Newsy

Zużycie energii w domach i firmach można w łatwy sposób obniżyć o 1/5. Pomogą w tym technologie IT

2015-03-12  |  06:30

Dzięki specjalnym technologiom informatycznym można obniżyć koszty zużycia energii elektrycznej nawet o 20 procent. Rozwój usług energy saving to nowy trend, który zakłada nie tylko doradztwo w zakresie wyboru optymalnego dostawcy energii, lecz także innowacyjne aplikacje, które monitorują bieżące zużycie oraz sterują wybranymi obwodami elektrycznymi.

– Konsumenci z roku na rok są coraz bardziej świadomi tego, że trzeba i można oszczędzać energię. W momencie, kiedy parę lat temu rynek energii został uwolniony, sporo firm i prywatnych konsumentów zainteresowało się rozwiązaniami, które pozwalają na spore oszczędności – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Mirosław Tworek, prezesem zarządu zielonogórskiej firmy FreeEn, zajmującej się rozwiązaniami informatycznymi wpływającymi na oszczędności energii elektrycznej.

FreeEn oferuje kompleksowe usługi z zakresu IT, które zakładają m.in. zarządzanie, kontrolę i rejestrację parametrów zużywanej energii, prognozowanie zużycia energii czy wsparcie działań w celu uzyskania białych certyfikatów.  Poza tym firma doradza, która ofertawśród dostawców energii elektrycznej będzie najlepsza dla klienta, sprzedaje energię w ramach świadczenia usług multibrokera i dostosowuje układy pomiarowo-rozliczeniowe (w sytuacji klient zmienia dostawcę energii). 

Mirosław Tworek szacuje, że minimalne oszczędności sięgają 3-4 proc., ale niektórzy klienci FreeEn osiągają je na poziomie kilkunastu, a niekiedy nawet 20 proc. Klientami FreeEn są zakłady przemysłowe, banki, sieci handlowe, branża hotelarska, sektor publiczny i prywatni konsumenci.

Jak dodaje prezes zarządu FreeEn, jeszcze 4-5 lat temu na rynku było niskie zainteresowanie podobnymi rozwiązaniami, co wynikało z braku narzędzi do przeprowadzania takich inwestycji oraz niewielkiej wiedzy na temat możliwych potencjalnych oszczędności energii. 

– Teraz oszczędności firmy, które stosują szereg narzędzi czy w ogóle jakikolwiek consulting, są ogromne. Na przestrzeni kilkunastu, kilkudziesięciu firm oszczędności sięgają nawet kilkudziesięciu milionów złotych rocznie – tłumaczy Tworek. –  Warto zaznaczyć, że mówimy tu nie tylko o firmach komercyjnych, lecz także jednostkach samorządowych czy rządowych. Bardzo nas cieszy rosnące zainteresowanie tymi możliwościami.

Rozwój energooszczędnych rozwiązań wynika z rządowej liberalizacji prawa (m.in. konsumenci mogą łatwo zmienić dostawcę energii elektrycznej). Jednak rozwój rynku wymaga dodatkowej edukacji i wzrostu świadomości wśród klientów.

Mirosław Tworek  wyjaśnia, że nie istnieje reguła, według której największe oszczędności generuje określony typ obiektów. Może to być zarówno duża fabryka, jak i kilkadziesiąt, kilkaset niewielkich punktów (sieć sklepów, hoteli, centrów handlowych).

– Potrzebne są narzędzia, które umożliwiają tego typu rozwiązania. Dlatego rekomendujemy wszelkie aplikacje, które zwyczajnie o każdej porze dnia i nocy informują, co się z tą energią w danym momencie dzieje – wyjaśnia Tworek.

Aplikacje przede wszystkim pozwalają obniżyć koszty poprzez monitorowanie bieżącego zużycia, przewidywanie z odpowiednim wyprzedzeniem zjawisk, które generują dodatkowe, wysokie koszty (przekroczenia mocy) i w konsekwencji wskazanie na zbędne obszary wykorzystania energii elektrycznej oraz automatyczne sterowanie wybranymi obwodami elektrycznymi.

– Klienci chcą kontrolować to, co się dzieje ze środkami wydatkowanymi na energię. A w wielu przypadkach koszty energii i w ogóle mediów to pozycja w pierwszej piątce wszystkich kosztów działalności firmy, czyli znacząca pozycja kosztowa. Zainteresowanie jest coraz większe, a to wynika z coraz droższych i trudno dostępnych klasycznych surowców energetycznych, jak węgiel – mówi prezes FreeEn. – Naszym zdaniem energia będzie coraz droższa, coraz trudniej dostępna, a narzędzia, które będą wykorzystywały możliwości obniżenia kosztów z tym związanych, będą cieszyły się coraz większym zainteresowaniem.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.