Mówi: | Marzena Smolińska |
Firma: | Stowarzyszenie na Rzecz Leczenia Niepłodności i Wspierania Adopcji "Nasz Bocian", Europejskie Centrum Macierzyństwa InviMed |
Częstochowa dofinansuje in vitro swoim mieszkańcom. Na leczenie ma szansę 160 małżeństw
W Częstochowie po 3 tys. zł mogą dostać małżeństwa na zabieg in vitro. – Częstochowa jest przodującym miastem, podpisano tam uchwałę i 110 tys. zł z budżetu miasta zostało przeznaczone dla mieszkańców – mówi Marzena Smolińska ze Stowarzyszenia Nasz Bocian i kliniki InviMed. To pierwszy samorząd wspierający w ten sposób bezpłodne pary.
Stowarzyszenie Nasz Bocian brało udział w pracach przygotowawczych uchwały Rady Miasta precyzującej, jakim parom może być przyznana pomoc. Zdecydowano, że dofinansowanie otrzymają wyłącznie małżeństwa. Zostaną zakwalifikowane do leczenia metodą zapłodnienia pozaustrojowego zgodnie z wytycznymi Polskiego Towarzystwa Medycyny Rozrodu. Małżonkowie muszą przynajmniej przez rok być zameldowani na stałe na terenie Częstochowy. Wówczas mają szansę na jednorazowe wsparcie w wysokości 3 tys. zł.
– To pokryje koszty leków. Myślę, że to znaczne odciążenie dla par – informuje Marzena Smolińska. –Chętnie byśmy widzieli [w ustawie o in vitro – przyp. red.] chociaż częściową refundację, np. leków.
Przedstawicielka InviMed zaznacza, że pary nie będą kierowane do konkretnej kliniki. Same zdecydują, do której placówki się udadzą.
Uchwała Częstochowy to odpowiedź na kolejne nieudane próby uchwalenie ustawy o in vitro.
– Liczymy na to, że uregulowania będą odgórne i wkrótce pojawi się ustawa refundacyjna, co bardzo pomoże pacjentom. Nie zapominajmy, że w Polsce 1,5 mln par boryka się z niepłodnością. Ten odsetek jest duży i cały czas rośnie. Do niedawna co piąta para miała problem z płodnością, już teraz dotyka on co czwartą. Tak jest w Polsce i na świecie – komentuje Marzena Smolińska.
Światowa Organizacja Zdrowia ocenia, że problem bezpłodności dotyczy 60-80 mln par na świecie. W społeczeństwach krajów wysoko rozwiniętych częstość niepłodności jest szacowana na 10–12 proc. populacji.
Na podstawie wielkości populacji Częstochowy mającej 238 tys. mieszkańców, oszacowano liczbę niepłodnych par na ok. 8 tys. Zgodnie z danymi statystycznymi do leczenia metodą in vitro kwalifikuje się 2 proc. niepłodnych par. Wsparcie w tym roku może więc otrzymać ok. 160 z nich.
Czytaj także
- 2021-09-03: Marzena Rogalska: „Miasto kobiet” to będzie piękna przestrzeń, w której każdy zostanie wysłuchany i nikt nie będzie oceniany. Nie będzie przepytywania, tylko pogłębione rozmowy i wymiana myśli
- 2021-03-04: Izabella Krzan: Prowadzenie „Pytania na śniadanie” zawsze było moim marzeniem. Natomiast jest mi trochę przykro, że w taki sposób się to wszystko potoczyło
- 2021-03-02: Pandemia koronawirusa pogłębiła problemy ukraińskich imigrantek. Wśród nich są trudności ze znalezieniem pracy, brak opieki społecznej czy możliwości nauki języka
- 2020-08-07: Marzena Rogalska: Edukację dotyczącą profilaktyki raka piersi powinniśmy zacząć od młodych lat. Należy uświadamiać już nastolatki
- 2018-03-07: Marzena Rogalska: Gra w teatrze to spełnienie mojego młodzieńczego marzenia. Chciałam być aktorką, śpiewać i grać w filmach
- 2018-04-10: Marzena Rogalska: chciałabym mieć talk-show taki jak prowadzi Ellen DeGeneres. To moja idolka
- 2017-07-28: W 2019 roku wartość światowego rynku ogrodniczego wyniesie 81 mld euro. Duży potencjał na tym rynku mają polskie szkółki
- 2017-02-21: Krajowy rynek diagnostyki laboratoryjnej będzie rósł o ok. 8 proc. rocznie. Polskie firmy umacniają swoją pozycję za granicą
- 2016-08-10: W 2040 roku co trzeci Polak będzie miał ponad 60 lat. Konieczne zmiany w systemie opieki zdrowotnej
- 2016-07-11: W ciągu 3-4 lat czterokrotnie wzrosła liczba pacjentek przyjeżdżających z zagranicy na zabiegi in vitro
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.