Newsy

Polacy chcą się zdrowo odżywiać. Już ponad połowa ma problem z nadmiarem kilogramów

2019-08-13  |  06:10

Chęć zmiany nawyków żywieniowych przegrywa z szybkim tempem codziennego życia. Polacy stawiają zdecydowanie na gotowe dania, łatwe do przyrządzenia także w pracy. Eksperci przekonują jednak, że nawet prowadząc aktywny tryb życia, można się zdrowo odżywiać. Wymaga to dobrego planowania posiłków i zwracania uwagi na jakość gotowych dań.

Już ponad połowa Polaków ma problem z nadmiarem kilogramów. Jak pokazują badania przeprowadzone na potrzeby kampanii edukacyjnej „Otyłość kontra zdrowie”, nadwaga dotyczy 68 proc. polskich mężczyzn i 53 proc. kobiet. Otyłych jest natomiast ponad 25 proc. Polaków. Zdaniem ekspertów winę za ten stan rzeczy ponosi przede wszystkim niehigieniczny tryb życia, a więc niedostatek snu, brak aktywności fizycznej, przewlekły stres i nieodpowiednia dieta. Choć Polacy odznaczają się coraz większą świadomością dotyczącą zdrowego odżywiania, teoria najczęściej przegrywa z codziennością i szybkim tempem życia, w którym nie ma czasu na przygotowywanie zbilansowanych posiłków. Polacy stawiają więc na potrawy proste i szybkie do przyrządzenia.

– Najczęściej wybieramy proste rozwiązania, kusimy się na to, co daje rynek, czyli proste kanapki od Pana Kanapki. One najczęściej są z białego pieczywa, jest tam bardzo niewielka ilość warzyw, a przecież warzywa i owoce powinniśmy spożywać właściwie w każdym posiłku – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Ewa Sypnik-Pogorzelska, dietetyk z Dietosfera.

Aby zdrowo się odżywiać, należy zwracać uwagę zarówno na to, co się je, jak i kiedy. Eksperci zalecają spożywanie co najmniej trzech posiłków w ciągu dnia, najlepiej o stałych porach. Nie należy wychodzić z domu bez śniadania, w skład którego wchodzić powinny podstawowe składniki odżywcze: białko, tłuszcze i węglowodany złożone. Tak skomponowany pierwszy posiłek dostarczy organizmowi energię i zapewni niezbędną w pracy koncentrację. Do biura warto zabrać dwie mniejsze przekąski i większy posiłek lunchowy – jeśli obiad planujemy zjeść już w domu, na lunch możemy ograniczyć się do sałatki na zimo.

– Natomiast warto zwrócić uwagę, żeby ta sałatka nie była tylko i wyłącznie z warzyw czy owoców, ale żeby był tam dodatek węglowodanów złożonych, np. kasza gryczana, która jest świetnym i bogatym źródłem magnezu, wspierającego pracę i koncentrację naszego mózgu – mówi Ewa Sypnik-Pogorzelska.

Po dodaniu sosu i pestek z dyni lub słonecznika, również zawierających składniki stymulujące pracę mózgu, sałatka stanie się posiłkiem zarówno wartościowym, jak i smacznym. Wbrew pozorom zachowanie zdrowej diety w pracy nie wymaga wysiłku, o ile dobrze rozplanuje się przygotowanie posiłków. Kaszę do sałatek można ugotować w większej ilości, tak by starczyło jej na kilka dni, dzięki temu zmieniając dodatki w postaci warzyw i sosów, można szybko przygotować ciekawe potrawy.

– To jest bolączka naszych czasów, że zawsze spalamy się na pracy i innych obowiązkach wokół, natomiast o sobie myślimy na samym końcu. A to jest jednak podstawa racjonalnego i dobrego żywienia – mówi Ewa Sypnik-Pogorzelska.

W wyjątkowych sytuacjach można skorzystać z gotowych dań, o ile nie będzie to żywność typu fast food. Na rynku dostępne są takie produkty jak sałatki, risotta i kaszotta przeznaczone do odgrzania w mikrofalówce, o ograniczonej ilości konserwantów, barwników i dodatków w postaci cukru lub soli. Niektóre z tych dań można samodzielnie zmodyfikować np. zastępując gotowy sos oliwą z oliwek lub olejem rzepakowym, poprawiając ich wartość odżywczą i zmniejszając kaloryczność.

– Trzeba czytać etykiety. Bardzo zwracam uwagę na to, żeby być świadomym konsumentem i wymagać również od producentów dobrych jakościowo produktów – mówi Ewa Sypnik-Pogorzelska.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.