniejącymi jest dużo większa – podsumowuje Noetzel.
Czytaj także
- 2025-02-28: Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych
- 2025-02-24: Umowa UE–Mercosur budzi sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. To może być główną przeszkodą w ratyfikacji porozumienia na forum UE
- 2025-02-17: Cła Trumpa uderzają w Europę. UE zapowiada reakcję, ale wciąż nie wypracowała wspólnej strategii
- 2025-01-24: MŚP coraz więcej wnoszą do polskiego eksportu. Postęp technologiczny ułatwia im ekspansję
- 2025-01-20: Donald Trump zaczyna swą drugą kadencję jako prezydent. Europejski biznes obawia się konsekwencji zapowiedzianych ceł
- 2025-01-14: Eksperci apelują o zmiany w konstrukcji podatków od nieruchomości. Danina od wartości byłaby bardziej sprawiedliwa i transparentna
- 2024-12-17: Koniec dzierżawy państwowych gruntów rolnych może oznaczać likwidację nowoczesnych gospodarstw. Zagrożonych kilkaset miejsc pracy
- 2025-01-13: Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń
- 2024-12-12: Nowe obowiązki dla e-sklepów. Wchodzi w życie rozporządzenie o bezpieczeństwie produktów
- 2025-01-10: Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Farmacja

Zbrojeniówka i farmacja kluczowe dla bezpieczeństwa kraju. Polskie firmy walczą o pozycję w obu tych sektorach
Polska gospodarka stoi przed wieloma wyzwaniami – od inflacji i zmian legislacyjnych po dynamiczny rozwój technologii. W tym kontekście kluczową rolę odgrywają przedsiębiorcy, którzy nie tylko napędzają wzrost gospodarczy, ale również inwestują w innowacje, cyfryzację i zrównoważony rozwój. Z punktu widzenia bezpieczeństwa kraju jednymi z najważniejszych są branże zbrojeniowa i farmaceutyczna.
Konsument
Konsumenci zwracają uwagę na klasę energetyczną sprzętu AGD. To ma wpływ na ich rachunki

Duże AGD ma spory potencjał oszczędności prądu w gospodarstwach domowych i w całym systemie elektroenergetycznym – ocenia APPLiA Polska, związek pracodawców tej branży. Ze względu na postęp technologiczny dziś produkowane urządzenia w najlepszych klasach energetycznych zużywają 10–20 proc. prądu w porównaniu do urządzeń dostępnych 25 lat temu. Do stałego postępu w tym obszarze motywują też wymogi unijne, które z roku na rok się zaostrzają.
Prawo
Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa

Udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych spółek notowanych na warszawskiej giełdzie na koniec 2024 roku wyniósł 18,4 proc. – wynika z danych 30% Club Poland. Zgodnie z dyrektywą Women on Boards, żeby zapewnić równowagę płci, 33 proc. wszystkich stanowisk zarządczych powinno być zajmowane przez osoby należące do niedostatecznie reprezentowanej płci. Sytuację kobiet powinny poprawić obowiązkowe parytety, transparentność rekrutacji oraz merytoryczne kryteria wyboru kandydata.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.