Komunikaty PR

2/3 firm w polskiej branży usługowej należy do kobiet. Rusza XII edycja konkurs

2020-12-10  |  01:00

Pod względem przedsiębiorczości Polki plasują się na wysokim miejscu wśród krajów Unii Europejskiej – co trzecia polska firma została założona i jest prowadzona przez kobietę. Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką od ponad 12 lat wspiera przedsiębiorczynie, które nie boją się realizować odważnych biznesowych, społecznych i kulturalnych projektów oraz mężczyzn, którzy realizują politykę różnorodności i włączania. 

W dotychczasowych edycjach konkursu Bizneswoman Roku nagrodzono już ponad setkę kobiet, które dzięki determinacji i zaangażowaniu zbudowały firmy nie tylko ogólnopolskie, ale również międzynarodowe. Wielu z nich to zwycięstwo otworzyło drogę do dalszych sukcesów, ułatwiło wejście na nowe rynki i dało szansę na pozyskanie inwestorów oraz partnerów biznesowych.

Polskie przedsiębiorczynie

Pod względem liczby firm założonych i prowadzonych przez kobiety Polska zajmuje jedno z najwyższych miejsc w Unii Europejskiej. Udział przedsiębiorstw prowadzonych przez kobiety wynosi blisko 30 proc., co oznacza, że co trzecia firma w Polsce została założona i jest prowadzona przez kobietę. Szczególnie zdominowany przez kobiety jest w Polsce rynek usług. Jak wynika z danych zebranych przez agencję badawczą Bisnode w branży indywidualnej działalności usługowej aż 75% firm spośród ponad 10 tysięcy przebadanych należy do kobiet. W większości są to niewielkie przedsiębiorstwa, zatrudniające do 9 osób. Polskie bizneswoman realizują się głównie w sektorach związanych z dbaniem o urodę i kondycję fizyczną, ale także w doradztwie prawnym i finansowym, księgowości, opiece weterynaryjnej oraz na polu produkcji odzieży i innych wyrobów tekstylnych. Na razie raczej nie widać ich w branżach tradycyjnie uważanych za męskie, jak np. przemysł ciężki, ale z pewnością w końcu niektóre zdecydują się spróbować swoich sił także i tam.

Z kolei aktywność kobiet w podziale na województwa pokazuje, że najbardziej aktywne biznesowo są mieszkanki regionu opolskiego, do których należy 34,5% tamtejszych firm, o 3,5% więcej niż w ubiegłym roku. Na drugim miejscu pod tym względem plasuje się województwo śląskie – 32,2% firm należy do kobiet – a na trzecim łódzkie – 31,7%. Najmniejszą aktywność biznesową wykazują mieszkanki Podkarpacia - należy do nich 25,7% tamtejszych przedsiębiorstw.

Wsparcie aktywnych kobiet

Kobiety mają pomysły na prowadzenie biznesów, ale często ich działania blokują wewnętrzne obawy związane z negatywnymi przekonaniami, że sobie nie poradzą czy nie dadzą rady utrzymać się na rynku. Dlatego tak bardzo potrzebne są inicjatywy, które nagłaśniają ich sukcesy, inspirują inne kobiety, zachęcając je do działania. Dowodzi tego liczba uczestniczek kolejnych edycji konkursu Bizneswoman Roku. W 2019 r. w kategoriach otwartych wpłynęło ponad 700 nominacji.

Cieszymy się niezmiernie, że po raz kolejny mamy możliwość wesprzeć działania na rzecz rozwoju przedsiębiorczości Polek – mówi Marta Życińska, Dyrektor ds. marketingu i komunikacji na Europę Środkowo-Wschodnią w Mastercard Europe – Aby osiągnąć sukces w biznesie, potrzebne są kompetencje, dobre pomysły, determinacja i niezachwiana wiara we własne możliwości, a tej ostatniej nadal wielu kobietom brakuje. Dlatego tak ważne jest, by pokazywać i nagradzać ich osiągnięcia, zachęcać do dalszej walki o własną niezależność i dawać przykład tym, które chciałyby realizować swoje pomysły, ale nie mogą zdecydować się na pierwszy krok.

W tym roku do grona partnerów konkursu dołączył Accenture, jeden ze światowych liderów na rynku outsourcingu i konsultingu w dziedzinie zarządzania i technologii. Równouprawnienie i różnorodność to fundamenty wartości, którymi kieruje się Accenture. To DNA naszej firmy stojące u podstaw innowacji, rozwoju i pozytywnie ukierunkowanej zmiany. Dzięki nim stawiamy czoła wyzwaniom teraźniejszości i śmiało patrzymy w przyszłość. Badania, które prowadzimy, jednoznacznie wskazują, że zapewnienie jak najbardziej zdywersyfikowanego środowiska jest motorem napędowym postępującej modernizacji. Jednym z tego aspektów jest zaangażowanie w działania wspierające różnorodność i usuwające wykluczenia. Wsparcie inicjatywy promującej rozwój przedsiębiorczości kobiet było dla nas czymś naturalnym. Cieszymy się, że możemy tu być – mówi Jarosław Kroc, Dyrektor Zarządzający i Prezes Accenture w Polsce.

O konkursie

Kandydatki mogą zgłaszać się do konkursu samodzielnie lub zostać nominowane przez osoby trzecie, które już zauważyły ich sukcesy i chciałyby, żeby docenili je też inni. Zgłoszeń oraz nominacji można dokonać poprzez formularz on-line na stronie www.bizneswomanroku.pl

Jeśli zgłoszenie nastąpi przez nominację od osób trzecich, kandydatka otrzymam maila z informacją o nominacji, linkiem do regulaminu oraz kategorii. Podejmując decyzję o starcie w konkursie, będzie musiała wypełnić formularz on-line we właściwej kategorii.

Zgłoszenia są przyjmowane w 8 kategoriach otwartych:

  • Biznes Roku, Przychód powyżej 10 mil złotych
  • Biznes Roku, Przychód poniżej 10 mil złotych
  • Pomysł na start / Biznes Lokalny
  • Startup Roku
  • Liderka w Nowych Technologiach
  • Organizacja przyjazna rodzicom
  • Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu - liderka, biznes, organizacja
  • Działalność Społeczna

Zgłoszenia przyjmowane są do 14 lutego 2021 r.

W kategoriach zamkniętych, czyli Grand Prix: Inspiratorka Roku, Male Champion of Change, Female Champion of Change kandydatki i kandydaci nominowani są przez członków Jury konkursu, ekspertów oraz Fundację.

Organizator: Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką
Partner strategiczny: Mastercard
Partner edukacyjny: Microsoft
Partnerzy kategorii: BNP Paribas, DPD Polska, Google Cloud, Henkel Polska, HUAWEI,  IGT Poland,
Partner merytoryczny: Accenture
Partnerzy konkursu: CCC, emba@UW, Vital Voices, Humanites, Perspektywy, Humanites
Patronat Honorowy Konkursu: Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy
Patroni medialni: TVN Discovery, Polska Press Grupa, Onet, Forbes Women, Uroda Życia, Wysokie Obcasy, Wysokie Obcasy Praca, MamStartUp, Imperium Kobiet, Law Business Quality, Polska the Times

Dane cytowane w tekście pochodzą z badania Bisnode Polska. Celem analizy była odpowiedź na pytania o aktywność biznesową kobiet względem zajmowanego stanowiska, działalności w branży, wielkości firmy i geolokalizacji. Analizie poddano dane z blisko 550 tysięcy firm. Przywołane dane obejmują okres trzech ostatnich lat: 2020 / 2019 / 2018.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Costa Coffee startuje z franczyzą. Pierwszy lokal to współpraca z Klubem Fikołki Biuro prasowe
2025-02-27 | 15:00

Costa Coffee startuje z franczyzą. Pierwszy lokal to współpraca z Klubem Fikołki

Lagardère Travel Retail w Polsce rozpoczyna ekspansję sieci Costa Coffee w nowym modelu biznesowym. Pierwsza kawiarnia działająca na zasadach franczyzy została uruchomiona
Firma Wirtualny adres dla Twojej firmy - o co w tym chodzi?
2025-02-26 | 08:50

Wirtualny adres dla Twojej firmy - o co w tym chodzi?

Wirtualny adres stał się bardzo głośnym tematem w kontekście rejestracji firmy. Z takiej możliwości korzysta już masa przedsiębiorców, zwłaszcza freelancerów,
Firma Ewidencja godzin pracy – obowiązek każdego pracodawcy w 2025 roku
2025-02-25 | 11:45

Ewidencja godzin pracy – obowiązek każdego pracodawcy w 2025 roku

Prawidłowe ewidencjonowanie godzin pracy jest kluczowe dla zachowania porządku w organizacji, zarówno dla pracodawcy, jak i pracowników. Zgodnie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Farmacja

Polska uzależniona od leków z importu. To zagrożenie dla bezpieczeństwa lekowego kraju

Niespełna jedna trzecia sprzedawanych w Polsce leków jest produkowana w naszym kraju, podczas gdy średnia europejska to około 70 proc. Uzależnienie od importu jest poważnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa lekowego. Wzmocnieniu tego obszaru ma służyć jeden z konkursów w ramach KPO, który niedawno rozstrzygnęła Agencja Badań Medycznych. 112 mln zł trafi na wsparcie 22 projektów z obszaru innowacyjnych technologii biomedycznych. Jeden z nich dotyczy opracowania leków generycznych stosowanych w leczeniu POChP i astmy.

Robotyka i SI

Unia Europejska spóźniona w wyścigu AI. Eksperci apelują o szybsze inwestycje i zaprzestanie regulacji

– Decyzja o zainwestowaniu 200 mld euro w sztuczną inteligencję została podjęta zbyt późno – ocenia dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema. Jak podkreśla, Europa pozostaje w tyle za Stanami Zjednoczonymi i Chinami w zakresie innowacji. Kluczowe znaczenie ma teraz tempo i sposób dystrybucji środków – jeśli zostaną przekazane zbyt późno, efekty inwestycji mogą się stać nieaktualne w dynamicznie rozwijającym się świecie AI. Kolejne postulaty dotyczą zaprzestania regulacji i skupienia się na technologicznych niszach, w których jesteśmy liderami.

Sport

Rusza nowy sezon rowerów publicznych. Na ten element zrównoważonej mobilności stawia coraz więcej polskich miast [DEPESZA]

1 marca wystartował nowy sezon rowerów publicznych Nextbike. W tym roku mieszkańcy 80 polskich miast będą mieli do dyspozycji około 18 tys. rowerów. Szczególnym projektem będzie integracja działającego w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Metroroweru z Kolejami Śląskimi, co stworzy jeden z pierwszych w Polsce systemów transportowych w modelu mobility as a service. – Miasta konsekwentnie rozwijają infrastrukturę rowerową, dostrzegając jej kluczową rolę w budowaniu zrównoważonego transportu – ocenia Tomasz Wojtkiewicz, prezes zarządu Grupy Nextbike.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.