73% firm zachęca pracowników do proekologicznych zachowań
Attention Marketing
ul. Ogrodowa 58
00-876 Warszawa
m.sokolowski|attentionmarketing.pl| |m.sokolowski|attentionmarketing.pl
795520960
attentionmarketing.pl/
Działania eko stają się coraz ważniejsze dla Polaków, a firmy stoją w coraz większym stopniu przed wyzwaniem związanym z raportowaniem niefinansowym (ESG), które pośrednio już zaczyna dotykać MŚP. Wyniki badania „Leasing Index” w obszarze ekologii zrealizowanego przez Santander Leasing wskazują, że 2/3 przedsiębiorców prowadzi działalność wprowadzając przy tym działania, które ograniczają negatywny wpływ na środowisko.
- Odsetek firm deklarujących, że zachęca pracowników do proekologicznych zachowań wyniósł 73 proc. i wzrósł o 2 pp. w stosunku do wyników z poprzedniego badania z 2021 r.
- Liczba firm deklarujących prowadzenie selektywnej zbiórki odpadów i wykorzystujących e-dokumenty w celu redukcji zużycia papieru wzrosła o 5 i 2 pp., a wskazania wyniosły odpowiednio 84 i 66 proc.
- Odpowiednio 10 i 8 proc. spośród badanych przedsiębiorstw rozważa inwestycje w postaci samochodu hybrydowego czy elektrycznego.
- Z naszych kolejnych już badań w tym obszarze jasno wynika, że zachowania konsumentów i firm ulegają stałej zmianie. W coraz większym stopniu deklarują oni świadomość odpowiedzialności za wpływ na planetę, ale tego też oczekują od ich partnerów biznesowych. Naszą rolą jest reagowanie na zachodzące zmiany pokoleniowe czy też czynniki jakimi kierują się klienci przy wyborze danych usług czy produktów, które niejednokrotnie poza ceną koncentrują się również na aspekcie środowiskowym – wskazuje Mariusz Włodarczyk, dyrektor zarządzający Santander Leasing. – Tym bardziej cieszy fakt, że odsetek badanych przez nas od lat firm dostrzega problem związany ze środowiskiem i reaguje na niego, w miarę możliwości – dodaje.
Jak wynika z tegorocznego badania „Leasing Index”, w porównaniu do badania z 2021 roku, odsetek badanych firm deklarujących, że stara się minimalizować ilość wytwarzanych odpadów (odpowiedzi „zdecydowanie tak” i „raczej tak”) spadł o 8 pp. Choć nieznacznie, ale jednak wzrósł odsetek firm deklarujących prowadzenie selektywnej zbiórki odpadów (o 5 pp.) i wykorzystujących e-dokumenty w celu redukcji zużycia papieru (o 2 pp.). Odsetek firm deklarujących zarówno wykorzystanie ekologicznych produktów, półproduktów i materiałów, jak i chęć inwestowania w ekologiczny i efektywny energetycznie sprzęt spadł – kolejno 20 pp. i 10 pp.
w porównaniu do badania przeprowadzonego w 2021 roku. Z kolei poziom zainteresowania inwestycją w panele fotowoltaiczne plasuje się na podobnym poziomie co w 2021 roku - zaledwie 11 proc. firm deklaruje zainteresowanie takimi inwestycjami. W przypadku pojazdów mniej niż 10 proc. małych firm deklaruje,
że rozważa zakup hybrydowego lub elektrycznego samochodu. Poziom zainteresowania nabyciem takich pojazdów nieznacznie spadł w porównaniu do poprzedniego badania z 2021 roku o kolejno 4 pp. i 2 pp.
- To co cieszy to fakt, że leasing wciąż pozostaje najbardziej prawdopodobną zewnętrzną formą finansowania zarówno ekologicznych samochodów, jak i sprzętu. Wśród firm, które rozważają zakup samochodu elektrycznego lub hybrydowego, leasing stanowi pierwszy wybór. Aż 66 proc. przedsiębiorców wskazało tę formę finansowania w przypadku zakupu eko-pojazdów, a z kolei w przypadku maszyn i urządzeń deklaracje firm w tym przypadku wyniosły 47 proc. – podkreśla Mariusz Włodarczyk. – Z pewnością pomogą w realizacji tych inwestycji dane z polskiej gospodarki. Przy praktycznie zerowym wzroście PKB w roku 2023 rynek leasingu urósł o 16 proc. Spodziewane 3 proc. wzrostu PKB w br., wspierane przede wszystkim przez inwestycje i dochody gospodarstw domowych, to zdecydowanie dobry prognostyk na dalsze wzrosty na koniec 2024 r. Tylko w pierwszym kwartale br. inwestycje (biorąc pod uwagę leasing i pożyczkę) wyniosły 26,4 mld zł z dynamiką 14,6 proc. r/r. – dodaje.

Raport Bitget Wallet ujawnia, że gry i podróże to główne obszary w których płacimy kryptowalutami

Pożyczki online dla Polaków mieszkających za granicą – kto może je dostać i na jakich warunkach?

Nie tylko dla gigantów. Jak zarządzanie emisjami pomaga MŚP sięgać po zielone finansowanie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Duże możliwości korzystania z funduszy europejskich przez polskie firmy. Szczególnie w obszarze obronności
W ramach polityki spójności i Krajowego Planu Odbudowy Polska ma do dyspozycji 190 mld zł na wsparcie polskich firm. Środków dla przedsiębiorców nie zabraknie również w nowej perspektywie finansowej po 2027 roku. Dedykowane im programy KPO obejmują nie tylko wsparcie finansowe, ale również inwestycje i reformy deregulujące polską gospodarkę. Ich celem jest zwiększenie jej konkurencyjności, jak również bezpieczeństwa w kontekście położenia geopolitycznego Polski. Na szczególnie szeroką ofertę programów mogą liczyć sektory obronności i transportowy.
Farmacja
Zniesienie zakazu reklamy aptek może zwiększyć świadomość pacjentów o usługach farmaceutycznych. Taki może być skutek wyroku TSUE

W czerwcu Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo UE. To oznacza, że Polska będzie musiała dostosować regulacje. Dla pacjentów wyrok oznacza szerszy dostęp do informacji o usługach farmaceutycznych, a dla właścicieli aptek – możliwość legalnej komunikacji z rynkiem. Naczelna Rada Aptekarska obawia się chaosu prawnego i wezwała resort zdrowia do uregulowania sytuacji prawnej.
Prawo
Przemysł chemiczny czeka na szczegóły unijnego wsparcia dla sektora. Najważniejsza jest obniżka cen energii

Komisja Europejska przedstawiła plan działania dla modernizacji i wzmocnienia konkurencyjności unijnego przemysłu chemicznego. Plan ma być rozwiązaniem najważniejszych wyzwań stojących przed sektorem chemicznym w Europie, w tym m.in. wysokich cen energii i nieuczciwej konkurencji na rynkach zagranicznych. KE chce również promować inwestycje w innowacje, ESG, a także uprościć unijne przepisy dotyczące chemikaliów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.