Newsy

W tym roku wzrosną ceny ubezpieczeń transportowych

2015-01-27  |  06:55

Ubezpieczenia transportowe mogą w tym roku nieznacznie podrożeć. Wzrosty będą dotyczyć zarówno ubezpieczeń komunikacyjnych, OC przewoźników drogowych, jak i ubezpieczenia przewożonych towarów. W pierwszej z tych grup cena wzrośnie m.in. z uwagi na rosnącą liczbę roszczeń. Podobnie jest w przypadku drugiej grupy, choć tu ‒ jak w ubezpieczeniach cargo ‒ wzrost wynika też z wyższych limitów ubezpieczeń, większej świadomości przewoźników oraz rosnącej wartości towarów.

W branży transportowej dominuje cały czas ubezpieczenie komunikacyjne. Od 2004 roku, czyli od wejścia Polski do Unii Europejskiej, kiedy stawki ubezpieczeń flot ciężkich, ciągników siodłowych były na minimalnym poziomie, stawki urosły do poziomów horrendalnych – wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Dominik Stachiewicz, członek zarządu brokera ubezpieczeniowego Donoria. ‒ Dzisiaj możemy powiedzieć, że te stawki spadły prawie do poziomu sprzed 10 lat.

Jak przypomina Stachiewicz, w ciągu kilku lat roczna stawka za ubezpieczenie OC w transporcie wzrosła w Polsce średnio z 1-1,5 tys. zł do 10 tys. zł, przekraczając unijną średnią, która wynosi ok. 1,5 tys. euro (ok. 6,3 tys. zł). Od tego czasu znacznie spadły, co w połączeniu z niskimi cenami paliw daje przewoźnikom wymierne oszczędności. Teraz branża transportowa musi się jednak przygotować do podwyżek.

Stachiewicz ocenia, że nie będą to gwałtowne wzrosty. Nie jest też pewien, czy wystąpią one już w tym roku, czy dopiero w następnym. Zaznacza, że ich wysokość będzie w dużej mierze zależała od historii szkód danego przewoźnika, a w szczególności tych, które wystąpiły za granicą.  Dodaje, że jednym z powodów wzrostu jest rosnąca liczba wypłacanych odszkodowań, co skłania ubezpieczycieli do podnoszenia składek.

Wzrosną też stawki ubezpieczeń OC przewoźników drogowych. Czynnikiem napędzającym wzrost cen jest tylko częściowo coraz większa liczba roszczeń.

‒ Obserwujemy również wzrost wykupowanych limitów przez transportowców. To oznacza po pierwsze wzrost świadomości, a po drugie wzrost wartości samych towarów, które są przewożone przez poszczególnych przewoźników – tłumaczy Stachiewicz.

Trzecią duża grupą ubezpieczeń transportowych są ubezpieczenia towarowe, czyli wypłacane w przypadku uszkodzenia lub utracenia przewożonego ładunku. Również w tym obszarze należy spodziewać się wzrostu składek w 2015 r.

Możemy zaobserwować coraz więcej przypadków utraty towaru, nie tylko w wyniku przyczyn naturalnych, lecz także kradzieży. I to zarówno na terenie Polski, jak i na terenie Europy Zachodniej – wyjaśnia Stachiewicz.

Podkreśla, że większa liczba kradzieży i innych zdarzeń przekłada się na więcej wypłacanych odszkodowań, a to prowadzi do wzrostu składek.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności

Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.

Infrastruktura

Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie

Według stanu na koniec 2024 roku odbudowa Ukrainy wymagać będzie zaangażowania ponad pół biliona euro, a Rosja wciąż powoduje kolejne straty. Najwięcej środków pochłoną sektory mieszkaniowy i transportowy, ale duże są także potrzeby energetyki, handlu czy przemysłu. Polski biznes wykazuje wysokie zaangażowanie w Ukrainie, jednak może ono być jeszcze wyższe w procesie odbudowy. Zdaniem wiceprezesa działającego w tym kraju Kredobanku należącego do Grupy PKO BP firmy powinny szukać partnerów do udziału w odbudowie i w Polsce, i w Ukrainie.

Polityka

Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty

Nowy kanclerz Niemiec Friedrich Merz podczas konferencji prasowej w Polsce ocenił, że temat reparacji wojennych w relacjach polsko-niemieckich jest prawnie zakończony. Nie zgadza się z tym europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk, który chce do tego tematu wrócić na forum UE. Przygotowana za rządów PiS publikacja „Raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej” szacuje straty na ponad 6,2 bln zł.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.