Newsy

Warszawska Wola najszybciej rozwijającą się biznesową dzielnicą w Polsce. Do 2021 roku będzie tu milion mkw. biur

2017-06-09  |  06:45
Mówi:Mateusz Polkowski, dyrektor działu badań rynku i doradztwa, JLL

Jan Jakub Zombirt, dyrektor w dziale doradztwa strategicznego w JLL

  • MP4
  • W ciągu najbliższych kilku lat zasoby biurowe na Woli sięgną miliona metrów kwadratowych. Ta jedna z mniejszych dzielnic Warszawy już za kilka lat podwoi liczbę pracowników biurowych przyjeżdżających tu do pracy. Jej zaletą jest przede wszystkim bliskość centrum i dobra komunikacja z resztą miasta. Zdaniem JLL chociaż Woli na razie nie grozi los Służewca Przemysłowego nazywanego potocznie Mordorem, potrzebne jest zaangażowanie władz samorządowych w zaplanowanie jej dalszego rozwoju przestrzennego.

    – Warszawa to już ponad 5 mln mkw. nowoczesnej powierzchni biurowej, a w budowie jest kolejnych 700 tys. mkw. – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Mateusz Polkowski, dyrektor działu badań rynku i doradztwa w JLL. – Jeżeli spojrzymy na statystyki europejskie, to Warszawa jest w czołówce dużych miast europejskich, w którym współczynnik powierzchni realizowanej do całkowitej podaży jest jednym z najwyższych. Charakteryzuje się również bardzo wysokim poziomem popytu i chłonności rynku.

    Z danych firmy JLL wynika, że zasoby biurowe w dziewięciu największych aglomeracjach przekraczają już 9 mln mkw. Z tego przeszło połowa, bo 5,1 mln mkw., znajduje się w Warszawie. Zagłębiem biurowym stolicy jest Służewiec Przemysłowy, gdzie łączna powierzchnia biur wynosi 1 mln mkw. Jednak najprężniej rozwijającą się pod względem przybywania powierzchni biurowej dzielnicą nie tylko w Warszawie, lecz także w całej Polsce, jest Wola. Dawna dzielnica przemysłowa, a potem poprzemysłowa już od kilkunastu lat zamienia się powoli w centrum finansowe stolicy. Jej rozwój przyspieszył dzięki zaplanowaniu, a potem uruchomieniu w marcu 2015 roku centralnego odcinka drugiej linii metra, która połączyła prawy brzeg Wisły i centrum miasta z Wolą.

     Według naszych statystyk na Woli znajduje się już ponad 600 tys. mkw. nowych biur i to tutaj powstają największe projekty realizowane w historii polskiego rynku nieruchomości. Ta część Warszawy będzie się dynamicznie rozwijać następnych latach – przewiduje Polkowski. – Za kilka lat okolice Ronda Daszyńskiego będą nie do poznania. To tutaj wyrośnie warszawskie City.

    W ocenie JLL, do 2021 roku powierzchnia biurowa na Woli powiększy się do 1 mln mkw., a liczba pracowników biurowych na terenie dzielnicy wzrośnie do 115 tys. z 55 tys., czyli ponaddwukrotnie. W tej sytuacji niezwykle ważna jest kwestia dobrego skomunikowania Woli z innymi obszarami miasta i gminami podmiejskimi.

    Wola to atrakcyjny rejon dla firm przede wszystkim ze względu na świetną komunikację miejską. Mamy dostęp do metra, SKM, tramwajów i autobusów – podkreśla Polkowski. – Niewiele innych rejonów stolicy może się pochwalić tak świetnym dostępem do komunikacji miejskiej. Jest tu również spora dostępność terenów inwestycyjnych – patrząc z perspektywy deweloperów – co sprzyja rozwojowi tej części miasta.

    To jedna z cech odróżniających Wolę od Służewca Przemysłowego, zwanego w Warszawie Mordorem – skupiska biurowców, położonego zdecydowanie dalej od centrum, w południowej części miasta połączonej ze Śródmieściem zakorkowanymi arteriami. Dlatego wiele firm przenosi się stamtąd właśnie na Wolę.

    Jak podaje JLL, w ciągu ostatnich trzech lat na Woli zawarto umowy najmu na 360 tys. mkw., z czego 279 tys. mkw. stanowiły nowe kontrakty i ekspansje. Mieszczą się tu m.in. siedziby Goldman Sachs czy BNP Paribas Securities Services. Od 2014 przeniosły tu swoje biura takie firmy, jak Samsung, Raiffeisen Polbank, Frontex, Agencja Rynku Rolnego, Benefit Systems, Stanley Black & Decker, a także JLL.

    I choć miks funkcji jest tu dużo bardziej zróżnicowany niż na stricte biurowym Służewcu, eksperci JLL zwracają uwagę na potrzebę zaplanowania rozwoju dzielnicy, tak by zachować równowagę między jej poszczególnymi funkcjami w przyszłości.

    – Bardzo brakuje w tym miejscu parku, przestrzeni publicznej, w której mogliby wypoczywać pracownicy biur oraz mieszkańcy – mówi Jan Jakub Zombirt, dyrektor w dziale doradztwa strategicznego w JLL. – Przede wszystkim należałoby stworzyć spójną wizję tego, czym ma być Wola dla Warszawy i jak ma funkcjonować, oraz zadbać o to, by to miejsce miało gospodarza. Tak jak w przypadku Służewca mści się brak planowania, tak na Woli w dłuższej perspektywie taki scenariusz też jest możliwy. W najbliższych latach nie spodziewamy się jednak, żeby doszło do „mordoryzacji” tej dzielnicy.

    Z badania firmy wynika, że najwięcej pracowników biur na Woli zamieszkuje dzielnice: Mokotów, Wola oraz Ursynów. Natomiast najbardziej nadreprezentowani w stosunku do liczby ludności danych dzielnic pracownicy wolskich biurowców są na Ursynowie, Wilanowie, Woli, Bemowie oraz Żoliborzu.

    – Nowe dzielnice biznesowe w miastach powinny być zaplanowane, powinny powstać na podstawie strategii rozwoju, szczegółowego planu rozłożonego na cele i działania. Powinno się zacząć od zapewnienia wystarczających połączeń transportowych tej dzielnicy z resztą miasta i kluczowymi punktami jak lotnisko, innymi dzielnicami biznesowymi lub miejscami, które zamieszkują pracownicy biur – podkreśla Zombirt. – Następnie zabudowa powinna powstawać na podstawie szczegółowego masterplanu.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Kalendarium

    Infrastruktura

    Nad firmami z branży utrzymania czystości zbierają się czarne chmury. Rosną koszty działalności i brakuje rąk do pracy

    Brak pracowników oraz dobrze przygotowanych do pracy zespołów – to najpoważniejsze wyzwania, które stoją przed branżą utrzymania czystości. Dziś zatrudnia ona ok. 700 tys. osób, również takich, które do tej pory z różnych względów nie pracowały. Rozwiązanie tych bolączek umożliwiłoby przyjmowanie większej liczby zleceń i dalszy dynamiczny rozwój sektora. Jednym z pomysłów jest włączenie do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji certyfikatu dla osób sprzątających.

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Komunikat

    Ważne informacje dla dziennikarzy radiowych

    Dziennikarze radiowi mają możliwość pobierania oryginalnego klipu dźwiękowego oraz  z lektorem w przypadku materiałów, w których ekspertami są obcokrajowcy.

    Zapraszamy do kontaktu media|newseria.pl?subject=Kontakt%20dla%20medi%C3%B3w| style="background-color: rgb(255, 255, 255);"|media|newseria.pl 

    Jak korzystać z materiałów Newserii?

    Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

    Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

    Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

    Transport

    Przewozy w regionach wracają na właściwe tory. W tym roku spółka Polregio zamierza rozpocząć unowocześnianie pociągów i przewieźć 91 mln pasażerów

    Komisja Europejska wciąż prowadzi formalne postępowanie dotyczące pomocy publicznej dla spółki Przewozy Regionalne, która od miesiąca funkcjonuje pod nazwą Polregio. To oznacza, że przewoźnik wciąż nie może korzystać z unijnych grantów, ale realizuje plany inwestycyjne we własnym zakresie. W tym roku rozpocznie obliczony na kilka lat program modernizacji swojego taboru. Czteroletnia restrukturyzacja spółki zaowocowała też systematycznym przyrostem liczby pasażerów – na koniec tego roku Polregio chce ich mieć już ponad 91 mln.

    Firma

    15 tys. hoteli na świecie i 600 w Polsce. Następca Neckermann Polska startuje z ofertą wyjazdową

    Na polskim rynku rozpoczyna działalność Nekera, nowy touroperator, który jest niejako następcą Neckermanna, bo tworzony przez ten sam zespół. –  Upadek polskiego oddziału nie miał nic wspólnego z jego kondycją ekonomiczną, był to efekt bankructwa całej grupy Thomas Cook – mówi założyciel nowego biura Maciej Nykiel. Nekera startuje z ofertą wyjazdową do 15 tys. hoteli na całym świecie, zarówno w najpopularniejszych kurortach, jak i egzotycznych krajach. Będzie też mocno rozwijać wycieczki z dojazdem własnym oraz turystykę krajową. W ofercie ma ponad 600 hoteli w Polsce.

     
     

    Konsument

    Branżę kosmetyczną czeka rewolucja opakowaniowa. Producenci będą odchodzić od plastiku

    Producenci kosmetyków stopniowo zmieniają swoje podejście do opakowań. Coraz częściej zamieniają stosowany plastik na w pełni przetwarzalny lub na tekturę, drewno lub szkło. Starają się „odchudzać” opakowania, żeby były mniej kłopotliwe w transporcie. Takie działania to przede wszystkim efekt troski o środowisko, ale wymuszają je także unijne zmiany prawne oraz proekologiczne oczekiwania konsumentów. Zdecydowana większość z nich, kupując kosmetyki, zwraca uwagę na to, czy opakowanie jest przyjazne dla środowiska – wynika z raportu „Strategia Plastikowa i Kosmetyki” przygotowanego przez Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego i Deloitte Advisory.