Newsy

Treningi personalne w Polsce nie są tak powszechne jak w USA czy Wielkiej Brytanii. W czasie pandemii jednak ich popularność znacznie wzrosła

2021-07-06  |  06:15

W Polsce aktywnych zawodowo jest ok. 7000 trenerów personalnych, a z ich pomocy korzysta od 3 do 5 proc. osób uczęszczających do klubów fitness. Trening personalny staje się coraz bardziej popularny nie tylko w tradycyjnej formie, podczas spotkań na siłowni – w czasie pandemii przeniósł się do internetu. – Trener personalny powinien być traktowany jako instytucja, a nie instruktor ćwiczeń. Jest to specjalista posiadający wiedzę z zakresu dietetyki, suplementacji oraz treningu prozdrowotnego, a także nauczyciel, który motywuje i pokazuje, jak osiągnąć cel – mówi Piotr Ostrowski, trener personalny.

Jak podaje serwis Zawodtrener.pl, rynek fitness w Polsce przed pandemią przeżywał prawdziwy boom. Jak wynika z raportu Deloitte’a „The European Health & Fitness Market 2020”, działało na nim prawie 3 tys. klubów fitness, a z ich usług korzystało nieco ponad 3 mln osób. Około 3–5 proc. z nich korzysta z pomocy trenerów personalnych, co daje około 80–135 tys. osób, które w ciągu jednego miesiąca wykupią indywidualny trening personalny. Jednak to wciąż niewielki odsetek ćwiczących.

Dużo może zmienić okres pandemii. Chociaż wiele osób korzystających z klubów fitness zaprzestało aktywności fizycznej, znaczna część przeniosła się do internetu i korzysta z treningów online – grupowych lub personalnych. Ta kategoria bardzo zyskała w ostatnich miesiącach. Eksperci podkreślają, że będzie to jeden z najważniejszych trendów kształtujących branżę fitness również po pandemii, tym bardziej że ćwiczący dostrzegli zalety tej formy pracy nad sobą i ciałem.

– Trener personalny to osoba, która posiada odpowiednie kompetencje do prowadzenia klienta przez proces treningu dla poprawy zdrowia, sylwetki, jakości funkcjonowania. Posiada informacje w zakresie dietetyki, suplementacji oraz treningu prozdrowotnego. Musi być motywatorem i wiedzieć, na czym dany proces polega i jak odpowiednio prowadzić każdą osobę, żeby w sposób bezpieczny i skuteczny osiągnąć cel – wymienia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Piotr Ostrowski.

Jak podkreśla, bardzo ważne jest traktowanie każdego klienta indywidualnie, bo każdy ma inny problem zdrowotny oraz inny staż treningowy. Rolą trenera jest odpowiednio zdiagnozować podopiecznego, ocenić, na jakim poziomie jest jego aktywność, czego dokładnie potrzebuje, a następnie prowadzić trening w sposób prawidłowy i bezpieczny. Dzięki temu jest to opcja dla każdego, bez względu na obecny stan zdrowia, formę fizyczną czy zamierzone cele. Dodatkowo trener personalny powinien edukować swojego klienta, aby był on świadomy tego, co dzieje się na danym etapie treningu.

– Dzięki edukacji jesteśmy w stanie osiągnąć cel wraz z klientem, ale także on ma możliwość szerzyć zdobytą wiedzę wśród swoich znajomych – dodaje trener personalny.

Serwis Zawodtrener.pl zwraca uwagę na trudność, jaką jest brak standardów kwalifikacyjnych dla tej grupy zawodowej. To sprawia, że dostęp do zawodu ma praktycznie każdy, nawet jeśli jego wiedza jest minimalna. Chętnych jest coraz więcej, bo i zarobki w branży mogą być wysokie. Ceny treningów mogą sięgać do 300 zł za godzinę, choć u najpopularniejszych trenerów są jeszcze wyższe. W opinii profesjonalnych trenerów łatwy dostęp do zawodu negatywnie wpływa jednak na wizerunek branży i może być szkodliwy dla klientów.

Potwierdzeniem znajomości zagadnień z zakresu dietetyki, suplementacji czy treningu prozdrowotnego są certyfikaty, które trenerzy uzyskują na szkoleniach. Aby zostać dobrym trenerem personalnym, nie wystarczy jednak weekendowy kurs online. Większość dobrych szkół dla trenerów wymaga, aby po skończonym kursie odbyć kilkutygodniowe praktyki pod okiem mentora, czyli doświadczonego instruktora, bo oprócz teorii ważna jest także praktyka. Wartościowe szkolenia to koszt ok. 1500 zł.

– Trener przede wszystkim musi umieć w sposób jasny i klarowny przekazać swoją wiedzę, którą nabył w trakcie studiów czy szkoleń, bo trener jako nauczyciel edukuje osobę, która do niego przychodzi, i musi robić to w sposób skuteczny. Jeżeli mamy możliwość wyboru różnych trenerów, powinniśmy wybrać tego, który przemówi do nas swoimi wynikami i swoją pracą dającą wymierne efekty – podkreśla Piotr Ostrowski.

Dużą zaletą pracy z trenerem personalnym jest bezpieczeństwo. Po pierwsze, już na etapie planowania treningu bierze on pod uwagę stan zdrowotny i możliwości klientów. Po drugie, czuwając nad przebiegiem ćwiczeń, może skorygować sposób ich wykonywania, pozycję oraz odpowiednio dobrać obciążenia. Ekspert podkreśla, że są to przewagi treningu personalnego nad zajęciami grupowymi lub samodzielnymi ćwiczeniami, np. z popularnymi w ostatnich miesiącach aplikacjami.

– Wiele osób, które korzysta z aplikacji treningowych i ma świadomość swojego ciała, z pewnością osiągnie swój cel. Jednak większość osób ćwiczących nie posiada tej świadomości i nawet jeśli wie, jak dane ćwiczenie należy wykonać, często nie jest w stanie zrobić tego poprawnie i bezpiecznie. Trener personalny potrafi wskazać np. dysfunkcję aparatu ruchu, powie, co należy poprawić, pokaże, jakie słabe ogniwa wzmocnić, aby uzyskać maksymalny efekt – zaznacza.

Istotnym elementem rozpoczęcia współpracy z trenerem personalnym jest pierwsza rozmowa, na podstawie której może on ocenić zachowanie w trakcie treningu, sylwetkę oraz elementy do poprawy, np. określić, które mięśnie należy wzmocnić, aby na dalszych etapach treningu nie było problemu z bólem.

– Skuteczny trening nie musi być bardzo męczący dla organizmu, ale musi być dostosowany do możliwości i umiejętności trenującego. Jeżeli trening jest zbyt intensywny, bardzo często szybko spotykamy się z rezygnacją. Trzeba pamiętać o tym, że trening to jest proces, który trzeba utrzymać i poprawiać wyniki z tygodnia na tydzień, zarówno pod względem jakości wykonywanych ćwiczeń, jak i liczby powtórzeń. Jeżeli trening wykonujemy samodzielnie, mamy często w głowie myśl, że musi on być bardzo intensywny i ciężki, a później bardzo długo dochodzimy do siebie. Trener potrafi odpowiednio zaplanować ćwiczenia, aby podopieczny notował stały progres – podsumowuje Piotr Ostrowski.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy apelują o deregulację i stabilny system podatkowy. Obecne przepisy są szczególnie uciążliwe dla małych i średnich firm

Deregulacja pozostaje jednym z najważniejszych wyzwań dla polskiej gospodarki. Uproszczenie przepisów i zmniejszenie biurokracji to czynniki, które mogą się przyczynić do wzrostu konkurencyjności polskich przedsiębiorstw i poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej – wynika z analiz Business Centre Club.  Na potrzebę deregulacji i stabilnego systemu podatkowego wskazywali przedsiębiorcy nagrodzeni w finale 32. edycji konkursu Lider Polskiego Biznesu, którego organizatorem jest Business Centre Club.

Konsument

W tym roku 70 proc. odpadów szklanych powinno trafić do recyklingu. Polska sporo poniżej tego poziomu

W Polsce co roku zbierane jest ok. 750 tys. t szkła, czyli nieco ponad połowa szklanych opakowań wprowadzonych na rynek. W dodatku 20 proc. zebranego surowca to zanieczyszczenia innymi materiałami, np. ceramiką czy porcelaną, które nie nadają się do recyklingu. Polska traci na tym ok. 400 tys. t szkła, które mogłoby zostać ponownie przetworzone i wykorzystane. Duża część tej straty to efekt nieodpowiedniej segregacji i niskiej świadomości konsumentów. Zgodnie z wymogami UE w tym roku odsetek zebranego szkła powinien sięgnąć 70 proc.

Firma

Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy

Chociaż odsetek firm wdrażających automatyzację rośnie, to wciąż wiele przedsiębiorstw nie wie, czym ten proces jest i jakie się z nim wiążą korzyści. Tymczasem badania rynkowe wskazują, że przedsiębiorstwa inwestujące w obszar automatyzacji i sztucznej inteligencji są bardziej efektywne i osiągają lepsze wyniki, a zwrot z inwestycji możliwy jest już w ciągu pierwszych kilku miesięcy od wdrożenia. – Warunkiem jest jednak wybór właściwego procesu do zautomatyzowania i odpowiednie przygotowanie go do tej zmiany – podkreślają eksperci platformy FlowDog.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.