Newsy

Warszawiacy szczęśliwsi niż mieszkańcy Paryża. Krytykują jednak transport i hałas

2014-07-15  |  06:30
Mówi:Magdalena Kicińska
Funkcja:dyrektor komunikacji i relacji zewnętrznych, członek zarządu
Firma:Grupa Lafarge
  • MP4
  • Dobre perspektywy zawodowe i sytuacja mieszkaniowa powodują, że warszawiacy lubią swoje miasto. Badania Grupy Lafarge i instytutu badawczego Ipsos pokazały, że mieszkańcy stolicy Polski cenią ją tak samo, jak swoje miasta cenią mieszkańcy Barcelony i Madrytu, dużo bardziej jednak niż paryżanie. Warszawiakom bardziej niż mieszkańcom innych miast przeszkadza hałas i długie dojazdy.

    Raport „Szczęśliwe miasta” objął dziewięć miast na całym świecie, w tym stolicę Polski. Według badania aż 91 proc. respondentów jest zadowolonych z życia w Warszawie, w tym 39 proc. ‒ zdecydowanie zadowolonych. Równie zadowoleni z życia w swoim mieście są mieszkańcy Barcelony, Madrytu i Mumbaju. Bardziej zadowoleni są natomiast mieszkańcy Chongqing w Chinach i Rio de Janeiro. Nieco gorzej, bo aż o 10 punktów proc. mniej, czują się w swoich miastach paryżanie i algierczycy.

    Warszawiacy lubią zieleń i kulturę. Myślą, że Warszawa za 15 lat będzie większa. A co najbardziej optymistyczne, Warszawa wypadła najlepiej wśród tych dziewięciu miast, w tej części badania, która dotyczyła dynamiki rozwoju i zadowolenia z tego, co oferuje swoim mieszkańcom w zakresie rozwoju profesjonalnego. Mieszkanie w Warszawie jest dla 81 proc. warszawiaków mieszkaniem z wyboru – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Magdalena Kicińska, dyrektor komunikacji i relacji zewnętrznych, członek zarządu z Grupy Lafarge.

    Według raportu aż 84 proc. warszawiaków – o 6 punktów proc. więcej niż średnia dla dziewięciu badanych miast – czuje przywiązanie do swojego miasta. Ponad połowa respondentów docenia możliwości zawodowe oferowane przez stolicę – lepszy wynik osiągnął tylko Mumbaj.

    Stolica Polski znacznie gorzej wypadła jednak pod względem hałasu i komunikacji miejskiej – to dwa najbardziej przeszkadzające mieszkańcom stolicy elementy. Aż 55 proc. warszawiaków narzeka na hałas, a co czwarty na trudności z przemieszczaniem się. To odpowiednio o 13 i 6 punktów proc. więcej niż średnia z całego badania.

    ‒ Wydaje się naturalne, że ograniczenie tych dwóch negatywnych czynników jest podstawowym krokiem do poprawienia jakości życia w mieście – ocenia Kicińska. Dodaje: ‒ Myślę, że Warszawa jest przygotowana na rosnącą liczbę ludności. Według wskaźników, które pokazują możliwości znalezienia mieszkania, warszawiacy uplasowali się na prawie najwyższej pozycji na świecie. W Paryżu tylko 18 proc. ludzi uważa, że może łatwo znaleźć mieszkanie, natomiast w Warszawie aż 78 proc.

    Dodaje, że według Lafarge to właśnie nacisk na dobrą infrastrukturę jest bardzo ważny dla rozwijających się miast. Spółka chce promować budownictwo betonowe, które według Kicińskiej może poprawić jakość życia w mieście i upiększyć architekturę. Badania Lafarge pokazały, że właśnie takich zmian oczekują mieszkańcy stolicy.

    Zależy im na tym, żeby w mieście były piękne, innowacyjne i niestandardowe budynki architektoniczne. Nasze rozwiązania jak najbardziej się w to wpisują – przekonuje Kicińska.

    Lafarge uczestniczy jako partner w wielu inwestycjach w polskich miastach. To nie tylko projekty typowo infrastrukturalne, jak otwarty w ubiegłym roku most im. gen. Zawackiej w Toruniu, lecz także projekty deweloperskie w Warszawie. W Gdańsku spółka uczestniczy z kolei w budowie Muzeum II Wojny Światowej, które, jak zapewnia Kicińska, będzie obiektem pięknym, choć wymagającym architektonicznie.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania

    Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.

    Przemysł

    Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]

    Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.

    Prawo

    Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów

    Coraz popularniejsze na rynku saszetki z nikotyną do tej pory funkcjonują poza systemem fiskalnym i zdrowotnym. Nie są objęte akcyzą ani zakazem sprzedaży osobom niepełnoletnim. Dlatego też sami producenci od dawna apelują do rządu o objęcie ich regulacjami, w tym podatkiem akcyzowym, żeby uporządkować rosnący rynek i zabezpieczyć wpływy budżetowe państwa. Ministerstwo Zdrowia do projektu ustawy porządkującej rynek e-papierosów bez zapowiedzi dodało regulację dotyczącą saszetek nikotynowych, która jednak w praktyce mogła zlikwidować tę kategorię wyrobów na rynku. Przedsiębiorcy nie kryją rozczarowania sposobem, w jaki wprowadzane są zmiany w przepisach regulujących rynek.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.