BaltCap uruchamia kolejny fundusz infrastrukturalny o wartości 200 mln euro
BaltCap uruchamia kolejny fundusz infrastrukturalny o wartości 200 mln euro
Polska głównym kierunkiem inwestycji
BaltCap, największy inwestor private equity w krajach bałtyckich, pomyślnie zamknął pierwszy etap pozyskiwania kapitału dla funduszu BaltCap Infrastructure Fund II (BlnF II). Fundusz na przestrzeni 20 lat ma przyczynić się do wzmocnienia bezpieczeństwa regionu poprzez zmniejszenie ogromnej luki w finansowaniu infrastruktury w krajach bałtyckich i w Polsce, koncentrując się na inwestycjach w czystą energię, efektywność energetyczną oraz w infrastrukturę społeczną oraz transportową. Znaczna część nakładów inwestycyjnych (ok. 50-100 mln EUR) w ciągu najbliższych 3-4 lat ma zostać zainwestowana w Polsce, a docelowa wartość BinF II ma wynieść 200 mln EUR.
Nowy fundusz będzie kontynuował sprawdzoną strategię swojego poprzednika, finansując projekty infrastrukturalne o pozytywnym wpływie na środowisko i społeczeństwo.
BInF II skupi się przede wszystkim na inwestycjach w projekty związane z energią odnawialną, takie jak farmy wiatrowe i słoneczne, biomasa i biogazownie. Będzie również nadal pomagać samorządom w zwiększaniu efektywności energetycznej budynków, a także w świadczeniu podstawowych usług, w tym budowie i remontowaniu szkół, budynków użyteczności publicznej i innej infrastruktury społecznej.
– Kraje bałtyckie i Polska stoją w obliczu luki infrastrukturalnej wynoszącej około 250 mld euro w ciągu najbliższych 7 lat. Przy wsparciu międzynarodowych inwestorów instytucjonalnych, fundusz BInF II będzie dążył do finansowania projektów infrastrukturalnych, które zwiększają bezpieczeństwo energetyczne i przyczyniają się do łagodzenia negatywnych skutków zmian klimatycznych – wyjaśnia Simonas Gustainis, Managing Partner w BaltCap.
Polska nadal potrzebuje inwestycji
Z kolei w Polsce luka inwestycyjna w infrastrukturę według szacunków BaltCap wyniesie około 182 mld euro do 2030 roku. Większość tej kwoty dotyczy infrastruktury wytwarzania energii i projektów termomodernizacyjnych (odpowiednio prawie 100 mld euro i 27 mld euro). Sektor transportowy również stanie w obliczu znacznego deficytu kapitałowego (luka w wysokości 43 mld euro). W przypadku inwestycji w infrastrukturę komunalną luka ta wyniesie 9,5 mld euro.
– BaltCap jest obecny w Polsce od 2019 roku stopniowo zwiększając tutaj swoje zaangażowanie. Polska jest bardzo obiecującym rynkiem, który oferuje wiele interesujących możliwości ze względu na duży obszar, jak i wymagania kapitałowe. Dlatego naszą ambicją jest zainwestowanie tutaj od 50 do 100 mln euro w ciągu najbliższych 3-4 lat – mówi Simonas Gustainis.
Wraz z uruchomieniem nowego funduszu i rosnącym znaczeniem Polski w planach rozwoju BaltCap, warszawskie biuro powiększa zespół o cenionych specjalistów. Do z BaltCap Infra dołączył Jakub Kłos-Wygas, który jako Investment Associate będzie wspierał działania funduszu na polskim rynku. Jakub Kłos-Wygas ma bogate doświadczenie w sektorze infrastrukturalnym i energetycznym. Wcześniej pełnił funkcję kierownika projektu i analityka rynku energii w EY Consulting Polska, gdzie koncentrował się na rynku magazynowania energii i biogazu. Zajmował się również inwestycjami infrastrukturalnymi w firmie PE Trango Partners, a także pracował w spółce energetycznej Grupa ENEA i Agencji Rynku Energii.
– W ciągu ostatnich kilku lat BaltCap udowodnił, że może z powodzeniem realizować projekty dla polskich samorządów również z wykorzystaniem funduszy grantowych. W ramach modernizacji lokalnej infrastruktury nie tylko zapewniamy finansowanie, ale także odpowiadamy za projektowanie, realizację oraz utrzymanie infrastruktury po zakończeniu prac. Wzmocnienie naszego zespołu pozwoli jeszcze lepiej odpowiadać na lokalne potrzeby, zwłaszcza w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego, zwiększenia efektywności energetycznej oraz budowy i modernizacji infrastruktury sportowej i społecznej – dodaje Maciej Kopański, Partner w funduszu BaltCap Infra II.
Prześcignąć sukces swojego poprzednika
BaltCap Infrastructure Fund II jest następcą funduszu BInF I o wielkości 103 mln EUR, który przyciągając kapitał dłużny do projektów, zainwestował w sumie ponad 350 mln EUR. W ciągu 6 lat działalności zrealizował wiele ważnych projektów. Na przykład dzięki wszystkim swoim inwestycjom przyczynił się do ograniczenia emisji o około 450 000 ton CO2 oraz do zwiększenia dostępności czystej i przystępnej cenowo energii. Największe osiągnięcia funduszu BInF I to:
- budowa instalacji OZE o mocy ok. 200 MW (100 MW z biomasy, 33 MW z wiatru, 60 MW z energii słonecznej),
- budowa i modernizacja energooszczędnych obiektów edukacyjnych i komunalnych o powierzchni ok. 19 000 m2,
- stworzenie 1740 nowych miejsc do nauki, dzięki którym dzieci i młodzież nie muszą dojeżdżać do szkół znajdujących się w znacznej odległości od ich miejsca zamieszkania,
- głęboka modernizacja energetyczna około 10 000 m2 infrastruktury miejskiej (szkoły, obiekty sportowe i inne budynki użyteczności publicznej),
- ponad 2700 nowoczesnych opraw oświetleniowych LED na długości ponad 50 km dróg w celu zwiększenia bezpieczeństwa mieszkańców.
W Polsce BaltCap Infrastructure Fund I zrealizował lub jest w trakcie realizacji kilku inwestycji. Należą do nich:
- modernizacja i poprawa efektywności energetycznej infrastruktury publicznej w mieście Mielno (woj. zachodniopomorskie);
- projekt, budowa i konserwacja oświetlenia ulicznego w gminie Kobylnica (województwo pomorskie);
- modernizacja i znacząca rozbudowa infrastruktury oświetleniowej w gminie Miedźno (woj. śląskie);
- kompleksowa modernizacja infrastruktury sportowej w mieście Lubań (woj. dolnośląskie).
O BaltCap:
Fundusz BaltCap jest największym inwestorem private equity w krajach bałtyckich, obecnym również w Polsce i krajach nordyckich. Od 1995 r. fundusz przeprowadził ponad 120 inwestycji w różnych sektorach przemysłu i pozyskał kapitał w wysokości ponad 900 mln EUR. Udziałowcami BaltCap są znani międzynarodowi inwestorzy instytucjonalni, tacy jak EBI, EBOR i wiodące skandynawskie fundusze emerytalne.
W Polsce BaltCap jest obecny od prawie pięciu lat i realizuje projekty infrastrukturalne dla samorządów. Głównym inwestorem funduszu jest Europejski Fundusz Inwestycyjny (EFI). Do inwestorów zaangażowanych w fundusz należą także fundusze emerytalne Swedbank, fundusze emerytalne SEB, Citadele i LHV.
– Jako Europejski Fundusz Inwestycyjny cieszymy się, że możemy ponownie połączyć siły z BaltCap w ramach drugiego funduszu infrastrukturalnego skoncentrowanego na wytwarzaniu czystej energii i innych sektorach, takich jak infrastruktura społeczna, zrównoważony transport i cyfryzacja. Wspierana przez program InvestEU strategia funduszu jest dobrze dopasowana do celów Grupy EBI w zakresie poprawy bezpieczeństwa energetycznego Europy i przyspieszenia przejścia na zieloną energię – powiedziała Dyrektor Generalna EFI, Marjut Falkstedt.
BInF II jest funduszem, o którym mowa w art. 9 rozporządzenia SFDR, co oznacza, że jego celem jest zrównoważone inwestowanie.

Sieć stacji paliw MOYA otworzyła jubileuszową 500. stację w Kobyłce

Koniec przebudowy ul. Suwak. Na Służewcu pojedziemy nową ulicą!

Modernizacje w branży wod-kan
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy nowej umowy między Unią Europejską a Ukrainą na temat zasad handlu. Obecne przepisy wygasają 5 czerwca
5 czerwca wygasa ATM, czyli wprowadzona przed trzema laty i potem z modyfikacjami przedłużana umowa między UE a Ukrainą, liberalizująca zasady wwozu ukraińskich towarów na teren Wspólnoty. Strona ukraińska chciałaby jej przedłużenia, na razie jednak Unia zgodziła się jedynie na przedłużenie bezcłowego przywozu żelaza i stali. Największe obawy, zwłaszcza w Polsce, budzi kwestia produktów rolnych. Zdaniem europosłanki Konfederacji Anny Bryłki należałoby wrócić do obowiązującej przed 2022 rokiem umowy stowarzyszeniowej DCFTA, ponieważ Ukraina może dziś eksportować swoje towary drogą morską poprzez porty na Morzu Czarnym, a dzięki darmowemu dostępowi do unijnego rynku bogacą się jedynie potentaci rolni.
Ochrona środowiska
Nowe technologie pomagają szybciej i dokładniej sortować odpady. Wciąż nie wszystkie da się jednak przetworzyć

Do 2030 roku 55 proc. odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych powinno trafiać do przetworzenia. W ubiegłym roku było to ok. 27 proc. Nowe technologie w coraz większym stopniu ułatwiają sortowanie odpadów, ale nie pozwalają jeszcze na przetworzenie wszystkich ich rodzajów. To pierwsze wyzwanie związane z zamykaniem obiegu. Kolejnym jest zwiększanie zawartości materiałów pochodzących z recyklingu w produkowanych opakowaniach, czego wymagają unijne przepisy. Choć w tym obszarze widać w ostatnich latach znaczące postępy, nie brakuje wyzwań.
Handel
Rosyjskie surowce przestaną płynąć do UE. Spóźniony, ale ambitny i istotny plan ma być wdrożony do 2027 roku

– Kupowanie surowców energetycznych z Rosji jest jak kupowanie broni przeciwko Ukrainie – uważa europosłanka PO Mirosława Nykiel. Dlatego KE planuje do 2027 roku ograniczyć do zera import rosyjskich paliw. Joanna Scheuring-Wielgus ocenia, że taka decyzja powinna zapaść już dawno, ale lepiej późno niż wcale. Co więcej, państwa członkowskie powinny być w tych deklaracjach zjednoczone najbardziej, jak się da.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.