Mówi: | Ireneusz Urbanke, kierownik Pogotowia i Hotline Medicover Katarzyna Źróbek, uczestniczka zawodów, QIAGEN Business Services Rafał Dębicki, uczestnik zawodów, Gillette Poland International |
Tylko w 15 na 100 przypadków Polacy udzielili pierwszej pomocy przed przyjazdem karetki. Coraz częściej do wypadków dochodzi w pracy
Ponad 40 proc. Polaków deklaruje, że było w przeszłości świadkami wypadku bądź stłuczki na drodze. Jednak statystycznie tylko w 15 na 100 przypadków poszkodowanym udzielana jest pierwsza pomoc przed przyjazdem karetki, a większość Polaków ostatni kontakt z wiedzą ratowniczą miało podczas kursu na prawo jazdy. Tę wiedzę warto odświeżać na kursach pierwszej pomocy. Również pracodawcy coraz częściej włączają je w standardowe szkolenia z zakresu BHP – zwłaszcza w branżach szczególnie narażonych na urazy i wypadki, jak budownictwo, logistyka czy przetwórstwo przemysłowe.
– Prawdopodobieństwo, że staniemy się świadkami wypadku na drodze, jest bardzo duże. Statystycznie najwięcej wypadków zdarza się w domu, drugie w kolejności jest miejsce pracy. Wielu z nas jeżdżąc samochodem, przynajmniej raz było świadkami wypadku czy stłuczki. W takich sytuacjach warto wiedzieć, jak się zachować. Trzeba przede wszystkim zadbać o własne bezpieczeństwo, a w drugiej kolejności powiadomić odpowiednie służby, które są przygotowane do niesienia pierwszej pomocy. Potem do przyjazdu pogotowia ratunkowego powinniśmy poszkodowanego zabezpieczyć, co znacznie zwiększa jego szanse na przeżycie – mówi agencji Newseria Biznes Ireneusz Urbanke, Kierownik Pogotowia i Hotline Medicover.
W ubiegłym roku na polskich drogach doszło do 32,7 tys. wypadków komunikacyjnych. Co więcej, ponad 40 proc. Polaków deklaruje, że było w przeszłości świadkami wypadku bądź stłuczki na drodze. Dodatkowo tylko w I kwartale tego roku w wypadkach przy pracy zostało poszkodowanych zostało 15,9 tys. osób. Prawdopodobieństwo znalezienia się w sytuacji, w której konieczne będzie udzielenie pierwszej pomocy, jest więc bardzo wysokie, dlatego wiedza i praktyczne umiejętności ratownicze mają kolosalne znaczenie. Tymczasem statystycznie tylko w 15 na 100 przypadków poszkodowanym udzielana jest pierwsza pomoc przed przyjazdem karetki. I to mimo że Kodeks karny zobowiązuje świadków zdarzenia do podjęcia akcji ratunkowej pod groźbą kary pozbawienia wolności do lat trzech.
– To jest najważniejszy moment w całym łańcuchu udzielania pierwszej pomocy. Pogotowie dojeżdża do poszkodowanego w trakcie 8–15 minut, natomiast jeśli dojdzie do zatrzymania akcji serca i oddechu, ludzki mózg jest w stanie przeżyć bez tlenu zaledwie 4 minuty. W związku z tym życie i zdrowie poszkodowanego zależy głównie od nas i naszych umiejętności – mówi Ireneusz Urbanke.
Udzielanie pierwszej pomocy należy rozpocząć od sprawdzenia stanu poszkodowanego – jego oddechu i pulsu.
– Jeśli poszkodowany nie oddycha, oznacza to, że najprawdopodobniej jego serce również nie pracuje, w związku z czym przechodzimy do resuscytacji krążeniowo-oddechowej. Uciskamy klatkę piersiową 30 razy, następnie dwukrotnie wdmuchujemy powietrze do płuc. Warto użyć własnej apteczki i warto mieć maseczkę do sztucznego oddychania. To są kluczowe elementy, które musimy wykonać przed przyjazdem pogotowia. Jeśli powstrzymamy się od jakichkolwiek działań, może się okazać, że jest za późno, żeby uratować poszkodowanego – mówi Kierownik Pogotowia i Hotline Medicover.
Większość Polaków ostatni kontakt z wiedzą ratowniczą miało w szkole lub podczas kursu na prawo jazdy, dlatego warto się zastanowić nad jej odświeżeniem podczas specjalnych kursów pierwszej pomocy. Oferta tego typu zajęć na rynku jest coraz szersza. Sięgają po nią także pracodawcy, włączając ją w standardowe szkolenia z zakresu BHP. Jest to przydatne zwłaszcza w branżach szczególnie narażonych na urazy i wypadki, jak budownictwo, logistyka czy przetwórstwo przemysłowe.
Jak podkreśla Ireneusz Urbanke, wybierając szkolenie, należy zwrócić uwagę na to, czy prowadzący mają na co dzień do czynienia z ratowaniem życia oraz czy jest ono nastawione na ćwiczenia praktyczne.
– Nasze szkolenia prowadzą instruktorzy, którzy na co dzień jeżdżą w pogotowiu. Są one realistyczne – po nich odbywają się zawody, w trakcie których staramy się odwzorować jak najbardziej realistyczne przypadki. One są z życia wzięte – to przypadki, które nasi instruktorzy widują na co dzień, jeżdżąc w pogotowiu. Jest też presja czasu, są ucharakteryzowani pozoranci, ludzie, którzy krzyczą, wzbudzając panikę. Fundujemy naszym zawodnikom kontrolowany stres. Po takich zawodach nie będą się bali już udzielać pierwszej pomocy, ponieważ najgorszy jest pierwszy raz, a oni ten symulowany pierwszy raz przeżyli tutaj – mówi Ireneusz Urbanke.
Akademia Ratownictwa Medicover po raz jedenasty realizuje projekt „Bezpieczna firma”, którego intencją jest propagowanie profilaktyki, edukacji zdrowotnej oraz inicjatyw zwiększających bezpieczeństwo pracowników. Jego częścią są Mistrzostwa Ratownictwa Medycznego, które pozwalają uczestnikom nie tylko przyswoić podstawowe zasady udzielania pierwszej pomocy, lecz także sprawdzić się w sytuacjach, w których zimna krew i opanowanie ratują ludzkie życie. W zawodach biorą udział przeszkoleni pracownicy, którzy w realistycznych warunkach, w zainscenizowanych sytuacjach zagrażających życiu – takich jak wybuchy, pożary i wypadki samochodowe – i z udziałem statystów mogą się wykazać pod okiem ekspertów z zakresu ratownictwa.
– Takie szkolenie daje wiedzę i dodaje pewności siebie. Wiemy, jak w trudnej sytuacji udzielić pierwszej pomocy najbliższym czy poszkodowanym na ulicy. W ostatnim zadaniu musieliśmy ewakuować poszkodowanego z poparzeniem twarzy, następnie zająć się jego żoną, która miała poparzoną nogę i udzielić jej pomocy, odnaleźć i ewakuować dzieci i udzielić im bezpiecznego schronienia. Najtrudniejsze są okoliczności, czyli dym, krzyki, niepewność, co za chwilę się może wydarzyć – mówi Rafał Dębicki, uczestnik zawodów, Gillette Poland International.
W tegorocznych 11. Mistrzostwach Ratownictwa Medycznego „Bezpieczna firma” wzięło udział blisko 40 zespołów z całej Polski. Uczestnicy musieli sprawdzić się w takich sytuacjach, jak ewakuacja z płonącego budynku, atak terrorystyczny, zatrzymanie akcji serca czy wypadek w warsztacie stolarskim.
– Kiedy weszliśmy, pracownik leżał na ziemi i musieliśmy udzielić mu pierwszej pomocy. Inscenizacja jest naprawdę realistyczna, jak w prawdziwym zakładzie stolarskim. Dostaliśmy nauszniki, więc nie słyszeliśmy nic – i to było najtrudniejsze, ponieważ musieliśmy się posługiwać gestami. Stres, piły tarczowe, osoba nieprzytomna leżąca na ziemi, nie wiadomo, co się dzieje, ale jednak mamy podstawowe przeszkolenie, więc staraliśmy się podejść do tego ze spokojem. Takie szkolenia z pierwszej pomocy – czy to podstawowe, czy w zakładzie pracy – są bardzo przydatne. Możemy nauczyć się reagować w sytuacjach, które mogą nas spotkać w życiu codziennym – mówi Katarzyna Źróbek, uczestniczka zawodów, QIAGEN Business Services.
W tym roku na podium „Bezpiecznej firmy” stanęły zespoły z McKinsey EMEA Shared Services sp. z o.o. (I miejsce), TI Poland sp. z o.o. Wieprz (II miejsce) oraz Gillette Poland International sp. z o.o. (III miejsce).
Czytaj także
- 2025-06-11: Wiceprzewodniczący PE: Polska prezydencja zapewniła UE stabilność w niepewnych czasach. Wiele inicjatyw dotyczyło obronności
- 2025-06-12: Uchodźcy z Ukrainy pomogli wygenerować 2,7 proc. PKB Polski w 2024 roku. Napływ nowych pracowników znacznie zmienił polski rynek pracy
- 2025-06-12: Nowe technologie mogą wspierać samoleczenie. Szczególnie pomocne są dane zbierane przez aplikacje i urządzenia mobilne
- 2025-06-06: Qczaj: Moja siostra przeszła załamanie psychiczne. Dźwigamy na swoich barkach bardzo dużo i czasami po prostu nie mamy już siły
- 2025-06-11: Bolt rozpoczyna szkolenia z bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Będzie wprowadzać także nowe funkcje bezpieczeństwa
- 2025-06-02: UE zmienia podejście do transformacji energetycznej i łączy ją z konkurencyjnością. To zasługa polskiej prezydencji
- 2025-06-09: Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
- 2025-05-27: Globalny sektor finansowy mocniej otwiera się na blockchain. Nowe regulacje likwidują kolejne bariery na rynku
- 2025-06-06: Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.