Badanie IBRiS: oczekiwania najmniejszych przedsiębiorców wobec auta służbowwego
Przedstawiciele jednoosobowych, mikro i małych firm w Polsce, stoją obecnie przed trudnymi decyzjami dotyczącymi finansów i rozwoju. Inflacja, decyzje Rady Polityki Pieniężnej czy sytuacja geopolityczna bezpośrednio wpływają na kondycję najmniejszych podmiotów gospodarczych oraz ich zdolność prowadzenia biznesu. W tych okolicznościach, również wybór formy finansowania samochodu służbowego, będzie jednym z ważniejszych dla najmniejszych przedsiębiorców. Na czym im najbardziej zależy jeśli chodzi o auta firmowe i co wpływa na ich decyzje odnośnie wyboru pojazdu?
- Według badania IBRiS głównymi aspektami branymi pod uwagę przy wyborze auta służbowego są cena (44%), koszty eksploatacji (37%) oraz niezawodność (36%).
- Najczęściej wybieraną klasą samochodów służbowych jest auto dostawcze (27%), duży SUV (20%) i segment D (19%). Najmniej badanych zdecydowałby się na auto sportowe (4%) lub terenowe (5%).
Według badania przeprowadzonego przez IBRiS wśród przedstawicieli firm jednoosobowych, mikro i małych przedsiębiorstw, na zlecenie Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów wynika, że coraz częściej są oni otwarci na inne formy umożliwiające finansowanie samochodu służbowego niż klasyczny leasing, kredyt czy zakup za gotówkę. Świadomość oferty wynajmu długoterminowego wzrosła o 7%[1] w porównaniu do poprzedniego badania przeprowadzonego w listopadzie 2022 roku[2]. Zauważalny jest także wzrost zainteresowania wynajmem długoterminowym wśród najmniejszych przedsiębiorców – z 17%2 do 23%1 zwiększyła się liczba respondentów, którzy zdecydowaliby się na taką formę finansowania.
Najnowsze badanie wykazało, że przy wyborze samochodu służbowego, najmniejsi przedsiębiorcy częściej kierowaliby się aspektami praktycznymi i ekonomią (koszty eksploatacji i spalanie) niż estetyką, prestiżem czy nowoczesnością. Do najczęściej branych pod uwagę czynników należą cena auta (44%), ekonomia spalania, koszty eksploatacji (37%) oraz niezawodność (36%). Powyższe wyniki potwierdzają, że dla przedstawicieli małych biznesów, kwestie finansowe oraz funkcjonalność mają największe znaczenie. Na kolejnych miejscach znalazły się takie cechy jak wielkość samochodu (23%), wysokość miesięcznej raty (21%) oraz parametry techniczne takie jak moc silnika (19%).
Jak wynika z badania IBRiS, charakterystyka branży jest także mocno skorelowana z oczekiwaniami wobec samochodu służbowego – na przykład dla przedsiębiorców z branży budowlanej ważna będzie też wielkość auta i pojemność bagażnika, co wskazują jako najważniejsze cechy zaraz po cenie, ekonomii spalania i kosztach eksploatacji. W branży beauty największą wagę (poza również wskazaną priorytetowo ekonomią spalania, kosztami eksploatacji i niezawodnością), przywiązuje się na równi do ceny oraz dodatkowych udogodnień poprawiających komfort jazdy.
Świadomość oferty wynajmu długoterminowego oraz jego benefitów stale wzrasta wśród najmniejszych przedsiębiorców w Polsce. Na tle innych form finansowania, wynajem długoterminowy wyróżnia się dużą stabilnością oraz odpornością na czynniki zewnętrzne. Rynek wynajmu długoterminowego urósł na koniec pierwszego półrocza 2023 r. o 10,5% rok do roku i takie wysokie, dwucyfrowe tempo wzrostu utrzymuje się już od dłuższego czasu. To świadczy nie o jednorazowym zwiększeniu zainteresowania, ale o stałym trendzie na polskim rynku – komentuje Robert Antczak, Prezes Zarządu Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP).
Badanie wykazało również, że preferencje dotyczące klasy i rodzaju samochodu różnią się w zależności od profilu działalności, a także wielkości przedsiębiorstwa. Małe firmy (10-49 pracowników) najczęściej decydują się na auta dostawcze (56%) oraz małe miejskie samochody (segment A lub B), który wskazało 18% badanych. Osoby prowadzące jednoosobowe działalności wybierają (30%) najczęściej segment D (limuzyny, kombi, hatchback klasy średniej) oraz duże SUVy (26%).
Niezależnie od preferencji i wymagań wobec samochodu służbowego, zarówno mali, mikro i jednoosobowi przedstawiciele biznesu powinni rozważyć różne formy finansowania i zdecydować się na tę, która zapewnia im bezpieczeństwo oraz stabilność w prowadzeniu firmy. Niewątpliwie wzrost zainteresowania wynajem długoterminowym, który do niedawna był przede wszystkim kojarzony z dużymi flotami pojazdów, świadczy o tym, że stabilność i przewidywalność kosztów, które gwarantuje, są coraz bardziej cenione przez małych przedsiębiorców.
[1] Badanie IBRiS „Oczekiwania i potrzeby przedsiębiorców wobec samochodów służbowych”, lipiec 2023
[2] Badanie IBRiS „Formy finansowania samochodów w firmach”, listopad 2022
![Sytuacja na rynku samochodów w Polsce korzystna dla branży leasingu i MŚP [RAPORT EFL] Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/703287956/depositphotos-386621210-l,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Sytuacja na rynku samochodów w Polsce korzystna dla branży leasingu i MŚP [RAPORT EFL]

Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu

Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Ślązacy wciąż nie są uznani za mniejszość etniczną. Temat języka śląskiego wraca do debaty publicznej i prac parlamentarnych
W Polsce 600 tys. osób deklaruje narodowość śląską, a 460 tys. mówi po śląsku. Kwestia uznania etnolektu śląskiego za język regionalny od lat wzbudza żywe dyskusje. Zwolennicy zmiany statusu języka śląskiego najbliżej celu byli w 2024 roku, ale nowelizację ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych zablokowało prezydenckie weto. Ostatnio problem wybrzmiał podczas debaty w Parlamencie Europejskim, ale zdaniem Łukasza Kohuta z PO na forum UE również trudna jest walka o prawa mniejszości etnicznych i językowych.
Transport
Polacy z niejednoznacznymi opiniami na temat autonomicznych pojazdów. Wiedzą o korzyściach, ale zgłaszają też obawy

Polacy widzą w pojazdach autonomicznych szansę na poprawę bezpieczeństwa na drogach i zwiększenie mobilności osób starszych czy z niepełnosprawnościami. Jednocześnie rozwojowi technologii AV towarzyszą obawy, m.in. o utratę kontroli nad pojazdem czy o większą awaryjność niż w przypadku tradycyjnych aut – wynika z prowadzonych przez Łukasiewicz – PIMOT badań na temat akceptacji społecznej dla AV. Te obawy wskazują, że rozwojowi technologii powinna także towarzyszyć edukacja, zarówno kierowców, jak i pasażerów. Eksperci mówią także o konieczności transparentnego informowania o możliwościach i ograniczeniach AV.
Prawo
70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute

Ponad 70 proc. Polaków planuje wyjechać na urlop w sezonie letnim, czyli między końcem czerwca a końcem września – wynika z badania Polskiej Organizacji Turystycznej. 35 proc. zamierza wyjechać tylko raz, a 30 proc. – co najmniej dwa razy. Z grupy wyjeżdżających jedna trzecia wybierze się na wyjazd zagraniczny. Jak wskazuje Katarzyna Turosieńska z Polskiej Izby Turystyki, po kilku latach ponownie do łask wracają oferty last minute, a zagraniczne kierunki pozostają niezmienne – prym wiodą m.in. Grecja, Tunezja, Egipt czy Hiszpania.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.