Newsy

E-recepty początkiem poważnych zmian w służbie zdrowia. Pacjenci otwarci na technologiczne nowinki

2018-06-15  |  06:25

Z badań wynika, że pacjenci są otwarci na cyfrowe rozwiązania w służbie zdrowia. Prezes Grupy Polpharma ocenia, że takie działania wymagają dobrej woli po stronie rządzących oraz współpracy ze środowiskiem naukowym, medycznym i biznesem, który może odegrać rolę inkubatora nowych pomysłów i pomóc w ich komercjalizacji.

– System opieki zdrowotnej to bardzo złożony ekosystem, w którym działa wiele podmiotów i interesariuszy. Jego transformacja wymaga przede wszystkim woli politycznej ze strony rządu, którą – moim zdaniem – możemy zaobserwować. Obecnie strona rządowa podejmuje stosowne działania transformacyjne, szczególnie w zakresie rozwiązań cyfrowych, w celu usprawnienia usług i poprawy ich przejrzystości dla pacjentów. Pierwsza faza ma polegać na wdrożeniu e-recept, a dalsze etapy przyjdą później – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Markus Sieger, prezes Grupy Polpharma.

Od maja w Siedlcach i Skierniewicach wystawiane są pierwsze e-recepty. Na razie w ramach pilotażu, ale od stycznia 2020 roku elektroniczne recepty mają być już wystawiane we wszystkich gabinetach lekarskich w Polsce. To ułatwi pracę lekarzy i poprawi bezpieczeństwo pacjentów, ponieważ system automatycznie sprawdzi, czy np. pacjentowi nie przepisano leków, które mogą wchodzić w niebezpieczne dla zdrowia interakcje z innymi przyjmowanymi preparatami. System zlikwiduje także problem zgubionych albo nieczytelnie wypisanych recept i umożliwi wgląd w historię wcześniej wystawionych e-recept.

Jak wynika z tegorocznych badań „E-zdrowie oczami lekarzy” oraz „E-zdrowie oczami Polaków” przeprowadzonych przez LekSeek Polska, pacjenci są otwarci na cyfrowe rozwiązania w służbie zdrowia. Za najbardziej atrakcyjne uważają możliwość wprowadzenia rejestracji online na refundowane wizyty (59 proc) oraz otrzymywanie recept i zwolnień lekarskich drogą elektroniczną (72,7 proc.).

– Najważniejszą kwestią jest bezpieczeństwo. Dlatego uważam, że bezpieczeństwo danych i przestrzeganie odpowiednich przepisów ma absolutnie zasadnicze znaczenie. Myślę, że dopiero dzisiaj – dzięki usługom i technologiom takim jak blockchain – bezpieczeństwo jest możliwe do osiągnięcia. To krok w bardzo dobrym kierunku, którego nie mogliśmy postawić wcześniej. Dzisiaj, kiedy technologie te są dostępne, a ludzie bardziej im ufają, możemy aktywnie z nich korzystać – mówi Markus Sieger.

Grupa Polpharma zamierza wkroczyć na rynek zintegrowanej opieki zdrowotnej, w którym będzie łączyć produkowane przez siebie leki z usługami medycznymi. Dlatego firma zamierza się otworzyć na współpracę ze start-upami i innymi usługodawcami w celu świadczenia na rzecz pacjentów możliwie najlepszych usług.

– Współpraca ta może obejmować również zagadnienia profilaktyki, która jest moim ulubionym tematem. Mam na sobie urządzenie, które mierzy mój puls, pokazuje, ile kroków przeszedłem etc. Myślę, że warto podążać za obecnym trendem na zdrowsze życie – mówi prezes grupy Markus Sieger.

Prezes Grupy Polpharma wspominał także o rozwijaniu w Polce sektora leków biologicznych. Podkreślił, że efektywne konkurowanie Polski na globalnym rynku biotechnologicznym wymaga głębokiej współpracy pomiędzy administracją publiczną, światem nauki a biznesem.

– Tworzenie takich nowych obszarów działalności jest bardzo ważne, co zostało zresztą odzwierciedlone w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju premiera Mateusza Morawieckiego. W tym kontekście naprawdę potrzebujemy partnerstwa między sektorem biotechnologii, nauki, rządem a światem biznesu, który nie tylko odegra rolę inkubatora nowych pomysłów, lecz także pomoże w ich urzeczywistnieniu i skutecznej komercjalizacji. W efekcie powstanie nowa branża, co jest moim zdaniem celem tej inicjatywy – mówi Markus Sieger.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników

Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.

Konsument

35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.