Newsy

Polska podpisała strategiczne partnerstwo z Koreą Południową

2013-10-25  |  06:55

W obecności prezydenta Bronisława Komorowskiego Polska Agencja Inwestycji i Informacji Zagranicznych podpisała porozumienie ze swoim odpowiednikiem z Korei Południowej. Dzięki strategicznemu partnerstwu Polski i Korei, do naszego kraju może napłynąć więcej inwestycji, a wynoszący prawie 13 mld zł deficyt w wymianie handlowej zmaleje. Jest szansa, by Polska stała się ważnym punktem w Europie dla partnerów z Azji.

 – Polski przemysł spożywczy cieszy się dużym zainteresowaniem ze strony Korei Południowej. Także przemysł jachtowy, a ze strony Polski udział polskiego przemysłu farmaceutycznego w Korei – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Olgierd Dziekoński, sekretarz stanu w Kancelarii Prezydenta RP.

Dziekoński przypomina, że Korea Północna dokonała w ciągu ostatnich 50 lat wielkiego skoku cywilizacyjnego, podnosząc średni dochód na mieszkańca ze 160 dolarów w latach 60. do około 30 tys. dolarów w 2012 roku (zgodnie z danymi Banku Światowego, po uwzględnieniu parytetu siły nabywczej). W Polsce, zgodnie z tym samym źródłem, dochód narodowy na mieszkańca wynosi ok. 21 tys. dolarów.

Według Dziekońskiego, źródłem sukcesu Korei Południowej jest m.in. dobra edukacja oraz nauka nastawiona na współpracę z biznesem. Dlatego nie bez znaczenia był wykład prezydenta Komorowskiego na seulskim uniwersytecie. Koncentracja koreańskich firm na obszarze badań i rozwoju ma już wpływ na Polskę, bo to właśnie u nas znajduje się drugie największe centrum badawczo-rozwojowe Samsunga.

 – Ponad 2 tys. osób, które pracują w sektorze R&D [badań i rozwoju red.]dla Samsunga w Polsce, to szansa również dla dobrego wiązania polskich firm już na etapie przygotowywania innowacyjnego produktu, a nie tylko i wyłącznie jego wykonywania – podkreśla Dziekoński. – Warto przypomnieć, że już istniejące firmy koreańskie w Polsce zainwestowały dosyć dawno temu, kiedy nie byliśmy jeszcze w NATO czy UE. A więc one mają tę szczególną szansę i premię za ryzyko, które podjęły.

Dziekoński liczy, że po wizycie prezydenta i dzięki porozumieniu PAIiIZ z koreańską agencją, uda się zacieśnić współpracę przemysłu farmaceutycznego, górnictwa, rolnictwa, przemysłu spożywczego, a także w obszarze innowacyjnych technologii. Przedstawiciele wszystkich tych sektorów towarzyszyli oficjalnej delegacji do Korei.

Po podobnej misji prezydenta do Chin znacznie wzrosło zainteresowanie przedsiębiorców z tego kraju Polską i wzajemnie – polskie firmy powoli inwestują w Chinach. Dziekoński liczy, że podobnie stanie się w przypadku Korei, w relacjach z którą Polska ma znaczny deficyt handlowy (niemal 13 mld zł w 2012 r.). Pierwszym krokiem może być stałe połączenie kontenerowe z portów Korei do Polski.

 – To buduje nową możliwość wykorzystania drogi morskiej dla usprawnienia funkcjonowania handlu, i co więcej, dla stworzenia z Polski swoistego rodzaju hubu gospodarczego dla Azji – ocenia Dziekoński. – Jeden z istotnych koncernów farmaceutycznych koreańskich zainteresowany jest działaniem na terytorium Polski, także mamy nadzieję, że to nastąpi. Rozmowy są już prowadzone.

Pomimo wysokiego deficytu handlowego z Korea Południową w 2012 r. już są pierwsze oznaki poprawy sytuacji. Eksport w 2012 r. był o 40 proc. większy niż w 2011 r., podczas gdy import wzrósł tylko o 6 proc.

Dziekoński dodaje, że koreańskie firmy już teraz często wykorzystują Polskę jako początek dalszej dystrybucji swoich towarów w Europie i budują polski eksport. Dlatego w jego ocenie bardzo ważne jest zwiększenie zaangażowania polskich firm w ten proces, czemu służy podpisane porozumienie.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.