Newsy

Nakłady na badania i rozwój polskiego przemysłu biotechnologicznego przynoszą efekty. Firmy mają coraz lepszą pozycję na zagranicznych rynkach

2015-04-13  |  06:30

Dzięki inwestycjom poczynionym kilka lat temu w branży biotechnologicznej, dziś firmy z tego sektora mają silną pozycję nie tylko w Polsce, lecz także na zagranicznych rynkach. Klienci za granicą chętnie sięgają po innowacyjne urządzenia medyczne oraz leki. Wśród firm, które odniosły międzynarodowy sukces, są m.in. Medicalgorithmics, Mabion i Selvita.

– Inwestycje, które w branży biotechnologicznej zostały poczynione 5-8 lat temu, pozwoliły wykreować pewnych liderów w określonych kategoriach, za którymi pójdą na pewno następne podmioty – mówi agencji Newseria Paweł Przewięźlikowski, prezes zarządu spółki technologicznej Selvita, działającej w obszarze odkrywania i rozwoju nowych leków, przede wszystkim onkologicznych.

Prezes zarządu Selvity uważa, że pozycja polskich spółek technologicznych jest coraz lepsza. Według niego pierwszą polską firmą z branży, która odniosła międzynarodowy sukces, był Bioton. Firma sprzedaje insulinę nie tylko w Europie i Azji, lecz także w Ameryce Południowej.

– Medicalgorithmics jest bardzo mocnym podmiotem w segmencie urządzeń medycznych, Mabion – w zakresie leków biopodobnych. Pojawiają się także nowe podmioty, jak np. OncoArendi, które również mogą przyczynić się do poprawy pozycji polskiej nauki – wymienia Przewięźlikowski. – Selvita jest największą firmą odkrywającą innowacyjne leki między Indiami a Niemcami. Mamy klientów na całym świecie.

Spółka z Krakowa na początku marca otworzyła swoje pierwsze zagraniczne biuro w Stanach Zjednoczonych – w regionie Bostonu (Greater Boston Area), w którym skupione są firmy biotechnologiczne z całego świata. To wynik rosnących obrotów handlowych z partnerami z USA w sprzedaży usług oraz w zakresie projektów badawczo-rozwojowych w dziedzinie onkologii. Firma intensywnie pracuje nad nowymi projektami – SEL24 i SEL120.

 Są one na etapie badań przedklinicznych. SEL24 planujemy wprowadzić do kliniki w pierwszej połowie przyszłego roku – mówi Paweł Przewięźlikowski.

Projekty SEL24 i SEL120 zakładają stworzenie innowacyjnych leków onkologicznych. Pierwszy z nich ma potencjał terapeutyczny w leczeniu m.in. białaczki szpikowej, a drugi – np. raka jelita grubego.

 Chcielibyśmy pozyskać partnerów na jeden z tych projektów do końca tego roku, tak żeby badania finansować nie tylko ze środków własnych, lecz także ze środków partnera – zaznacza prezes Selvity. – Prowadzimy rozmowy z dużymi i średnimi firmami farmaceutycznymi z Europy Zachodniej, Japonii i Stanów Zjednoczonych.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

BCC Gala Liderów

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ochrona środowiska

Za rok USA oficjalnie wycofają się z porozumienia paryskiego. To nie musi oznaczać rezygnacji z zielonych inwestycji

Jedną z pierwszych decyzji drugiej kadencji Donalda Trumpa było wycofanie się Stanów Zjednoczonych z porozumienia paryskiego. Oficjalnie nastąpi to 27 stycznia 2026 roku. Eksperci oceniają, że decyzja ta może pozostać w sferze negatywnej narracji politycznej, ponieważ względy ekonomiczne będą jednak wskazywać na wprowadzanie zielonych rozwiązań, a Trump i jego otoczenie to przede wszystkim biznesmeni. Negatywne stanowisko USA wobec walki z kryzysem klimatycznym może się jednak przełożyć na globalną debatę publiczną.

Media i PR

Europosłowie PiS i Konfederacji ostrzegają przed europejską cenzurą. Blokowanie treści w sieci zagraża wolności słowa

Akt o usługach cyfrowych (DSA) – przez nałożenie obowiązków na platformy mediowe – ma co do zasady ograniczyć rozprzestrzenianie nielegalnych treści w sieci, fake newsów i mowy nienawiści. To istotne, zwłaszcza w kontekście agresywnej rosyjskiej dezinformacji w social mediach. Nowe przepisy budzą jednak wątpliwości w zakresie cenzury i ograniczania wolności słowa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.