Newsy

Jan Kulczyk uhonorowany tytułem "Przyjaciel Nigerii"

2013-10-02  |  06:50
Mówi:dr Jan Kulczyk, przewodniczący Rady Nadzorczej Kulczyk Investments

dr Samuela Wodi Jimba, ambasador Republiki Federalnej Nigerii w Polsce

  • MP4
  • Nigeryjski rząd uhonorował Jana Kulczyka prestiżowym tytułem „Przyjaciela Nigerii”. W ten sposób postanowił docenić wkład najbogatszego Polaka w rozwój gospodarczy największego afrykańskiego kraju, promocję oraz budowanie relacji biznesowych pomiędzy Nigerią a Polską. Jan Kulczyk jest pierwszym przedsiębiorcą na świecie, który otrzymał to prestiżowe wyróżnienie.

    Najbogatszy Polak odebrał nagrodę z rąk ambasadora Republiki Federalnej Nigerii w Polsce, dr Samuela Wodi Jimba, 1 października – podczas uroczystości obchodów 53. rocznicy uzyskania niepodległości przez Nigerię.

     – To jest bardzo miły gest potwierdzający, że nie tylko ja czuję się w Nigerii bardzo dobrze, ale  również moi gospodarze lubią moją obecność w tym kraju – komentuje w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Jan Kulczyk.

    Tytuł „Przyjaciel Nigerii” został ustanowiony w tym roku przez nigeryjski rząd dla uświetnienia obchodów Święta Niepodległości. Od tej pory nagroda będzie przyznawana co roku, ludziom, którzy w wyjątkowy sposób przyczynili się do promocji wielopłaszczyznowej współpracy oraz stosunków bilateralnych z Republiką Federalną Nigerii.

     – Nasz rząd zdecydował uhonorować Jana Kulczyka mianem przyjaciela Nigerii, ponieważ za przyjaciela uważamy kogoś, kto przychodzi do twojego domu, inwestuje pieniądze w twój dom, daje twoim dzieciom pracę i gwarantuje, że gospodarka prosperuje – mówi Samuel Wodi Jimba, ambasador Nigerii.

    Podkreśla, że nigeryjski rząd docenia i wspiera inwestycje najbogatszego Polaka w sektorze wydobywczym, dzięki którym powstają nowe miejsca pracy, a korzyści czerpią też lokalne firmy i społeczności. 

     – Jan Kulczyk nie boi się wyzwań i to jest fantastyczne. Od teraz jest oficjalnie Przyjacielem Nigerii, ma od nas zielone światło dla dalszych inwestycji – podkreślił ambasador.

    Kierunek Afryka

    Jan Kulczyk podkreśla, że wybór Nigerii jako miejsca inwestycji nie jest przypadkowe. Ten kraj ma szczególne znaczenie zarówno dla rozwoju Afryki, jak i całego świata.

     – Od lat powtarzam, że współpraca gospodarcza z Afryką to jest przyszłość dla Europy i dla świata. A Nigeria, która ma 200 milionów ludzi, to kraj od którego zależeć będzie, jak szybko cała Afryka będzie się rozwijała – dodaje Kulczyk.

    Jak zapewnia biznesmen, powodzenie w interesach zależy przede wszystkim od relacji między ludźmi. 

     – Żeby były sukcesy w biznesie musi być miłość, pasja, fascynacja, ale też zrozumienie i przyjaźń. Poważny biznes zawsze się dzieje między ludźmi – tłumaczy Kulczyk. – Jeżeli ja nie mam w danym miejscu zaufanych partnerów, zaufanych przyjaciół – to tam  nie inwestuję.

    Najbogatszy Polak myśli już o innych niż przemysł wydobywczy kierunkach inwestycji w Nigerii. Na razie nie ujawnia jednak szczegółów planowanych przedsięwzięć. 

     – Przygotowujemy jeszcze dwa potężne projekty. Nie mogę niestety zdradzić w tej chwili szczegółów. Mam taką cechę, że mówię o faktach, a nie o marzeniach – mówi przewodniczący Rady Nadzorczej Kulczyk Investments.

    Spółka Kulczyk Investmets jest największym polskim inwestorem w Afryce. Obecnie  prowadzi tam dwadzieścia projektów poszukiwawczo-wydobywczych. Na bazie kilkuletnich doświadczeń związanych z inwestycjami  na tym kontynencie Jan Kulczyk zainicjował międzynarodową dyskusję na temat możliwości inwestycyjnych, szans i wyzwań gospodarczych, które stoją przed Afryką i Europą. Jest również jednym z pierwszych globalnych biznesmenów, który wskazał Afrykę jako kierunek ekspansji zagranicznej przedsiębiorstw z regionu Europy Środkowo-Wschodniej i zwrócił uwagę na ich przewagi konkurencyjne. Założony przez Jana Kulczyka thinktank CEED Institute wydał raport poświęcony najważniejszym trendom gospodarczym, politycznym i społecznym Afryki Subsaharyjskiej,

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Transport

    Europa zapowiada walkę o bezpieczeństwo lekowe. Wsparcie dla tych inwestycji ma się znaleźć w przyszłym budżecie UE

    Zaledwie 23 proc. światowej produkcji farmaceutycznej pokrywa Europa. Bardzo dynamicznie rośnie potencjał wytwórczy Azji i może się ona wysunąć na pozycję lidera. Ministrowie zdrowia krajów Unii Europejskiej są zgodni co do tego, że Europa powinna się stać atrakcyjnym rynkiem inwestycyjnym dla przemysłu farmaceutycznego i dążyć do samowystarczalności w produkcji leków i substancji czynnych niezbędnych do ich wytwarzania. Wciąż jednak przedsiębiorcy napotykają bariery biurokratyczne, a wsparcie krajowe i unijne dla inwestorów jest nadal niewystarczająco atrakcyjne.

    Ochrona środowiska

    Ponad 2 mld ludzi nie ma dostępu do czystej wody. To pogłębia ubóstwo i nierówności społeczne

    Brak dostępu do wody pitnej to dziś codzienność m.in. w niektórych krajach Afryki Wschodniej. Idzie za tym nie tylko zwiększone ryzyko chorób, ale też pogłębiające się ubóstwo i nierówności społeczne. Mieszkańcy najbardziej dotkniętych suszą rejonów muszą się bowiem skupiać na poszukiwaniu wody zamiast na pracy czy nauce. ONZ szacuje, że realizacja do 2030 roku Celu 6. Zrównoważonego Rozwoju wymaga znacznego przyspieszenia.

    Przemysł

    Europejczycy popierają większe zaangażowanie UE w obronność. Prawie 90 proc. oczekuje ściślejszej współpracy państw członkowskich

    90 proc. obywateli UE wskazuje, że państwa członkowskie powinny się bardziej zjednoczyć w obliczu obecnych wyzwań. Co istotne, dwie trzecie badanych oczekuje, że UE bardziej zaangażuje się w ich ochronę przed globalnymi zagrożeniami – wskazuje „Eurobarometr 2025”. Takie podejście jest dziś dominujące w większości krajów członkowskich. Sprzyjają temu także narzędzia proponowane przez KE na rzecz zwiększania inwestycji w rozwój zdolności obronnych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.