Newsy

Dzieci potrzebują wsparcia podczas pandemii. Bajkoterapia może im pomóc w zrozumieniu i przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa [DEPESZA]

2020-09-24  |  06:15
Wszystkie newsy

– Pandemia SARS-CoV-2 jest trudnym czasem dla najmłodszych. Wiele dzieci nie tyle boi się zachorowania, co cierpi z powodu lęku wywołanego nieprzewidywalnością otaczającego nas świata – mówi Michał Kędzierski, psycholog dziecięcy. Sposobem na oswojenie tego strachu może być bajkoterapia. Metodę tę wykorzystuje McDonald’s w nowej kampanii społecznej skierowanej do dzieci „Bajki z nowym morałem”.

– Dzieci dopiero uczą się świata i doskonale funkcjonują w rzeczywistości przewidywalnej, przepełnionej codziennymi rutynami. To poczucie stałości obecnie zostało poważnie zaburzone u wielu z nich. Jednego dnia nie wolno wchodzić do lasu, kolejnego jest to dozwolone, za jakiś czas nagle okazuje się, że przedszkole czy szkoła zostały zamknięte, rodzice na zmianę pracują z domu albo wychodzą do biura – mówi agencji Newseria Michał Kędzierski.

Pandemia koronawirusa sprawiła, że codzienność potrafi zmienić się z dnia na dzień. Sytuację dodatkowo pogarsza fakt, że sama idea wszechobecnego, niewidocznego gołym okiem wirusa jest dla dzieci abstrakcyjna, a trudność w zrozumieniu, co dzieje się dookoła, wywołuje lęk.

– Najlepszym wsparciem dla dziecka jest silny rodzic, który jest spokojny w obliczu obecnego kryzysu, nauczy dziecko zasad bezpieczeństwa i pomoże mu poradzić sobie z lękiem. Jeżeli rodzic zachowuje się przeciwnie, czyli demonstruje własną frustrację czy strach, negatywne emocje z pewnością udzielą się dziecku – podkreśla psycholog.

W oswajaniu lęku przed nieznanym pomocna może być bajkoterapia. To skuteczna metoda terapeutyczna polegającą na czytaniu czy opowiadaniu dziecku specjalnych bajek, które zostały przygotowane tak, by nauczyć je jakiejś ważnej umiejętności, pomóc mu w odnalezieniu rozwiązania problemu czy też poradzeniu sobie z lękiem.

– Psychologiczny mechanizm działania bajkoterapii opiera się na analogii pomiędzy sytuacją, w której znalazł się główny bohater, a sytuacją, w której znajduje się dziecko. Główny bohater ostatecznie radzi sobie z trapiącym go problemem, a dziecko identyfikuje się z nim, uznaje zaprezentowane w bajce rozwiązania i zaczyna je stosować – wyjaśnia Michał Kędzierski.

Jak podkreśla, metoda jest skuteczna z dwóch powodów: po pierwsze, dziecko chętnie przyjmuje te rozwiązania, ponieważ nie są mu one siłą narzucone, chce je stosować, ponieważ chce być jak główny bohater bajki. Po drugie, bajkoterapia jest nauką przez zabawę, co osadza cały proces w kontekście pozytywnych emocji i czyni ją znacznie bardziej atrakcyjną.

W nowej kampanii McDonald’s „Bajki z nowym morałem” Anna Dereszowska czyta nowe wersje klasycznych bajek, w których znane postaci podejmują ważne, aktualne tematy i pomagają wyrabiać dobre nawyki w czasie pandemii koronawirusa – mycie rąk, noszenie maseczki i zachowywanie dystansu społecznego. Propozycje dla dzieci to „Bajka o Kopciuszku, która nie poszła na bal”, „Czerwony Kapturek i wilk, który nie trzymał dystansu” oraz „Królewna Śnieżka i umyte jabłko”. Z kolei dla rodziców wspólne oglądanie i słuchanie bajek to sposób na spędzenie czasu z dziećmi i powrót do wspomnień z dzieciństwa.

– Bajki stworzone w ramach kampanii McDonald’s są doskonale przygotowane pod względem merytorycznym, bardzo atrakcyjne wizualnie, zaskakujące i ciekawe. To bardzo oryginalna adaptacja opowieści znanych każdemu dziecku, których akcja nagle zaczyna podążać w całkiem nowym kierunku i prowadzi dziecko do nowych wniosków, pomocnych w obecnej sytuacji. Dla rodzica to idealne wprowadzenie w świat bajkoterapii: pierwszy krok, który pomoże zrozumieć istotę tej metody i może być swego rodzaju wzorem, na którym rodzic oprze kolejne bajki, które wymyśli już samodzielnie – zachęca psycholog.

Przekonuje, że przygotowanie bajki terapeutycznej nie jest trudne. Aby je opowiadać, nie trzeba być psychologiem ani terapeutą, może je stworzyć każdy rodzic.

– Należy wybrać jakąś bajkę, którą dziecko zna i lubi. Co ważne, powinna ona wywoływać u niego pozytywne emocje – zaznacza Michał Kędzierski. – Następnie należy przerobić ją tak, by postaci, otoczenie i część głównego wątku pozostały niezmienione, ale morał z niej wynikający był całkowicie nowy i zaskakujący. Ma on ukazać, jak główny bohater zwycięża, rozwiązuje swój problem czy też po prostu spotyka go coś bardzo miłego dzięki temu, iż przestrzegał on – często wbrew wszystkim dookoła – zasad „covidowej higieny”.

Dla kontrastu i podkreślenia efektu warto również wprowadzić bohatera pobocznego, którego z uwagi na nieprzestrzeganie higieny spotkały rozmaite nieprzyjemności.

Historie w nowej wersji przygotowane przez McDonald’s można zobaczyć na stronie sieci: https://mcdonalds.pl/bajki-z-nowym-moralem, a także na platformach YouTube, VOD oraz Player.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.