Mówi: | Jarosław Dąbrowski |
Funkcja: | Ekspert bankowości międzynarodowej, Prezes |
Firma: | Dąbrowski Finance |
Największa chińska agencja ratingowa Dagong już w Polsce
Dagong – największa chińska agencja ratingowa – ma już pierwszego klienta w Polsce. To spółka giełdowa z branży surowcowej, od lat sprzedająca swoje produkty do Chin. Ocena jej wiarygodności kredytowej ma być gotowa już w marcu. Zdaniem Jarosława Dąbrowskiego, eksperta ds. rynków azjatyckich, z chińskim ratingiem łatwiej będzie polskim firmom pozyskiwać kapitał z Państwa Środka, np. poprzez emisję obligacji.
– W tej chwili realizujemy pierwszy rating dla korporacji polskiej, pierwszy w Europie Centralnej – powiedział Agencji Informacyjnej Newseria Jarosław Dąbrowski, prezes Dąbrowski Finance. – Dwa tygodnie temu analitycy Dagonga byli w Polsce, wizytowali firmę. Jesteśmy w bardzo zaawansowanej fazie tego procesu, efektem ma być rating na początku marca.
Ocena przygotowywana dla jednej z dużych polskich spółek ma być istotnym krokiem w kierunku zwiększenia obecności Dagong w naszym regionie. Chińska agencja ma aspirację, by dołączyć do wielkiej trójki wśród agencji ratingowych, czyli Fitch, Moody’s oraz Standard & Poor’s.
– Znam Dagong bardzo dobrze, pracujemy już od kilku miesięcy. Jest ona równie profesjonalna jak inne agencje. Oczywiście, są różnice, bo jednak to jest firma chińska, wchodząca na rynek, ale z punktu widzenia standardów, jeśli idzie o metodykę badania klientów, proces badania ratingu oraz np. ze względu na komunikację, język, to nie widzimy tutaj znaczących różnic. Myślę, że efektem tego będzie dobry rating – podkreśla ekspert.
Zainteresowanie Dagong Polską może się dla nas okazać bardzo pożyteczne. Oznacza to, że Chińczycy postrzegają rynek polski i innych państw Europy Środkowo-Wschodniej jako miejsce, gdzie warto inwestować. Z kolei dla polskich firm współpraca z prężnie rozwijającymi się rynkami azjatyckimi może być alternatywą dla borykającej się z trudnościami finansowymi gospodarki strefy euro. Na inwestycje z UE czy ze Stanów Zjednoczonych na razie nie możemy liczyć w takim samym stopniu, co do tej pory. Pozostają więc kraje rozwijające się, czyli BRICS (Brazylia, Rosja, Indie, Chiny i RPA).
Dlatego firmy szukając kapitału, zdaniem Jarosława Dąbrowskiego, powinny kierować się do Azji.
– Wierzymy, że w tej chwili kreuje się bardzo silny rynek finansowy, który będzie w układzie bipolarnym, Hongkong i Szanghaj, funkcjonował w ciągu następnych kilku, kilkunastu lat jako realna alternatywa dla Londynu i Nowego Jorku – twierdzi Jarosław Dąbrowski. – Musimy jako Polska bez kompleksów wychodzić tam, gdzie w najbliższych kilku, kilkunastu latach będzie światowy wzrost się realizował. On nie będzie się realizował w Europie ani w Stanach, tylko w Azji.
Potwierdzają to po pierwsze dane z gospodarki chińskiej – mimo różnych problemów związanych z obecną odsłoną kryzysu światowego – w dalszym ciągu gospodarka Państwa Środka będzie rosła. W ciągu kolejnych 10-15 lat powinna prześcignąć Stany Zjednoczone i stać się największą gospodarką świata.
Po drugie, na azjatyckich rynkach finansowych są duże nadwyżki kapitału.
– Chińczycy mają ogromne nadwyżki handlowe, które są reinwestowane. Do tej pory inwestowane były w papiery, głównie amerykańskie, oraz waluty, głównie w dolara. To będzie się zmieniać. Nadal będzie tam bardzo duży zasób dolarów, RMB, juanów i innych walut. W związku z tym, że one będą przychodziły w formie dużych transferów do Chin, będą musiały być reinwestowane, również w obligacje. Dlaczego więc nie w obligacje polskich firm? – podkreśla ekspert ds. rynków azjatyckich.
Według niego to dobre rozwiązanie dla firm, które od lat prowadzą interesy z partnerami z Chin, jak np. KGHM, który sprzedaje miedź do Państwa Środka, czy Selena, która w Chinach uruchomiła produkcję pian poliuretanowych. Mogłyby one rozważyć emisję obligacji w RMB lub dolarze, ale na rynku chińskim lub w Hongkongu.
– Polskie firmy powinny szukać najbliższej przyszłości, nie mówimy o roku, dwóch, trzech, ale o jutrze, pojutrze, rynków eksportowych dla siebie. A ekspozycja poprzez na początek emisję obligacji, a w przyszłości być może akcji na jednej z giełd chińskich, to też jest jakaś możliwość – dodaje Jarosław Dąbrowski. – Przyzwoity rating – Dagong lub Standard & Poor’s i Fitch, i Moody’s – i emisja obligacji na bazie tego ratingu, da konkretny efekt.
Pokazuje to przykład rosyjskich firm z branży surowcowej, które właśnie w Azji starają się budować swoją pozycję, z powodzeniem debiutując na giełdzie w Hongkongu czy emitując obligacje skierowane na rynek chiński.
Czytaj także
- 2024-12-13: Agencja Badań Medycznych walczy z czasem przy obsłudze konkursów z KPO. Największym problemem są braki kadrowe
- 2024-12-27: Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
- 2024-12-02: M. Wąsik: Potrzeba twardej reakcji UE na uszkodzenie kabli na Bałtyku. To element wojny hybrydowej
- 2024-10-11: D. Obajtek: UE nie dorosła technologicznie do rezygnacji z samochodów spalinowych. Europejski rynek motoryzacyjny upada
- 2024-10-07: Dystans między UE a gospodarkami USA czy Chin rośnie. Spada konkurencyjność unijnych firm
- 2024-10-09: Cyfrowi kontrolerzy lotów nie zastąpią na razie całkowicie ludzi. Zaawansowane technologie będą jednak wspierać zarządzanie ruchem lotniczym
- 2024-09-19: Miliard euro ze środków unijnych na rozwój technologii kosmicznych. Z programu Cassini skorzystało już ponad 600 europejskich firm
- 2024-09-03: Jessica Mercedes: Mój brat został potrącony na pasach, mimo że miał zielone światło. Była to dla nas strasznie stresująca sytuacja
- 2024-09-11: Jessica Mercedes i Justin Kirschner: Ludzie w Azji są bardzo szczęśliwi i doceniają to, co mają. A w Polsce wciąż na coś narzekamy i jesteśmy niezadowoleni
- 2024-09-09: Gabi Drzewiecka: Wysiłek fizyczny podczas realizacji zdjęć do „Azja Express” był straszny. Całe moje jestestwo czuło ten ból wyjazdu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

Inwestycje w Polsce na rekordowo niskim poziomie. Niestabilne regulacje odstraszają kapitał
Mimo ogólnego wzrostu PKB stopa inwestycji w Polsce pozostaje na niskim poziomie w porównaniu z innymi krajami UE. Wynika to m.in. z niestabilności prawa i rosnących obciążeń regulacyjnych. Mimo zapowiedzi ofensywy inwestycyjnej rządu przedsiębiorcy nadal borykają się z niepewnością i zmiennością przepisów, które utrudniają planowanie długoterminowych działań. Problemem pozostaje też skomplikowany system podatkowy oraz brak przejrzystych konsultacji legislacyjnych. Przedstawiciele biznesu podkreślają, że uproszczenie i wprowadzenie większej stabilności w stanowieniu prawa to kluczowe czynniki, które mogłyby pobudzić gospodarkę i zwiększyć atrakcyjność Polski dla inwestorów.
Handel
Umowa UE–Mercosur budzi sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. To może być główną przeszkodą w ratyfikacji porozumienia na forum UE

Chociaż umowa handlowa między UE a Mercosurem została podpisana, to do jej wejścia w życie potrzebna jest ratyfikacja wewnątrz Unii. Poszczególne punkty umowy, szczególnie w obszarze otwierania rynków dla produktów rolno-spożywczych, wzbudzają sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. – Generalnie cła są złe, bo komplikują rynek. Z drugiej strony chronią rodzimy rynek, więc w niektórych wypadkach są konieczne. Takie narzędzia muszą być jednak stosowane w sposób niezwykle umiarkowany – ocenia europoseł Bogdan Zdrojewski.
Transport
Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów

Ponad 70 proc. wypadków na kolei to zdarzenia z udziałem pieszych oraz kierowców samochodów – wynika z ubiegłorocznych statystyk Urzędu Transportu Kolejowego. Potrzebna jest zmiana przepisów, aby automatycznie karać kierowców, którzy nie zatrzymują się przed znakiem „stop” – ocenia regulator. W walce z takim łamaniem przepisów pomaga monitoring wizyjny instalowany na przejazdach kolejowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.