Akcje promocyjne oraz nagrody, które zdobywają klienta i napędzają sprzedaż. Jak zdobyć serca konsumentów? Najnowszy raport!
Jakie akcje promocyjne skutecznie angażują konsumentów i zwiększają sprzedaż? Które nagrody są najbardziej pożądane i wpływają na efekt? Aż 80% Polaków bierze udział w akcjach promocyjnych. A te nie tylko zwiększają sprzedaż, ale także budują silne marki – 63% Polaków deklaruje, że chętniej kupuje produkty, które dają szansę na wygranie nagrody, a 66% uczestników dzięki konkursom czy loteriom lepiej zapamiętuje produkty i brandy. Z kolei 58% badanych jest w stanie zmienić swoje postawy zakupowe - zdecydować się na więcej lub kupić nowy produkt, o którym dowiedzieli się w sklepie (57%). Niepodważalnym motywatorem do zaangażowania pozostaje bez zmian nagroda pieniężna w postaci kart przedpłaconych lub eVoucherów – wskazuje na to prawie 90% badanych. To najnowsze dane z raportu: ROI w akcji: promocje i nagrody, które zdobywają klienta i napędzają sprzedaż, Pluxee Polska.
W tegorocznym raporcie “ROI w akcji: promocje i nagrody, które zdobywają klienta i napędzają sprzedaż” wykorzystano dane z dwóch badań: “Akcje wsparcia sprzedaży 2024” wykonane przez agencję badawczą PBS Sp. z o.o. oraz “Nagrodomania, czyli promowanie przez nagradzanie - edycja 2025”zrealizowane przez IRCenter. Próba badawcza to kolejno n=510 (firmy z sektora B2C i B2B) oraz n=1020 (reprezentatywna próba Polaków).
- aż 80% Polaków wzięło udział w różnego typu akcjach promocyjnych w ciągu ostatniego roku.
- 76% badanych wskazuje oszczędność i wsparcie domowego budżetu jako główny powód uczestnictwa w akcjach promocyjnych. 40% bierze udział dla atrakcyjnych nagród na przyjemności.
- 59% Polaków uznaje, że uniwersalność i wolność wyboru to cechy nagrody idealnej. Dla 49% liczy się szybki dostęp do nagrody.
- Dla 72% nagrody pieniężne (np. w formie kart przedpłaconych czy eVoucherów do wielu sieci) to najczęstszy czynnik motywujący do udziału w akcjach promocyjnych.
- Prawie 90% badanych, którzy biorą udział w akcjach promocyjnych, uważa karty przedpłaconei eVouchery (do wielu sieci, z możliwością realizacji w licznych punktach online i offline) za atrakcyjną i motywującą formę nagrody.
- 63% Polaków deklaruje, że chętniej kupuje produkty, które dają szansę na wygranie nagrody w konkursie, loterii lub promocji.
- 66% uczestników akcji promocyjnych przyznaje, że dzięki nim łatwiej zapamiętuje markę lub produkt, a 75% twierdzi, że takie działania zwiększają ich lojalność wobec marki.
- 58% badanych dzięki udziałowi w akcji promocyjnej zmienia swoje postawy zakupowe, kupując więcej produktów, a 57% decyduje się na zakup nowego produktu, o którym dowiedzieli się w sklepie.
- 50% badanych dowiaduje się o akcjach promocyjnych z gazetek promocyjnych sklepów, a 47% z informacji na produktach.
- 84% Polaków uznało, że podanie numeru PESEL to największa bariera uczestnictwa w akcjach.
Skuteczne akcje wpływają na decyzje zakupowe: co mówi 80% Polaków?
W dobie silnej konkurencji o uwagę konsumentów dobrze zaplanowana promocja z odpowiednim mechanizmem i atrakcyjnymi nagrodami ma potencjał nie tylko zwiększyć sprzedaż, ale także wyróżnić markę na rynku. Kluczowe jest jednak dostarczenie wartości, która rezonuje z codziennymi potrzebami klientów. A jeśli kryteria zostaną spełnione, to gotowy przepis na sukces. Działania promocyjne mają nie tylko krótkoterminowy wpływ na wyniki sprzedaży, ale również długofalowe znaczenie w budowaniu lojalności klientów. Potwierdza to 66% uczestników akcji, którzy wskazują, że dzięki nim lepiej zapamiętują markę lub produkt. Z kolei 75% deklaruje większą lojalność wobec organizatora promocji.
W dzisiejszym, przebodźcowanym świecie, budowanie silnej marki to nie tylko kwestia jakości produktu, ale przede wszystkim umiejętności pozostania w pamięci konsumenta. Samo oddziaływanie na konsumentów nie kończy się więc na półce sklepowej czy stronie/aplikacji, ale powinno zostawić swój ślad w umysłach odbiorców. Promocje z nagrodami mają tu ogromny potencjał – pozwalają nie tylko zwiększyć sprzedaż, ale przede wszystkim tworzą emocjonalną więź z marką. To one sprawiają, że klient, stojąc przed wyborem instynktownie sięga po znaną mu markę z tzw. top of mind – bo kojarzy ją z pozytywnym doświadczeniem, wartością i konkretną korzyścią. Z punktu widzenia długofalowej strategii marketingowej to bezcenne osiągnięcie. - mówi Karol Kamas, Chief Product & Marketing Officer, członek zarządu Pluxee Polska
Jak wynika z badania: kobiety i osoby w wieku 35-44 lata są najbardziej wierni markom, w których akcjach wzięły udział. To te grupy najczęściej zapamiętują brandy oraz produkty dzięki udziałowi w akcji promocyjnej.
A to, że są w stanie kupić więcej - potwierdzają kolejne dane: 52% badanych pod wpływem akcji promocyjnej dokonało zakupów na zapas, 46% zmieniło kupowaną do tej pory markę, a 44% zaczęło częściej robić zakupy.
Co lubią konsumenci? Najpopularniejsze formy promocji
Wśród preferowanych mechanizmów promocyjnych Polacy najchętniej wybierają:
Programy lojalnościowe – 82%
Promocje z gratisami – 68%
Zakupy z rabatem – 48%
Konkursy i loterie – 38%
Kobiety chętniej niż mężczyźni korzystają z trzech pierwszych form akcji promocyjnych, podczas gdy konkursy i loterie cieszą się podobną popularnością wśród obu płci. Droga, którą uczestnicy zgłaszają się do udziału w akcji nadal pozostaje głównie cyfrowa: robią to poprzez strony internetowe i aplikacje mobilne, rośnie także znaczenie zgłoszeń e-mailowych i SMS-owych (+4 p.p. r/r). Wzrost cyfrowych metod zgłaszania wynika z ewolucji nawyków konsumenckich – uczestnicy cenią wygodę i szybki dostęp do promocji, a smartfon mają zawsze “pod ręką”.
Nagroda idealna – na oszczędności i przyjemności
Akcje promocyjne z nagrodami są uniwersalnym sposobem na zmotywowanie uczestników do zakupów. Niezależnie od płci czy wieku.
72% Polaków wskazuje nagrody pieniężne jako najskuteczniejszy czynnik motywujący, a prawie 90% uważa, że najbardziej atrakcyjną formą są karty przedpłaconei eVouchery. Dlaczego? Bo dają wolność wyboru (59%), zapewniają natychmiastowy dostęp (49%) i pozwalają przeznaczyć nagrodę na realne przyjemności. W dobie rosnących kosztów życia konsumenci chcą samodzielnie decydować o przeznaczeniu nagrody, a elastyczność kart przedpłaconych daje im taką możliwość.
Dobrze zaprojektowana akcja promocyjna to inwestycja, która realnie wpływa na sprzedaż i budowanie świadomości marki. Wyniki badania potwierdzają, że nagrody pieniężne to kluczowy element angażujących promocji. Konsumenci oczekują elastyczności i szybkiego dostępu do nagrody, a karty przedpłacone oraz eVouchery idealnie spełniają te potrzeby. Potwierdzają to sami uczestnicy badania: 63% deklaruje, że chętniej kupuje produkty, które dają szansę na wygraną w promocjach, konkursach i loteriach. – mówi Justyna Klimuk, Marketing Manager w Pluxee Polska.
Dwa najczęściej wskazywane powody korzystania z akcji to: chęć oszczędności i wsparcie domowego budżetu (76% wskazań) oraz zdobycie atrakcyjnych nagród na przyjemności (40%). Co ciekawe, w badaniu widać znaczącą różnicę w motywacji kobiet i mężczyzn: kobiety częściej korzystają z akcji promocyjnych, ponieważ chcą podreperować finanse, z kolei mężczyźni dla zabawy czy chęci poczucia nuty rywalizacji.
Branding, personalizacja i cyfryzacja – niezawodne trio
Przelew na konto? Gotówka “do ręki”? Choć wygodne, tracą swoją wartość emocjonalną i nie zapadają w pamięci zwycięzców. Tymczasem karty przedpłacone i eVouchery umożliwiają branding oraz personalizację, co zwiększa ich skuteczność marketingową.
Logo organizatora, grafika zgodna z key visual i hasło akcji to informacje, które podświadomie są utrwalane w umysłach odbiorców przy każdej płatności. A badania potwierdzają, że są zauważane przez odbiorców akcji.
Konsumenci cenią również rozwiązania cyfrowe – aż 79% uczestników promocji preferuje nagrody cyfrowe ze względu na ich natychmiastowy dostęp i ekologiczny charakter.
Cyfrowe nagrody pieniężne to przyszłość akcji promocyjnych. Nie tylko zwiększają atrakcyjność akcji, ale także ułatwiają organizację i umożliwiają zwycięzcom na niemal natychmiastowe wykorzystanie, bez ograniczeń. Marki, które integrują nowoczesne technologie z akcjami promocyjnymi, zyskują przewagę konkurencyjną. – podkreśla Justyna Klimuk, Marketing Manager w Pluxee Polska.
Taka forma nagród jest najbardziej atrakcyjna dla młodszych pokoleń, tj. gen Z i millenialsów (25-34 lata) – aż 95% twierdzi, że są one atrakcyjne. Mniej cenią je sobie silversi (osoby powyżej 55 roku życia), którzy preferują tradycyjne formy kart przedpłaconych .
Najwięksi przeciwnicy skutecznych akcji - bariery wskazywane przez konsumentów
Mimo dużej popularności akcji promocyjnych, istnieją czynniki, które zniechęcają uczestników. Są to:
- Zbyt skomplikowane warunki uczestnictwa – 43% wskazań. Polacy cenią prostotę i szybki dostęp do nagrody.
- Nadmiar komunikatów marketingowych – zniechęca 37% Polaków. Powodem jest poczucie przebodźcowania, szczególnie wśród pokolenia Z i młodych millenialsów.
- Obawa o prywatność danych – 43% badanych jako barierę wskazało konieczność podawania danych osobowych, a dla większości Polaków (aż 83%!) to numer PESEL i dochody są największym hamulcem.
Aktualne dane i znajomość konsumenta 2025 roku pozwala markom na organizowanie skutecznych akcji, które napędzają sprzedaż. Z kolei wyższy zwrot z inwestycji (ROI z akcji) przekona decydentów do przeznaczania większych środków na działania promocyjne wspierające sprzedaż. Więcej szczegółów znajduje się w pełnej wersji raportu.
Źródło: Pluxxe

Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów

Międzynarodowy Dzień Szczęścia i tiramisu – przypadek czy przeznaczenie?

Złodzieje nie mają Świąt
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności
Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.
Infrastruktura
Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie

Według stanu na koniec 2024 roku odbudowa Ukrainy wymagać będzie zaangażowania ponad pół biliona euro, a Rosja wciąż powoduje kolejne straty. Najwięcej środków pochłoną sektory mieszkaniowy i transportowy, ale duże są także potrzeby energetyki, handlu czy przemysłu. Polski biznes wykazuje wysokie zaangażowanie w Ukrainie, jednak może ono być jeszcze wyższe w procesie odbudowy. Zdaniem wiceprezesa działającego w tym kraju Kredobanku należącego do Grupy PKO BP firmy powinny szukać partnerów do udziału w odbudowie i w Polsce, i w Ukrainie.
Polityka
Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty

Nowy kanclerz Niemiec Friedrich Merz podczas konferencji prasowej w Polsce ocenił, że temat reparacji wojennych w relacjach polsko-niemieckich jest prawnie zakończony. Nie zgadza się z tym europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk, który chce do tego tematu wrócić na forum UE. Przygotowana za rządów PiS publikacja „Raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej” szacuje straty na ponad 6,2 bln zł.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.