30% Polaków chce wrócić do biura. Jak będzie wyglądała nowa przerwa na lunch?
- Już co trzecia osoba[1] nie może doczekać się powrotu do biura.
- Pracodawcy wdrażają zalecane środki bezpieczeństwa i higieny w miejscu pracy.
- Reorganizacja przerw na lunch staje się nową koniecznością.
- W odpowiedzi na potrzeby rynku powstaje m.in. Wirtualna Stołówka – platforma do zarządzania procesem zamawiania i dostarczania posiłków do firm.
Wytęsknione firmowe biurko
Polakom brakuje dawnej normalności. Mimo, że 64 proc. pracowników przyznaje, że jeżeli będą mieli taką możliwość, będą częściej korzystać z możliwości pracy zdalnej[2], to wg ankiety[3] przeprowadzonej przez firmę Cateringoo, 30% pracowników biurowych nie może się doczekać powrotu do biura. W domu brakuje im wygodnego i odosobnionego miejsca do pracy (88%), przestrzeni na tzw. cichą pracę (67%) i integracji ze znajomymi z biura (46%). Ponad połowa jest zmęczona sytuacją i “życiu w zawieszeniu”. Szacuje się, że w pierwszej fali powrotów do pracy stacjonarnej za biurko wróci ok. 10-15% pracowników.[4] Obowiązek zadbania o ich bezpieczeństwo spoczywa na pracodawcy. Tak samo jak przygotowanie nowych warunków na przerwę lunchową.
Nowa przerwa lunchowa
Wspólny lunch pełnił dotąd funkcję integracyjną. Dziś to wrażliwy punkt na mapie bezpieczeństwa w biurze. Zatłoczone stołówki czy dziesiątki rowerzystów dostarczających codziennie lunch do biurowców to elementy, które wiele firm musi dziś ograniczyć. Wirtualna Stołówka to rozwiązanie, które powstało na początku pandemii i pomogło w zarządzaniu procesem zamawiania i dostarczania posiłków do firm, których pracownicy wciąż musieli pracować z biur. - Jeden z naszych klientów zwrócił się do nas na początku pandemii z prośbą o zorganizowanie codziennych dostaw lunchy dla pracowników. Zarządzający firmą chcieli ograniczyć wyjścia pracowników w czasie przerwy na lunch na zewnątrz, a także zminimalizować ilość dostawców/kurierów przewożących jedzenie. Ryzyko zarażenia wirusem chociaż jednej osoby wiązało się z kwarantanną dla całego zespołu, dlatego wprowadzenie naszego rozwiązania było strzałem w dziesiątkę - komentuje Natalia Myszkowska, CEO Cateringoo.
Korki w windach i restauracjach
- Z rozmów z naszymi klientami wynika, że dużym wyzwaniem dla nich jest teraz zorganizowanie przestrzeni lunchowej i zaproponowanie pracownikom procesu zamawiania jedzenia, który nie odbiega od ich starych przyzwyczajeń, ale pozwoli na ograniczenie ryzyka zarażenia wirusem - komentuje Myszkowska. Dziś większość zamawiających przez Wirtualna Stołówkę to firmy, które pracują na zmianę tzn. dzielą zespoły na A i B i pracują turami, na zmianę z domu i stacjonarnie. Firmy same ustalają godziny przerw lunchowych, miejsca bezdotykowej dostawy, a nawet mają wpływ na to jakie restauracje finalnie będą w ofercie dla pracowników.
Bezpieczna przerwa lunchowa
- Część naszych klientów przygotowuje specjalne jednorazowe podkładki na biurka, żeby pracownik zjadł lunch na swoim stanowisku. Inni dzielą przerwę lunchową na tury i w dawnej stołówce pracownicy zjadają lunch o różnych porach z zachowaniem odpowiedniej odległości - relacjonuje Myszkowska. Firmy szukają rozwiązań, które nie zabiorą pracownikom możliwości zjedzenia obiadu w pracy, chociaż jest to trudny orzech do zgryzienia, jeśli chce się dostosować do wszystkich obowiązujących procedur. Restauracje, by dostarczać przez Wirtualną Stołówkę, przechodzą gruntowną selekcję - dziś bezpieczeństwo i reżim sanitarny to podstawa. Ale jedzenie musi być po prostu smaczne. Ceny też zachęcają, bo Wirtualna Stołówka opiera się na ofertach lunchowych, które zwykle są cenowo bardzo przystępne a dodatkowo nie ma żadnej opłaty za dostawę.
Benefity a cięcia kosztów
Czy w rzeczywistości, w której koszty tnie się do kości, obniża wynagrodzenia i zamraża wszelkie wydatki na kolejne miesiące jest miejsce na benefity pracownicze? Jeszcze przed pandemią pracownicy zgodnie twierdzili, że wśród pozapłacowych benefitów to jedzenie jest w top 3. Z badań wynika, że 87% pracowników chciałoby mieć dostęp do taniej stołówki lub restauracji w miejscu pracy, a 55% oczekuje dofinansowań do obiadów w pracy.[5] - Dziś nasi klienci podchodzą do benefitów z dystansem. Część proponuje swoim pracownikom korzystanie z Wirtualnej Stołówki w modelu gdzie pracownicy sami płacą za siebie. Połowa naszych klientów finansuje lunch pracownikom z czego ok. 20% opłaca cały lunch, a 80% stosuje dopłaty w wysokości 20-50% - mówi Myszkowska. Niezależnie od przyjętego rozwiązania, firmie za dofinansowanie obiadów przysługuje ulga ZUS, nawet 462 zł rocznie dla każdego pracownika.
- Nie ma lepszego sposobu okazania troski o pracownika niż zapewnienie mu ciepłego posiłku. To także doskonały sposób na uprzyjemnienie powrotu do biura, a także realna korzyść dla pracownika, jak i pracodawcy.
Wirtualna Stołówka to drugi produkt Cateringoo. Pierwszym jest Wyszukiwarka Cateringów, która pozwala na zamówienie online cateringu biznesowego na każdą okazję. Wirtualna Stołówka działa od kwietnia br. i obsługuje kilkudziesięciu klientów w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu.
***
Cateringoo to firma technologiczna działająca w obszarze foodtech. Firma powstała w 2018 roku, założona przez Natalię Myszkowską. W 2019 r. połączyła się z konkurencyjnym biznesem Caterfly. W 2020 roku, tuż przed pandemią w spółkę zainwestował polski fundusz venture capital Knowledge Hub.
Więcej informacji na ten temat: https://cateringoo.pl/wirtualna-stolowka
[1] Ankieta telefoniczna przeprowadzona przez Cateringoo na próbie 700 osób pracujących na co dzień w biurowcach w Warszawie, Krakowie lub Wrocławiu.
[2] Doceniliśmy pracę zdalną. Badanie Grafton Recruitment i CBRE, kwiecień 2020.
[3] Ankieta telefoniczna przeprowadzona przez Cateringoo na próbie 500 osób pracujących na co dzień w biurowcach w Warszawie, Krakowie lub Wrocławiu
[4] Biurowce powrócą do normalności? [w:] JLL. Trendy i analizy.
[5] Polacy o jedzeniu w pracy. Badanie Pracuj.pl.
Złodzieje nie mają Świąt
Święta jakby luksusowe – co 4. Polak zadłuża się na Boże Narodzenie
Polacy coraz hojniejsi wobec swoich pupili
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.