Newsy

Wydobycie w LW Bogdanka będzie rosło. Odbiorcy chcą więcej węgla.

2013-05-10  |  06:40
Mówi:Zbigniew Stopa
Funkcja:prezes zarządu
Firma:Lubelski Węgiel Bogdanka SA
  • MP4
  • Lubelska Bogdanka zamierza systematycznie zwiększać wydobycie. Rośnie zapotrzebowanie na węgiel u producentów energii. Kopalnia rozmawia o dostawach m.in. z Tauronem. Prezes firmy tłumaczy, że nie należy się jednak spodziewać takich wzrostów, jak w roku 2012, kiedy wyniki znacząco wzrosły po uruchomieniu nowych ścian wydobywczych.

    Pierwszy kwartał tego roku pod względem wydobycia i sprzedaży w lubelskiej Bogdance nie odbiega od średniej ubiegłorocznej. Jak zapewnia prezes spółki, wszystko idzie zgodnie z przyjętym wcześniej harmonogramem, według którego kopalnia powinna wydobyć w tym roku od 8,6 do 9 mln ton surowca. Wiadomo natomiast, że wyniki kwartalne będą się różniły od ubiegłorocznych.

     – Jest to związane z ilością ścian pracujących w poszczególnych kwartałach, na szyby w Stefanowie i w Bogdance – tłumaczy Zbigniew Stopa, prezes LW Bogdanka.

    Chodzi szczególnie o porównanie I kwartału tego roku do tego samego okresu w 2012 r. Przed rokiem zarówno wydobycie, jak i sprzedaż węgla były nawet wyższe od zakładanych. Wiązało się to z uruchomieniem ściany w Stefanowie, pod koniec 2011 roku, nieco później niż zakładano.

     – Ściana miała bardzo dobre warunki ekologiczno-górnicze, w związku z czym uzysk węgla był bardzo wysoki, a więc i produkcja wyższa – tłumaczy Zbigniew Stopa, prezes zarządu spółki Lubelski Węgiel Bogdanka SA, dodając, że na bardzo wysokim poziomie kształtowała się wówczas sprzedaż. – Realizowaliśmy zaległe umowy z 2011 roku – wyjaśnia.

    Docelowo wydobycie w Bogdance wzrosnąć ma do 11,5 mln ton rocznie. W kolejnych latach zatem należy spodziewać się poprawy bieżących wyników. Spółka, jeśli zwiększy zatrudnienie, to nieznacznie.

     – W tej chwili kopalnia zatrudnia około 4 500 ludzi, w związku z czym wzrost zatrudnienia już nie będzie duży – zastrzega szef Lubelskiego Węgla.

    Wzrastać za to powinna liczba i wielkość zamówień na węgiel z Bogdanki. Producenci energii nie dość, że deklarują utrzymanie dotychczasowego zapotrzebowania, to myślą jeszcze o jego zwiększeniu.

     – Chcemy pozyskać również nowych dostawców energii – mówi Zbigniew Stopa. – O sprzedaży węgla w kolejnych latach rozmawiamy, m.in. z Tauronem.

    Prezes Bogdanki nie zdradza szczegółów rozmów, zaznaczając, że trudno obecnie ocenić, jakie zapotrzebowanie na surowiec będzie miał drugi co do wielkości producent energii elektrycznej w Polsce. Tym bardziej, że grupa Tauron sama kontroluje jedną piątą polskich zasobów węgla kamiennego.

     – Myślę, że Tauron chce zdywersyfikować swój portfel dostawców i stąd rozmowy z nami – zauważa prezes Bogdanki.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.