Newsy

Warszawiacy szczęśliwsi niż mieszkańcy Paryża. Krytykują jednak transport i hałas

2014-07-15  |  06:30
Mówi:Magdalena Kicińska
Funkcja:dyrektor komunikacji i relacji zewnętrznych, członek zarządu
Firma:Grupa Lafarge
  • MP4
  • Dobre perspektywy zawodowe i sytuacja mieszkaniowa powodują, że warszawiacy lubią swoje miasto. Badania Grupy Lafarge i instytutu badawczego Ipsos pokazały, że mieszkańcy stolicy Polski cenią ją tak samo, jak swoje miasta cenią mieszkańcy Barcelony i Madrytu, dużo bardziej jednak niż paryżanie. Warszawiakom bardziej niż mieszkańcom innych miast przeszkadza hałas i długie dojazdy.

    Raport „Szczęśliwe miasta” objął dziewięć miast na całym świecie, w tym stolicę Polski. Według badania aż 91 proc. respondentów jest zadowolonych z życia w Warszawie, w tym 39 proc. ‒ zdecydowanie zadowolonych. Równie zadowoleni z życia w swoim mieście są mieszkańcy Barcelony, Madrytu i Mumbaju. Bardziej zadowoleni są natomiast mieszkańcy Chongqing w Chinach i Rio de Janeiro. Nieco gorzej, bo aż o 10 punktów proc. mniej, czują się w swoich miastach paryżanie i algierczycy.

    Warszawiacy lubią zieleń i kulturę. Myślą, że Warszawa za 15 lat będzie większa. A co najbardziej optymistyczne, Warszawa wypadła najlepiej wśród tych dziewięciu miast, w tej części badania, która dotyczyła dynamiki rozwoju i zadowolenia z tego, co oferuje swoim mieszkańcom w zakresie rozwoju profesjonalnego. Mieszkanie w Warszawie jest dla 81 proc. warszawiaków mieszkaniem z wyboru – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Magdalena Kicińska, dyrektor komunikacji i relacji zewnętrznych, członek zarządu z Grupy Lafarge.

    Według raportu aż 84 proc. warszawiaków – o 6 punktów proc. więcej niż średnia dla dziewięciu badanych miast – czuje przywiązanie do swojego miasta. Ponad połowa respondentów docenia możliwości zawodowe oferowane przez stolicę – lepszy wynik osiągnął tylko Mumbaj.

    Stolica Polski znacznie gorzej wypadła jednak pod względem hałasu i komunikacji miejskiej – to dwa najbardziej przeszkadzające mieszkańcom stolicy elementy. Aż 55 proc. warszawiaków narzeka na hałas, a co czwarty na trudności z przemieszczaniem się. To odpowiednio o 13 i 6 punktów proc. więcej niż średnia z całego badania.

    ‒ Wydaje się naturalne, że ograniczenie tych dwóch negatywnych czynników jest podstawowym krokiem do poprawienia jakości życia w mieście – ocenia Kicińska. Dodaje: ‒ Myślę, że Warszawa jest przygotowana na rosnącą liczbę ludności. Według wskaźników, które pokazują możliwości znalezienia mieszkania, warszawiacy uplasowali się na prawie najwyższej pozycji na świecie. W Paryżu tylko 18 proc. ludzi uważa, że może łatwo znaleźć mieszkanie, natomiast w Warszawie aż 78 proc.

    Dodaje, że według Lafarge to właśnie nacisk na dobrą infrastrukturę jest bardzo ważny dla rozwijających się miast. Spółka chce promować budownictwo betonowe, które według Kicińskiej może poprawić jakość życia w mieście i upiększyć architekturę. Badania Lafarge pokazały, że właśnie takich zmian oczekują mieszkańcy stolicy.

    Zależy im na tym, żeby w mieście były piękne, innowacyjne i niestandardowe budynki architektoniczne. Nasze rozwiązania jak najbardziej się w to wpisują – przekonuje Kicińska.

    Lafarge uczestniczy jako partner w wielu inwestycjach w polskich miastach. To nie tylko projekty typowo infrastrukturalne, jak otwarty w ubiegłym roku most im. gen. Zawackiej w Toruniu, lecz także projekty deweloperskie w Warszawie. W Gdańsku spółka uczestniczy z kolei w budowie Muzeum II Wojny Światowej, które, jak zapewnia Kicińska, będzie obiektem pięknym, choć wymagającym architektonicznie.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Transport

    KE pracuje nad planem działań dla przemysłu motoryzacyjnego. Eksperci widzą dla niego przyszłość w technologiach bezemisyjnych

    5 marca Komisja Europejska przedstawi plan działań dla przemysłu motoryzacyjnego, który ma zapewnić wsparcie dla sektora pozostającego pod dużą presją. Dyskusje na forum UE dotyczą m.in. możliwości rewizji zakazu sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku, o co wnioskują europosłowie z Europejskiej Partii Ludowej, podkreślając, że cel ten wydaje się trudny do osiągnięcia. Marcin Korolec, prezes zarządu Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych, ocenia, że będzie to jednak decyzja szkodliwa dla przyszłości sektora motoryzacyjnego.

    IT i technologie

    Sztuczna inteligencja usprawni załatwianie spraw urzędowych. Polski model językowy PLLuM zadebiutuje w mObywatelu

    Ministerstwo Cyfryzacji zaprezentowało w ubiegłym tygodniu polski model językowy PLLuM. Polish Large Language Model to rodzina modeli sztucznej inteligencji, która pozwala przetwarzać i generować teksty w języku polskim. Ma to być przełomowy krok w cyfryzacji kraju, który może zmienić sposób funkcjonowania administracji publicznej. PLLuM jako wirtualny asystent w mObywatelu przeprowadzi przez aplikację, a jako inteligentny asystent urzędniczy zautomatyzuje przetwarzanie dokumentów.

    Problemy społeczne

    Biznes coraz chętniej angażuje się w działania społeczne. To ważny partner dla Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy

    Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy w ciągu 32 lat działalności zebrała blisko 2,3 mld zł i kupiła ponad 74,5 tys. urządzeń. Fundacja realizuje ogólnonarodowe programy medyczne, uczy pierwszej pomocy i krzewi ideę wolontariatu. W działania organizacji chętnie angażuje się też biznes. Jerzy Owsiak, współzałożyciel i prezes fundacji, otrzymał nagrodę specjalną Business Centre Club, m.in. za wkład w budowanie empatycznego i solidarnego społeczeństwa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.