Newsy

Jan Kulczyk uhonorowany tytułem "Przyjaciel Nigerii"

2013-10-02  |  06:50
Mówi:dr Jan Kulczyk, przewodniczący Rady Nadzorczej Kulczyk Investments

dr Samuela Wodi Jimba, ambasador Republiki Federalnej Nigerii w Polsce

  • MP4
  • Nigeryjski rząd uhonorował Jana Kulczyka prestiżowym tytułem „Przyjaciela Nigerii”. W ten sposób postanowił docenić wkład najbogatszego Polaka w rozwój gospodarczy największego afrykańskiego kraju, promocję oraz budowanie relacji biznesowych pomiędzy Nigerią a Polską. Jan Kulczyk jest pierwszym przedsiębiorcą na świecie, który otrzymał to prestiżowe wyróżnienie.

    Najbogatszy Polak odebrał nagrodę z rąk ambasadora Republiki Federalnej Nigerii w Polsce, dr Samuela Wodi Jimba, 1 października – podczas uroczystości obchodów 53. rocznicy uzyskania niepodległości przez Nigerię.

     – To jest bardzo miły gest potwierdzający, że nie tylko ja czuję się w Nigerii bardzo dobrze, ale  również moi gospodarze lubią moją obecność w tym kraju – komentuje w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Jan Kulczyk.

    Tytuł „Przyjaciel Nigerii” został ustanowiony w tym roku przez nigeryjski rząd dla uświetnienia obchodów Święta Niepodległości. Od tej pory nagroda będzie przyznawana co roku, ludziom, którzy w wyjątkowy sposób przyczynili się do promocji wielopłaszczyznowej współpracy oraz stosunków bilateralnych z Republiką Federalną Nigerii.

     – Nasz rząd zdecydował uhonorować Jana Kulczyka mianem przyjaciela Nigerii, ponieważ za przyjaciela uważamy kogoś, kto przychodzi do twojego domu, inwestuje pieniądze w twój dom, daje twoim dzieciom pracę i gwarantuje, że gospodarka prosperuje – mówi Samuel Wodi Jimba, ambasador Nigerii.

    Podkreśla, że nigeryjski rząd docenia i wspiera inwestycje najbogatszego Polaka w sektorze wydobywczym, dzięki którym powstają nowe miejsca pracy, a korzyści czerpią też lokalne firmy i społeczności. 

     – Jan Kulczyk nie boi się wyzwań i to jest fantastyczne. Od teraz jest oficjalnie Przyjacielem Nigerii, ma od nas zielone światło dla dalszych inwestycji – podkreślił ambasador.

    Kierunek Afryka

    Jan Kulczyk podkreśla, że wybór Nigerii jako miejsca inwestycji nie jest przypadkowe. Ten kraj ma szczególne znaczenie zarówno dla rozwoju Afryki, jak i całego świata.

     – Od lat powtarzam, że współpraca gospodarcza z Afryką to jest przyszłość dla Europy i dla świata. A Nigeria, która ma 200 milionów ludzi, to kraj od którego zależeć będzie, jak szybko cała Afryka będzie się rozwijała – dodaje Kulczyk.

    Jak zapewnia biznesmen, powodzenie w interesach zależy przede wszystkim od relacji między ludźmi. 

     – Żeby były sukcesy w biznesie musi być miłość, pasja, fascynacja, ale też zrozumienie i przyjaźń. Poważny biznes zawsze się dzieje między ludźmi – tłumaczy Kulczyk. – Jeżeli ja nie mam w danym miejscu zaufanych partnerów, zaufanych przyjaciół – to tam  nie inwestuję.

    Najbogatszy Polak myśli już o innych niż przemysł wydobywczy kierunkach inwestycji w Nigerii. Na razie nie ujawnia jednak szczegółów planowanych przedsięwzięć. 

     – Przygotowujemy jeszcze dwa potężne projekty. Nie mogę niestety zdradzić w tej chwili szczegółów. Mam taką cechę, że mówię o faktach, a nie o marzeniach – mówi przewodniczący Rady Nadzorczej Kulczyk Investments.

    Spółka Kulczyk Investmets jest największym polskim inwestorem w Afryce. Obecnie  prowadzi tam dwadzieścia projektów poszukiwawczo-wydobywczych. Na bazie kilkuletnich doświadczeń związanych z inwestycjami  na tym kontynencie Jan Kulczyk zainicjował międzynarodową dyskusję na temat możliwości inwestycyjnych, szans i wyzwań gospodarczych, które stoją przed Afryką i Europą. Jest również jednym z pierwszych globalnych biznesmenów, który wskazał Afrykę jako kierunek ekspansji zagranicznej przedsiębiorstw z regionu Europy Środkowo-Wschodniej i zwrócił uwagę na ich przewagi konkurencyjne. Założony przez Jana Kulczyka thinktank CEED Institute wydał raport poświęcony najważniejszym trendom gospodarczym, politycznym i społecznym Afryki Subsaharyjskiej,

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Sieci handlowe oferują coraz więcej ryb ze zrównoważonych połowów. Lidl i Kaufland wśród liderów

    W Polsce 11 sieci handlowych prowadzi sprzedaż ryb i owoców morza ze zrównoważonych połowów w swoich markach własnych​. Produkty z certyfikatem MSC znajdują się na półkach sklepowych w ponad 20 tys. lokalizacjach w kraju – zarówno w dużych marketach, jak i małych sklepach. Organizacja MSC opublikowała właśnie ranking sieci zaangażowanych w promocję zrównoważonych połowów. Na jego czele znalazły się Lidl, Kaufland, ALDI i Biedronka. Przedstawiciele MSC zwracają uwagę, że wciąż jest duży potencjał wzrostu.

    Infrastruktura

    Dane satelitarne wspomagają leśników. Pomagają przeciwdziałać pożarom oraz kradzieżom drewna

    Na niskiej orbicie okołoziemskiej jest 10 tysięcy sztucznych satelitów i ciągle ich przybywa. W każdej sekundzie przesyłają na ziemię wiele cennych danych, które są wykorzystywane w różnych dziedzinach – meteorologii, telekomunikacji, transporcie, zarządzeniu kryzysowym czy badaniach naukowych. Są one także cennym narzędziem w rękach leśników. Dane pochodzące z orbity są wykorzystywane m.in. w ochronie przeciwpożarowej lasów, ale też pomagają w identyfikowaniu obszarów narażonych na działanie złodziei drewna.

    Edukacja

    Ubóstwo menstruacyjne wciąż jest problemem w Polsce. Nowy program MEN ma z nim walczyć

    Menstruacja wciąż jest w Polsce tematem tabu. Co trzecia dziewczynka nie jest przygotowana na pierwszą miesiączkę, co oznacza, że w rodzinach rzadko rozmawia się na ten temat – wynika z badania przeprowadzonego dla Kulczyk Foundation w 2020 roku. Eksperci wskazują także na wciąż obecne ubóstwo menstruacyjne, na które składa się m.in. brak dostępu do podpasek czy tamponów, a także piętnowanie menstruacji. Nowy program resortu edukacji ma z tym zjawiskiem walczyć.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.