Mówi: | dr Radosław Koszewski |
Firma: | Wydział Ekonomiczny Uniwersytetu Gdańskiego |
Za wolno idzie budowa autostrad. Zakładane 23 mld zł wpływów z elektronicznego systemu poboru opłat za autostrady zagrożone
Do 2018 roku wpływy z e-myta zgodnie z planem mają dostarczyć do budżetu państwa 23 mld zł. Wszystko wskazuje na to, że budowa dróg, z których pobór opłat mógłby te pieniądze przynieść idzie zbyt wolno, by tak się stało, pomimo skutecznego działania systemu.
- Sieć dróg może być zbyt mała, a więc nie będziemy oddawali do użytku kolejnych kilometrów autostrad i innych dróg objętych systemem elektronicznego poboru myta. W związku z tym nie będziemy otrzymywali przychodów. A jeżeli nie będzie przychodów to nie będzie wypełnione to założenie 23 mld zł do 2018 roku – przestrzega dr Radosław Koszewski, ekspert Uniwersytetu Gdańskiego.
Pieniądze pobierane z elektronicznego systemu opłat w dużej części przeznaczone mają być na budowę dróg. Mniejsze wpływy oznaczałyby mniej pieniędzy na inwestycje.
- To spowoduje, że będziemy w mniejszym stopniu dokładali środki własne do projektów unijnych na budowę autostrad, czyli tych autostrad będzie jeszcze mniej. Dodatkowo te autostrady, które już są pobudowane nie będą utrzymywane w takim stanie, w jakim powinny być utrzymywane, ponieważ nie będzie środków na ich modernizacje - dr Radosław Koszewski, ekspert Uniwersytetu Gdańskiego.
Elektroniczny system poboru opłat w pięć miesięcy funkcjonowania zebrał 320 mln zł. Do końca roku najprawdopodobniej zbierze zakładane 400 mln zł wpływu. W kolejnych latach wpływy sięgać mają 4 mld zł rocznie, co oznacza, że budowa systemu zwróci się w 2 lata.
Czytaj także
- 2025-05-14: Dyrektywa unijna zmienia podejście do cyberbezpieczeństwa. W Polsce trwają prace nad jej wdrożeniem
- 2025-04-08: Blisko 10 mln Ukraińców nie ma dostępu do wody pitnej lub infrastruktury sanitarnej. Na jej odbudowę potrzeba 11,3 mld dol.
- 2025-01-17: Rośnie liczba cyberataków na infrastrukturę krytyczną. Skuteczna ochrona zależy nie tylko od nowych technologii, ale też odporności społecznej
- 2024-12-02: M. Wąsik: Potrzeba twardej reakcji UE na uszkodzenie kabli na Bałtyku. To element wojny hybrydowej
- 2024-10-09: Zakaz silników spalinowych od 2035 roku nierealny. Rewizja przepisów ma być ratunkiem dla sektora motoryzacyjnego w UE
- 2024-10-14: Wyniki sprzedaży elektryków w Polsce jedne z najniższych w Europie. Eksperci widzą jednak duży potencjał
- 2024-09-25: Budowa CPK ma ruszyć w 2026 roku. Wyzwaniem będzie skumulowanie dużych inwestycji w jednym czasie
- 2024-10-29: Ruch na lotniskach regionalnych niezagrożony. Centralne lotnisko ma być nie konkurencją, ale uzupełnieniem oferty lotniczej
- 2024-08-26: Polska nie może się uwolnić od węgla. Wszystko przez brak inwestycji w modernizację sieci elektroenergetycznych
- 2024-07-30: Siatkówka z coraz większym wsparciem sponsorów. Największe firmy inwestują nie tylko w drużyny narodowe, ale i ligowe kluby
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Branża materiałów budowlanych ostrzega przed rosnącym importem ze Wschodu. Rząd zapowiada działania w tym kierunku
Polscy przedstawiciele branży materiałów budowlanych są zaniepokojeni skalą importu wyrobów spoza Unii Europejskiej. Postępujące uzależnienie europejskiego rynku od dostaw z krajów o niższych standardach środowiskowych, pracowniczych i jakościowych skutkuje nie tylko osłabieniem jego konkurencyjności, spadkiem krajowej produkcji i redukcją miejsc pracy, ale również ucieczką emisji CO2. Branża apeluje więc o wprowadzenie zmian w zakresie handlu, w tym o wyrównanie stawek celnych na materiały budowlane. Rząd zapowiada podjęcie działań, które będą wspierać krajową branżę.
Ochrona środowiska
Rusza ważna inwestycja w Ustce. Nowa baza będzie zapleczem serwisowym dla morskich farm wiatrowych [AUDIO]

Wystartowały prace przy budowie bazy operacyjno-serwisowej w Ustce. Inwestycja będzie zapleczem dla obsługi morskiej farmy wiatrowej, którą PGE buduje na Bałtyku wraz z duńską firmą Ørsted. Uruchomienie Baltica 2 zaplanowane jest na 2027 rok. Baza ma także potencjał, by obsługiwać kolejne projekty morskie PGE. Będzie mieć znaczenie nie tylko dla rozwoju offshore w Polsce, lecz także dla samego regionu.
Handel
Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy

Zdaniem przedstawicieli Polskiej Federacji Producentów Żywności Polska nie jest jeszcze przygotowana na wprowadzenie systemu kaucyjnego 1 października br. Za główny powód opóźnień podają brak licencji, które mogą powodować potężne straty finansowe. Eksperci wskazują, że system może ruszyć z kilkumiesięcznym opóźnieniem, co spowoduje chaos zarówno wśród konsumentów, jak i w handlu.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.