Akumulatory rozruchowe w samochodach elektrycznych wymagają regularnej kontroli
W 2022 r. w Niemczech pomoc drogowa ADAC była wzywana do ponad 3,4 miliona awarii samochodów. W 43,2% przypadków przyczyną była awaria akumulatora 12V. Zgodnie z danymi ADAC, w samochodach elektrycznych problem ten dotyczył nawet 55,6% przypadków.
Niezależnie od rodzaju napędu pojazdu, 12V akumulator pozostaje najczęstszą przyczyną usterek. Akumulatory są szczególnie narażone na awarie zimą, kiedy temperatury spadają, a silniki spalinowe potrzebują więcej energii z akumulatora. Niskie temperatury powodują naturalne obniżenie pojemności akumulatora.
Dlaczego akumulatory 12 V w samochodach elektrycznych tak często ulegają awarii?
Dzieje się tak dlatego, że akumulatory 12V w samochodach elektrycznych pierwszej generacji osiągnęły koniec zakładanego okresu eksploatacji, wynoszącego cztery do pięciu lat i wymagają wymiany. W przypadku niektórych modeli problem wynika ze sposobu wykorzystania akumulatora 12V w instalacji elektrycznej samochodu. W systemach niektórych producentów samochodów elektrycznych strategia ładowania akumulatora 12V nie jest jeszcze doskonała. To często skutkuje głębokim rozładowaniem akumulatora, gdyż pobór mocy przekracza jego pojemność. Jeżeli akumulator nie zostanie potem prawidłowo naładowany np. gdy samochód długo stoi bez zasilania lub gdy akumulator 12V nie jest wystarczająco doładowywany przez akumulator wysokonapięciowy w trakcie jazdy, ryzyko awarii wzrasta. Poprawa strategii ładowania akumulatora 12V przez producentów, lub zastosowanie większych akumulatorów, mogłoby znacząco zmniejszyć lub nawet całkowicie wyeliminować ten problem.
Aktualizacje systemu zużywają mnóstwo energii
Inną przyczyną awarii mogą być regularne aktualizacje oprogramowania w samochodach elektrycznych. Proces ten zużywa energię z obwodu 12V, co może nadwyrężać akumulator.
Dlatego bardzo ważne jest regularne sprawdzanie kondycji akumulatora w specjalistycznym warsztacie. Szczególnie w okresie zimowym.
Zachęcamy do odwiedzenia jednego z warsztatów biorących udział w Programie Testowania Akumulatorów VARTA, znajdujących się na naszej stronie internetowej https://www.varta-automotive.pl.
Fachowcy dysponują niezbędną wiedzą, aby szybko i bezpiecznie wymienić akumulator, gdy jest to konieczne.
Kilka wskazówek dla kierowców:
- Zimą samochód lepiej parkować w garażu, aby uniknąć nadmiernego obciążenia akumulatora.
- Ogrzewanie przed jazdą w samochodzie elektrycznym należy włączać tylko wtedy, gdy jest on podłączony do stacji ładowania. W większości przypadków ogrzewanie jest zasilane z gniazdka, co w konsekwencji oznacza, że mniej ogrzewania będzie potrzebne podczas jazdy. Często wystarcza też włączenie bardziej efektywnego ogrzewania foteli i kierownicy. Zmniejszy to obciążenie akumulatora wysokonapięciowego.
- Należy jednak uważać: w niektórych modelach energia do zasilania ogrzewania jest nadal czerpana z akumulatora 12 V. Gdyby ten akumulator uległ rozładowaniu, zanim akumulator wysokonapięciowy zostanie całkowicie naładowany, nie będzie można wysunąć wtyczki od przewodu ładowania, ponieważ ta funkcja jest zasilana z akumulatora 12 V.

Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu

Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada

Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek
Polityka
Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro. Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.
Handel
Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.