Newsy

Zużycie węgla spada, a import rośnie

2012-02-24  |  06:20
Mówi:Aleksander Klim
Funkcja:Dyrektor ds. rozwoju i marketingu
Firma:EDW Polska
  • MP4

    To nie był dobry rok dla rynku węgla. Ciepła jesień i pierwsza połowa zimy dały się branży we znaki. Nie pomogły nawet ponad 20 stopniowe mrozy, które na kilka tygodni zmroziły Polskę. Elektrociepłownie zużyły nawet 1/3 surowca mniej niż w poprzednich sezonach.

     - W tym roku był słaby sezon z powodu ciepłej jesieni i pierwszej połowy zimy, dlatego nie było dużego popytu na węgiel - twierdzi Aleksander Klim, dyrektor ds. rozwoju i marketingu EDW Polska.

    Ruch w interesie zaczął się dopiero w styczniu, kiedy temperatura spadała nawet poniżej -20 stopni C.

     - Elektrociepłownie zużyły 30 proc. mniej węgla w tym sezonie w pierwszej połowy zimy - mówi Aleksander Klim.

    Wtedy też cena węgla osiągnęła sezonowe maksimum. Te kilka tygodni w niewielkim stopniu poprawiło sytuację importerów i sprzedawców surowca oraz zrekompensowało ciepłą jesień i pierwszą połowę zimy. A od marca ceny znów będą spadać.

     - Teraz jest taki peak tej ceny, ale od marca jak co roku na rynku węgla w Polsce, polscy producenci i importerzy zmniejszają ceny i od 1 marca będzie o 20 proc. taniej - zapewnia dyrektor w EDW Polska.

    Polska wydobywa ok. 75 mln ton węgla rocznie. Eksperci oceniają, że ilość ta nie pozwala być liczącym się na świecie graczem. Co więcej nie pokrywa wewnętrznego zapotrzebowania na surowiec.

     - Rok do roku Polska zwiększa import. Taką sytuację powoduje produkcja węgla na rynku polskim, bo wydobycie zmniejszyło się od czasów tych najlepszych i import rośnie około 1,5 - 2 mln ton węgla rocznie - ocenia Aleksander Klim.

    W ubiegłym roku import węgla do Polski przekroczył 15 mln ton. Sprowadzany surowiec pochodzi głównie z Rosji.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.