Komunikaty PR

Akcje promocyjne oraz nagrody, które zdobywają klienta i napędzają sprzedaż. Jak zdobyć serca konsumentów? Najnowszy raport!

2025-04-21  |  23:50
Biuro prasowe

Jakie akcje promocyjne skutecznie angażują konsumentów i zwiększają sprzedaż? Które nagrody są najbardziej pożądane i wpływają na efekt? Aż 80% Polaków bierze udział w akcjach promocyjnych. A te nie tylko zwiększają sprzedaż, ale także budują silne marki – 63% Polaków deklaruje, że chętniej kupuje produkty, które dają szansę na wygranie nagrody, a 66% uczestników dzięki konkursom czy loteriom lepiej zapamiętuje produkty i brandy. Z kolei 58% badanych jest w stanie zmienić swoje postawy zakupowe - zdecydować się na więcej lub kupić nowy produkt, o którym dowiedzieli się w sklepie (57%). Niepodważalnym motywatorem do zaangażowania pozostaje bez zmian nagroda pieniężna w postaci kart przedpłaconych lub eVoucherów – wskazuje na to prawie 90% badanych. To najnowsze dane z raportu: ROI w akcji: promocje i nagrody, które zdobywają klienta i napędzają sprzedaż, Pluxee Polska.

W tegorocznym raporcie “ROI w akcji: promocje i nagrody, które zdobywają klienta i napędzają sprzedaż” wykorzystano dane z dwóch badań: “Akcje wsparcia sprzedaży 2024” wykonane przez agencję badawczą PBS Sp. z o.o. oraz “Nagrodomania, czyli promowanie przez nagradzanie - edycja 2025”zrealizowane przez IRCenter. Próba badawcza to kolejno n=510 (firmy z sektora B2C i B2B) oraz n=1020 (reprezentatywna próba Polaków).

  • aż 80% Polaków wzięło udział w różnego typu akcjach promocyjnych w ciągu ostatniego roku.
  • 76% badanych wskazuje oszczędność i wsparcie domowego budżetu jako główny powód uczestnictwa w akcjach promocyjnych. 40% bierze udział dla atrakcyjnych nagród na przyjemności.
  • 59% Polaków uznaje, że uniwersalność i wolność wyboru to cechy nagrody idealnej. Dla 49% liczy się szybki dostęp do nagrody.
  • Dla 72% nagrody pieniężne (np. w formie  kart przedpłaconych czy eVoucherów do wielu sieci) to najczęstszy czynnik motywujący do udziału w akcjach promocyjnych.
  • Prawie 90% badanych, którzy biorą udział w akcjach promocyjnych, uważa karty przedpłaconei eVouchery (do wielu sieci, z możliwością realizacji w licznych punktach online i offline) za atrakcyjną i motywującą formę nagrody.
  • 63% Polaków deklaruje, że chętniej kupuje produkty, które dają szansę na wygranie nagrody w konkursie, loterii lub promocji.
  • 66% uczestników akcji promocyjnych przyznaje, że dzięki nim łatwiej zapamiętuje markę lub produkt, a 75% twierdzi, że takie działania zwiększają ich lojalność wobec marki.
  • 58% badanych dzięki udziałowi w akcji promocyjnej zmienia swoje postawy zakupowe, kupując więcej produktów, a 57% decyduje się na zakup nowego produktu, o którym dowiedzieli się w sklepie.
  • 50% badanych dowiaduje się o akcjach promocyjnych z gazetek promocyjnych sklepów, a 47% z informacji na produktach.
  • 84% Polaków uznało, że podanie numeru PESEL to największa bariera uczestnictwa w akcjach.

 

Skuteczne akcje wpływają na decyzje zakupowe: co mówi 80% Polaków?

W dobie silnej konkurencji o uwagę konsumentów dobrze zaplanowana promocja z odpowiednim mechanizmem i atrakcyjnymi nagrodami ma potencjał nie tylko zwiększyć sprzedaż, ale także wyróżnić markę na rynku. Kluczowe jest jednak dostarczenie wartości, która rezonuje z codziennymi potrzebami klientów. A jeśli kryteria zostaną spełnione, to gotowy przepis na sukces. Działania promocyjne mają nie tylko krótkoterminowy wpływ na wyniki sprzedaży, ale również długofalowe znaczenie w budowaniu lojalności klientów. Potwierdza to 66% uczestników akcji, którzy wskazują, że dzięki nim lepiej zapamiętują markę lub produkt. Z kolei 75% deklaruje większą lojalność wobec organizatora promocji.

W dzisiejszym, przebodźcowanym świecie, budowanie silnej marki to nie tylko kwestia jakości produktu, ale przede wszystkim umiejętności pozostania w pamięci konsumenta. Samo oddziaływanie na konsumentów nie kończy się więc na półce sklepowej czy stronie/aplikacji, ale powinno zostawić swój ślad w umysłach odbiorców. Promocje z nagrodami mają tu ogromny potencjał – pozwalają nie tylko zwiększyć sprzedaż, ale przede wszystkim tworzą emocjonalną więź z marką. To one sprawiają, że klient, stojąc przed wyborem instynktownie sięga po znaną mu markę z tzw. top of mind – bo kojarzy ją z pozytywnym doświadczeniem, wartością i konkretną korzyścią. Z punktu widzenia długofalowej strategii marketingowej to bezcenne osiągnięcie. - mówi Karol Kamas, Chief Product & Marketing Officer, członek zarządu Pluxee Polska

Jak wynika z badania: kobiety i osoby w wieku 35-44 lata są najbardziej wierni markom, w których akcjach wzięły udział. To te grupy najczęściej zapamiętują brandy oraz produkty dzięki udziałowi w akcji promocyjnej.

A to, że są w stanie kupić więcej - potwierdzają kolejne dane:  52% badanych pod wpływem akcji promocyjnej dokonało zakupów na zapas, 46% zmieniło kupowaną do tej pory markę, a 44% zaczęło częściej robić zakupy.

Co lubią konsumenci? Najpopularniejsze formy promocji

Wśród preferowanych mechanizmów promocyjnych Polacy najchętniej wybierają:

Programy lojalnościowe – 82%

Promocje z gratisami – 68%

Zakupy z rabatem – 48%

Konkursy i loterie – 38%

Kobiety chętniej niż mężczyźni korzystają z trzech pierwszych form akcji promocyjnych, podczas gdy konkursy i loterie cieszą się podobną popularnością wśród obu płci. Droga, którą uczestnicy zgłaszają się do udziału w akcji nadal pozostaje głównie cyfrowa: robią to poprzez strony internetowe i aplikacje mobilne, rośnie także znaczenie zgłoszeń e-mailowych i SMS-owych (+4 p.p. r/r). Wzrost cyfrowych metod zgłaszania wynika z ewolucji nawyków konsumenckich – uczestnicy cenią wygodę i szybki dostęp do promocji, a smartfon mają zawsze “pod ręką”.

Nagroda idealna – na oszczędności i przyjemności

Akcje promocyjne z nagrodami są uniwersalnym sposobem na zmotywowanie uczestników do zakupów. Niezależnie od płci czy wieku.

72% Polaków wskazuje nagrody pieniężne jako najskuteczniejszy czynnik motywujący, a prawie 90% uważa, że najbardziej atrakcyjną formą są karty przedpłaconei eVouchery. Dlaczego? Bo dają wolność wyboru (59%), zapewniają natychmiastowy dostęp (49%) i pozwalają przeznaczyć nagrodę na realne przyjemności. W dobie rosnących kosztów życia konsumenci chcą samodzielnie decydować o przeznaczeniu nagrody, a elastyczność kart przedpłaconych daje im taką możliwość.

Dobrze zaprojektowana akcja promocyjna to inwestycja, która realnie wpływa na sprzedaż i budowanie świadomości marki. Wyniki badania potwierdzają, że nagrody pieniężne to kluczowy element angażujących promocji. Konsumenci oczekują elastyczności i szybkiego dostępu do nagrody, a karty przedpłacone oraz eVouchery idealnie spełniają te potrzeby. Potwierdzają to sami uczestnicy badania: 63% deklaruje, że chętniej kupuje produkty, które dają szansę na wygraną w promocjach, konkursach i loteriach. – mówi Justyna Klimuk, Marketing Manager w Pluxee Polska.

Dwa najczęściej wskazywane powody korzystania z akcji to: chęć oszczędności i wsparcie domowego budżetu (76% wskazań) oraz zdobycie atrakcyjnych nagród na przyjemności (40%). Co ciekawe, w badaniu widać znaczącą różnicę w motywacji kobiet i mężczyzn: kobiety częściej korzystają z akcji promocyjnych, ponieważ chcą podreperować finanse, z kolei mężczyźni dla zabawy czy chęci poczucia nuty rywalizacji.

Branding, personalizacja i cyfryzacja – niezawodne trio

Przelew na konto? Gotówka “do ręki”? Choć wygodne, tracą swoją wartość emocjonalną i nie zapadają w pamięci zwycięzców. Tymczasem karty przedpłacone i eVouchery umożliwiają branding oraz personalizację, co zwiększa ich skuteczność marketingową.

Logo organizatora, grafika zgodna z key visual i  hasło akcji to informacje, które podświadomie są utrwalane w umysłach odbiorców przy każdej płatności. A badania potwierdzają, że są zauważane przez odbiorców akcji.

Konsumenci cenią również rozwiązania cyfrowe – aż 79% uczestników promocji preferuje nagrody cyfrowe ze względu na ich natychmiastowy dostęp i ekologiczny charakter.

Cyfrowe nagrody pieniężne to przyszłość akcji promocyjnych. Nie tylko zwiększają atrakcyjność akcji, ale także ułatwiają organizację i umożliwiają zwycięzcom na niemal natychmiastowe wykorzystanie, bez ograniczeń. Marki, które integrują nowoczesne technologie z akcjami promocyjnymi, zyskują przewagę konkurencyjną. – podkreśla Justyna Klimuk, Marketing Manager w Pluxee Polska.

Taka forma nagród jest najbardziej atrakcyjna dla młodszych pokoleń, tj. gen Z i millenialsów (25-34 lata) – aż 95% twierdzi, że są one atrakcyjne. Mniej cenią je sobie silversi (osoby powyżej 55 roku życia), którzy preferują tradycyjne formy kart przedpłaconych .

Najwięksi przeciwnicy skutecznych akcji - bariery wskazywane przez konsumentów

Mimo dużej popularności akcji promocyjnych, istnieją czynniki, które zniechęcają uczestników. Są to:

  • Zbyt skomplikowane warunki uczestnictwa – 43% wskazań. Polacy cenią prostotę i szybki dostęp do nagrody.
  • Nadmiar komunikatów marketingowych – zniechęca 37% Polaków. Powodem jest poczucie przebodźcowania, szczególnie wśród pokolenia Z i młodych millenialsów.
  • Obawa o prywatność danych – 43% badanych jako barierę wskazało konieczność podawania danych osobowych, a dla większości Polaków (aż 83%!) to numer PESEL i dochody są największym hamulcem.

 

Aktualne dane i znajomość konsumenta 2025 roku pozwala markom na organizowanie skutecznych akcji, które napędzają sprzedaż. Z kolei wyższy zwrot z inwestycji (ROI z akcji) przekona decydentów do przeznaczania większych środków na działania promocyjne wspierające sprzedaż. Więcej szczegółów znajduje się w pełnej wersji raportu.

Źródło: Pluxxe

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Konsument Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów Biuro prasowe
2025-04-29 | 06:00

Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów

Problem z odróżnieniem piw alkoholowych i bezalkoholowych, potrzeba wyraźnego zróżnicowania opakowań dla obu wariantów oraz całkowity zakaz reklamy
Konsument Międzynarodowy Dzień Szczęścia i tiramisu – przypadek czy przeznaczenie?
2025-03-19 | 23:00

Międzynarodowy Dzień Szczęścia i tiramisu – przypadek czy przeznaczenie?

Tiramisu, comfort food i szczęście na zamówienie. Jak jedzenie poprawia nastrój w Międzynarodowy Dzień Szczęścia. Szczęście ma wiele smaków, ale jeden
Konsument Złodzieje nie mają Świąt
2024-12-20 | 11:00

Złodzieje nie mają Świąt

Przerwa świąteczna i noworoczna zbliża się wielkimi krokami. Jak informuje policja, to właśnie m.in. w tym okresie częściej dochodzi do kradzieży z włamaniem w domach

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności

Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.

Infrastruktura

Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie

Według stanu na koniec 2024 roku odbudowa Ukrainy wymagać będzie zaangażowania ponad pół biliona euro, a Rosja wciąż powoduje kolejne straty. Najwięcej środków pochłoną sektory mieszkaniowy i transportowy, ale duże są także potrzeby energetyki, handlu czy przemysłu. Polski biznes wykazuje wysokie zaangażowanie w Ukrainie, jednak może ono być jeszcze wyższe w procesie odbudowy. Zdaniem wiceprezesa działającego w tym kraju Kredobanku należącego do Grupy PKO BP firmy powinny szukać partnerów do udziału w odbudowie i w Polsce, i w Ukrainie.

Polityka

Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty

Nowy kanclerz Niemiec Friedrich Merz podczas konferencji prasowej w Polsce ocenił, że temat reparacji wojennych w relacjach polsko-niemieckich jest prawnie zakończony. Nie zgadza się z tym europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk, który chce do tego tematu wrócić na forum UE. Przygotowana za rządów PiS publikacja „Raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej” szacuje straty na ponad 6,2 bln zł.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.