Newsy

Wonga.com popiera regulację rynku pożyczek pozabankowych. Firma kwestionuje tylko jeden zapis w propozycji Ministerstwa Finansów

2013-10-21  |  06:40

Uregulowanie rynku pożyczek pozabankowych przysłuży się branży, choć niektóre propozycje Ministerstwa Finansów mogą w pewnych obszarach hamować rozwój działających w internecie firm z branży finansowej – uważa Marcin Borowiecki, dyrektor zarządzający Wonga.com w Polsce. Wśród takich zapisów wymienia m.in. wymóg pisemnej zgody klienta na sprawdzenie informacji o jego historii kredytowej w BIK.

 – Cieszymy się, że regulacje się pojawiają. Wiele z nich jest rzeczywiście koniecznych – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Marcin Borowiecki, dyrektor zarządzający internetowej firmy Wonga.com w Polsce.

Ministerstwo Finansów chce m.in. stworzyć rejestr firm pożyczkowych i poddać je nadzorowi KNF. Proponuje też obowiązek współpracy firm pożyczkowych z biurami informacji gospodarczej oraz udzielanie pisemnej zgody na sprawdzenie danych konsumenta w biurach informacji kredytowej, a także podwyższenie kar za prowadzenie działalności bankowej bez zezwolenia. Zastanawia się również nad wprowadzeniem maksymalnego limitu kosztu kredytu. 

 – Jest sporo dobrych pomysłów, np. rejestracja firm pożyczkowych, która pozwoli zwiększyć przejrzystość rynku czy obowiązkowa wymiana informacji z biurami informacji gospodarczej i kredytowej, choć Wonga była pionierem w bezpośredniej współpracy z BIK jako podmiot sektora niebankowego – mówi Marcin Borowiecki.

W projekcie resortu finansów znalazły się jednak i takie regulacje, do których firma ma zastrzeżenia, bo obawia się, że mogą hamować rozwój rynku. Do takich zapisów należy m.in. wymóg pisemnej zgody klienta na sprawdzenie informacji o jego historii kredytowej w BIK.

 – Jest to krok wstecz w szeroko rozumianym rozwoju usług online, dlatego że nasz produkt może być używany w różnych kontekstach w internecie, klienci chcą konsumować w internecie, a wymóg pisemnej zgody w odniesieniu do BIK–u, który nie ma zastosowania w przypadku BIG–ów, może sprawić, że ta ochrona konsumenta będzie niepełna – tłumaczy Marcin Borowiecki.

Jednocześnie zaznacza, że nie obawia się, że zaostrzenie nadzoru nad sektorem finansowym ograniczy liczbę klientów Wonga.com. 

 – Klienci przychodzą do nas nie dlatego, że są obostrzenia po stronie banków, tylko dlatego, że jest to lepszy produkt, szybszy, i jesteśmy w stanie w ciągu 15 minut wypłacić kwotę pieniędzy, której klienci potrzebują – wyjaśnia.

Propozycje założeń do nowej ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym, ustawy Prawo Bankowe oraz niektórych innych ustaw Ministerstwo Finansów przedstawiło pod koniec sierpnia. Trwają konsultacje.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Prawo

Handel

Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.

Handel

Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.