Newsy

Autostrady najbardziej niebezpieczne latem. Liczba wypadków rośnie z każdym rokiem

2022-07-21  |  06:25

W ubiegłym roku liczba wszystkich wypadków na polskich drogach wyniosła 22,8 tys. i spadła względem 2020 roku, w którym odnotowano 23,5 tys. takich zdarzeń. Odwrotną tendencję widać jednak na autostradach i drogach szybkiego ruchu, gdzie w ubiegłym roku liczba wypadków wzrosła o ponad 1/4. Główną przyczyną jest jak zwykle nadmierna prędkość. Przy rozwijanych na autostradach prędkościach nawet drobny błąd może się skończyć tragedią, zwłaszcza latem, w okresie wakacyjnych wyjazdów i większego natężenia ruchu. Dlatego w Polsce już po raz piąty organizowana jest kampania Bezpieczna Autostrada, której celem jest wyczulenie kierowców na kwestie związane z bezpieczeństwem i edukacja z zakresu pierwszej pomocy w razie wypadku.

 Liczba wypadków drogowych w Polsce maleje, ale odwrotną tendencję widać na autostradach. Niestety tu liczba wypadków rośnie. W ubiegłym roku było ich o 28 proc. więcej niż jeszcze w poprzednim. To oznacza prawie 400 wypadków, w których zginęło ponad 70 osób, a 500 zostało rannych. Widać więc, że w tym obszarze cały czas jest miejsce na edukację – mówi agencji Newseria Biznes Karolina Tworzydło, dyrektor marketingu w Compensa TU Vienna Insurance Group.

Zsumowane statystyki pokazują, że w latach 2000–2021 na autostradach doszło do prawie 6,6 tys. wypadków, w których zginęło ponad 1 tys. osób, a 9,5 tys. zostało rannych. Przyczyny tych zdarzeń od lat są niezmienne – błędy przy zmianie pasa ruchu, niezachowana odległość od pojazdu z przodu, zmęczenie kierowcy, ale przede wszystkim – zbyt szybka jazda. Przy autostradowych prędkościach nawet drobne błędy za kierownicą mogą się skończyć tragicznie.

Eksperci wskazują, że na autostradach i drogach szybkiego ruchu najniebezpieczniej jest latem, w wakacje. Dlatego właśnie w tym okresie startuje ogólnopolska akcja Bezpieczna Autostrada, której celem jest rozpowszechnienie wiedzy z zakresu bezpiecznego poruszania się po autostradach i trasach szybkiego ruchu.

– W ramach Bezpiecznej Autostrady organizujemy pikniki rodzinne w mniejszych miastach i miejscowościach. To są spotkania z lokalną społecznością, z dorosłymi, dziećmi, z całymi rodzinami, dla których mamy pięć różnych stref tematycznych o charakterze edukacyjnym – mówi Karolina Tworzydło. – Uczymy również pierwszej pomocy. Pod okiem profesjonalnych ratowników medycznych przeprowadzamy pokazy, dajemy także mieszkańcom możliwość samodzielnego przeprowadzenia akcji ratującej życie na fantomach osób dorosłych, dzieci i noworodków. To bardzo ważne, a przy tym jest to wiedza na całe życie.

Organizatorzy kampanii Bezpieczna Autostrada starają się też przemówić do wyobraźni kierowców. Dlatego mają oni możliwość skorzystania z symulatorów zderzenia i dachowania, które pokazują, co się dzieje z samochodem i pasażerami w momencie kolizji. To wielu osobom wystarcza, aby zmienić swoje podejście do ryzykownej jazdy.

Mamy też tzw. strefę bezpiecznego kierowcy, gdzie wykonujemy podstawowe badania profilaktyczne typu pomiary cukru we krwi, ciśnienia i wzroku. Od początku kampanii, czyli od 2018 roku, udało nam się już zdiagnozować ponad 400 przypadków nadciśnienia, które skierowaliśmy do dalszej diagnostyki, ponad 200 osób z podejrzeniem cukrzycy, a także ponad 30 przypadków dzieci z potencjalną wadą wzroku, które do tej pory nie były badane – wymienia przedstawicielka Compensy.

Oprócz edukacji i organizacji szkoleń z zakresu pierwszej pomocy Compensa przekazuje też władzom miast defibrylatory AED, które mogą uratować życie w ramach nagłego zatrzymania krążenia. 

To jest centralny punkt każdego naszego pikniku, spotkania z lokalną społecznością. Te defibrylatory są później umieszczane w ogólnodostępnym miejscu, żeby każdy mieszkaniec mógł z niego skorzystać, jeżeli zaistnieje taka potrzeba, kiedy trzeba będzie ratować ludzkie życie – mówi Karolina Tworzydło.

Bezpieczna Autostrada wystartowała z początkiem maja i w tym roku zagości łącznie w 16 lokalizacjach w całej Polsce. W nadchodzących tygodniach weekendowe edukacyjne pikniki rodzinne odbędą się m.in. w Ustce, Słupsku, Trzciance, Krynicy Morskiej, Władysławowie i Myszkowie. Organizatorzy nie bez kozery skupili się na mniejszych miastach i miejscowościach.

– Zdajemy sobie sprawę z tego, że mieszkańcy tych miast na co dzień nie korzystają z autostrady, a raczej z ruchu lokalnego. Natomiast kiedy przychodzi majówka, a potem sezon wakacyjny i rozpoczynają się długie weekendy, wtedy ludzie zaczynają się przemieszczać po Polsce, korzystać z autostrad i dla niektórych jest to po prostu nowa wiedza. Jazda na autostradzie rządzi się zupełnie innymi prawami niż w ruchu lokalnym, tu są zupełnie inne prędkości – mówi ekspertka.

Kampania Bezpieczna Autostrada w tym roku jest prowadzona po raz piąty. Jej organizatorami są Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oraz Compensa.

– Jako towarzystwo ubezpieczeniowe dysponujemy statystykami, które pokazują, że wypadków na drogach jest wciąż bardzo dużo – podkreśla Karolina Tworzydło. – Z drugiej strony jedną z naszych podstawowych linii biznesu są ubezpieczenia komunikacyjne. Dlatego naturalna dla nas jest chęć edukowania społeczeństwa z zakresu bezpiecznego poruszania się po drodze. Stąd decyzja o takiej kampanii i o tym, że chcemy ją prowadzić przez wiele lat.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Ochrona środowiska

Ostateczny kształt rozszerzonej odpowiedzialności producenta wciąż pod znakiem zapytania. Przykładem dla Polski mogą być rozwiązania z Czech czy Belgii

Zgodnie z wytycznymi Unii Europejskiej do końca 2025 roku Polska powinna osiągnąć poziom recyklingu odpadów opakowaniowych na poziomie min. 65 proc. Trudno to osiągnąć bez wdrożenia systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP), który w świetle unijnych zaleceń powinien być zaimplementowany już w 2023 roku, a którego ostatecznego kształtu jeszcze nie znamy. Zagraniczni eksperci uważają, że Polska powinna iść w ślady Czech, Belgii i Włoch, stawiając na elastyczną organizację odpowiedzialności producenta (OOP).

Handel

Prof. G. Kołodko: Trump osiągnie efekt odwrotny od zamierzonego i spowolni rozwój Ameryki. Na wojnie handlowej z resztą świata to Stany mogą tracić najmocniej

– Liczne decyzje prezydenta Trumpa, nie tylko na polu ekonomicznym, są po prostu oparte na nieracjonalnych przesłankach, są fałszywe, są szkodliwe i dla Stanów Zjednoczonych, i dla innych, mówiąc językiem popularnym, są chore – ocenia prof. Grzegorz Kołodko, były minister finansów, i wskazuje m.in. na chaos spowodowany wprowadzaniem, zawieszaniem i przywracaniem ceł. Ekonomista w książce „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku” analizuje trumponomikę, a więc ekonomię i politykę gospodarczą pomysłu prezydenta oraz jej wpływ na gospodarkę, przestrzega przed zagrożeniami i wskazuje sposoby wyjścia z nasilającego się globalnego zamieszania. Autor ocenia też negatywnie pozaekonomiczne aspekty działalności amerykańskiego prezydenta z wyjątkiem jednego aspektu.

Farmacja

Samoleczenie generuje w UE oszczędności na poziomie 40 mld euro rocznie. Dzięki temu odciążone są europejskie systemy zdrowotne

Każdego roku Europejczycy leczą samodzielnie ok. 1,2 mld drobnych dolegliwości, w tym przeziębienie czy niestrawność. Zdaniem ekspertów wzmocnienie tych kompetencji społeczeństwa może być remedium na braki kadrowe w opiece zdrowotnej i jej deficyt budżetowy. Sięganie po leki bez recepty (OTC), suplementy diety i wyroby lecznicze pozwala uniknąć ok. 120 mln konsultacji lekarskich w skali roku, co odpowiada pracy nawet 36 tys. lekarzy pierwszego kontaktu. Samoleczenie generuje w UE oszczędności na poziomie 40 mld euro rocznie – wynika z danych przedstawionych podczas 61. konferencji AESGP, która odbyła się w Warszawie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.